sadeq-larijani3
sadeq-larijani3

خبر جدید: رهبر معظم انقلاب اسلامی، صادق آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کرد.

آیت الله صادق آملی لاریجانی از سال 88 به دستور رهبر انقلاب ریاست قوه قضاییه را به عهده گرفت و علاوه بر آن در دانشگاه امام صادق (ع) نیز با عنوان رئیس هیئت امنا مشغول به فعالیت است. اگر می خواهید با ایشان بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را مطالعه کنید چرا که زندگینامه کامل آیت الله صادق آملی لاریجانی را برای شما خوبان تهیه کرده ایم.

صادق اردشیر لاریجانی (زادهٔ 1339 در استان مازندران می‌باشد. او یکی از پنج برادر لاریجانی است.

صادق لاریجانی، همچون برادران و خواهرش، علاوه بر اینکه از کودکی با مسائل دینی آشنا شد، علوم جدید را نیز فراگرفت. وی دوران دبستان را در سال 1345 آغاز کرد و دورهٔ دبیرستان را از دبیرستان صدر اوحدی در سال 1356 به پایان رساند و در همین سال وارد حوزهٔ علمیه شد.

وی در سال‌های تحصیل، از محضر استادان بسیاری بهره برد؛ از جمله، رسائل و مکاسب را نزد اساتید برجسته‌ای همچون آقایان صلواتی، سیدکاظم حائری، سیدمهدی نبویِ اشرفی و کرباسی فراگرفت که عمدهٔ این درس‌ها به شکل خصوصی بود.

لاریجانی با به‌پایان‌بردن دروس سطح، به درس خارجِ پدر خود، هاشم آملی، و نیز حسین وحید خراسانی رفت و سال‌ها از محضر آنان بهره برد. او در بخش علوم عقلی نیز در درس اسفار عبدالله جوادی آملی و حسن حسن‌زاده آملی حاضر شد.

در سال 1356 به حوزه علمیه قم وارد شد و بیشتر دروس مقدمات و سطح را در فرصتی اندک و در نزد استادان برجسته، که بعضاً از نزدیکان وی نیز بودند، به پایان رساند. او از سال 1368، پس از تدریس سطح، به تدریس خارج اصول و خارج فقه پرداخت و سپس به عضویت هیئت علمی دانشگاه قم درآمد و هم‌اکنون به‌طور منظم در دانشگاه تربیت مدرس قم در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، کلام جدید و فلسفهٔ تطبیقی تدریس می‌کند.

sadeq-larijani1
sadeq-larijani1

در درس خارج بزرگان قم، از جمله والد خود، حاضر شد و سال‌ها از محضر آنان بهره‌های بسیار برد. در این مدت از تحصیل علوم عقلی و تفسیر نیز بازنماند.

صادق لاریجانی در خانواده‌ای اصالتاً مازندرانی به دنیا آمده، فرزند میرزاهاشم آملی است و نوهٔ آیت‌الله سیّدمحسن نبویِ‌اشرفی و داماد حسین وحید خراسانی.

برادران وی محمدجواد لاریجانی (از تئوریسین‌های بنام جناح اصولگرا، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) و دکترای ریاضی و همچنین رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه)، علی لاریجانی (رئیس دورهٔ نهم و دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی، دکترای فلسفهٔ غرب)، باقر لاریجانی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، فوق تخصص داخلی) و فاضل لاریجانی (وابستهٔ فرهنگی ایران در کانادا، دکترا در سیاست‌گذاری علمی) هستند که در سیاست و دولت پس از انقلاب ایران نقش‌های گسترده‌ای ایفا کرده‌اند.

ریاست قوهٔ قضاییه

آیت الله خامنه‌ای وی را در تاریخ شنبه 24 مرداد 1388 به سمت ریاست قوهٔ قضاییه منصوب کرد.

اظهارات وی در مورد حوادث بعد از انتخابات

صادق لاریجانی، در نخستین جلسهٔ قوهٔ قضاییه در تاریخ 18 شهریور 1388، تقلب در انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری را یک مسئلهٔ واهی و ساختگی دانست و بیان داشت که عده‌ای از طرفینِ درگیر در جریان اعتراضات، بعد از اعلام ادعای تقلب و بعد از آن در زندان شروع به تخلف از قوانین کرده و برای مردم و کشور مشکلاتی را فراهم آورده‌اند.

sadeq-larijani5
sadeq-larijani5

تحریم از سوی اتحادیهٔ اروپا

اتحادیهٔ اروپا، طی تصمیم مورَّخ 4 فروردین 1391، هفده مقام ایرانی از جمله صادق آملی لاریجانی را به‌دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیهٔ دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.

موارد نقض حقوق بشر

صادق آملی لاریجانی رئیس قوهٔ قضائیه و عالی‌ترین مقام قضایی ایران است. اجرای شماری از احکام اعدام، شلاق، قطع عضو و سنگسار با تأیید این مقام صورت می‌گیرد. از سال 2009، که لاریجانی به سمت ریاست قوهٔ قضائیه منصوب شده‌است، بازداشت فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر، شدت پیدا کرده‌است.

جانشین آینده برای رهبر فعلی

برخی تحلیلگران در مقایسه بین گزینه‌ها، آیت الله صادق لاریجانی را با توجه به سن کمتر (که ثبات رهبری در آینده را درپی خواهد داشت)، یکی از قوی‌ترین احتمالات جانشینی رهبری برشمرده‌اند.

ماجرای حساب‌های شخصی

در آبان 1395 اخباری مبنی بر وجود 63 حساب بانکی شخصی به نام رئیس قوه قضائیه ایران منتشر شد که سود بانکی آنها ماهانه 20 میلیارد تومان است، این خبر با تکذیب صادق لاریجانی مواجه شد، محمود صادقی نماینده شهر تهران در 4 آذر 1395 در صحن علنی مجلس در تذکری خواستار شفاف‌سازی درباره این حساب‌ها شده بود.

sadeq-larijani6
sadeq-larijani6

صادق لاریجانی از سال 1362 کتاب‌های بسیاری تألیف، تصحیح یا ترجمه کرده که برخی از آنها عبارتند از:



  • فلسفهٔ اخلاق در قرن حاضر
  • انسان از آغاز تا انجام، ترجمهٔ رسالهٔ علامه طباطبایی
  • تصحیح کتاب سرمایهٔ ایمان (نوشتهٔ ملاعبدالرزاق لاهیجی)
  • معرفت دینی (نقد نظریهٔ قبض و بسط تئوریک شریعت عبدالکریم سروش)
  • قبض و بسط در قبض و بسطی دیگر
  • واجب مشروط ـ فقهی، سیاسی
  • فلسفهٔ تحلیلی، دلالت و ضرورت
  • آموزگار جاوید
  • مکتوباتی در حسن و قبح عقلی و قاعدهٔ ملازمه
  • دین و اخلاق (ترجمه)
  • فلسفهٔ تحلیلی، تئوری‌های معناداری
  • فلسفهٔ تحلیلی، فعل گفتاری
  • زبان دین
  • براهین اثبات واجب، برهان وجودی
  • قلمرو دین
  • مبانی کلامی ـ فلسفی حکومت دینی
  • فلسفهٔ اخلاق
  • مجموعه مقالات (در سه جلد)

    sadeq-larijani4
    sadeq-larijani4

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگینامه آیت اله صادق آملی لاریجانی ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضائیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه آیت اله صادق آملی لاریجانی ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضائیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.