مطالعه: 3 دقیقه
روایت خوردن سبزی پلو با ماهی در عید نوروز

روایت خوردن سبزی پلو با ماهی در عید نوروز

خوردن ماهی در آستانه سال نو بهانه‌ای است تا این سال را با انرژی و انگیزه بیشتری آغاز کنیم. سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای سنتی عید نوروز در ایران است.

یکی از غذاهای مخصوص عید نوروز سبزی پلو با ماهی است. این غذای اصیل ایرانی جزء غذاهای پرطرفدار است که سالیان سال در شب عید یا روز عید طبخ می‌شود. با آشپزی آسمونی همراه باشید و اینکه چرا سبزی پلو با ماهی در عید مرسوم است و طرز تهیه را ببینید.

روایت خوردن سبزی پلو با ماهی در عید نوروز + طرز تهیه
سبزی پلو با ماهی

فلسفه خوردن سبزی پلو با ماهی چیست؟

سبزی پلوی شب عید، در فرهنگ ایرانیان از باور‌های قدیمی نشات می‌گیرد و یکی از روایت ها این است که ماهی، داستان حضرت سلیمان را روایت می‌کند که حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی پیدا کرد.
پس ما ماهی می‌خوریم به امید اینکه حقیقت را بیشتر درک کنیم.
علاوه بر این خوردن این غذا در آستانه سال نو بهانه‌ای است تا این سال را با انرژی و انگیزه بیشتری آغاز کنیم.
به قول قدیمی‌ها در زمان سال تحویل باید اجاق خانه روشن باشد و دود از دودکش بیرون بیاید.
خوردن برنج به دلیل داشتن برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که حکایت از برکت و زایش دارد، در بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هر کجا که زندگی می‌کنند، مرسوم بوده و هست.

و دیگر اینکه ماهی سمبلی از جنب و جوش و روشنی بوده بنابراین آغاز سال نو با نشانه‌های خوب خدا نوعی شکرگزاری بر نعمت‌های او خواهد بود. امروزه کمتر کسی است که از خواص ماهی چیزی نشنیده باشد. نام ماهی همواره یادآور امگا-3 در اذهان است. امگا-3 که جزء گروه چربی ‌های ضروری به حساب می‌آید، اعمال بسیار گسترده و پیچیده ‌ای در بدن بر عهده دارد که بسیار حیاتی هستند. همچنین ماهی منبع بسیار خوب پروتئین، اسید آمینه‌ی تورین و غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و D مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی و ید می‌باشد که نقش مهمی در حفظ و ارتقاء سلامتی افراد دارد. بیشترین تاثیر ماهی بر سیستم قلب و عروق از طریق چربی غیر اشباع آن یعنی امگا-3 و اسید آمینه‌ی تورین است.

و در آخر اینکه گذشتگان معتقد بودند، کوکو را به این دلیل می‌خورند تا به «کو ... کو» نیفتند و چیز را گم نکنند. خوردن ماهی، فسفر مغز را تقویت می‌کند و موجب می‌شود فرد فعال و خوش‌فکر شود. از آنجا که در برخی شهر‌ها ماهی نبود یا همه مردم توان خریدن ماهی نداشتند، خوردن سبزی کوکو را به جای ماهی توصیه می‌کردند. مردم معتقد بودند خوردن کوکو، بویژه با سبزی صحرایی، خاصیت نزدیک به ماهی دارد و زمانی که کوکو می‌خورند، فسفر‌های مغز فعال و در نتیجه فرد فعال و خوش‌فکر می‌شود، چون هنگام فرا رسیدن عید جابه‌جایی و خانه‌تکانی انجام می‌شود، ممکن است اشیای مختلف در جا‌های دیگر گذاشته شود، از این رو به «کو ... کو» نمی‌افتد. این نیز از باور‌های است که از قدیم گفته می‌شد.
مردم اغلب شهر‌های ایران، حتی کشور‌های همجوار نیز اعتقاد دارند، سبزی بهار دارای خاصیت بیشتری نسبت به دیگر سبزی‌هاست، چون اولین محصول زمین است و بیشتر شهر‌ها سبزی‌پلو، آش و کوکو و غذای سبزی‌دار دارند. در فصل‌های دیگر به‌جز بهار مثل تابستان و پاییز به کوکوسبزی، گردو و زرشک اضافه می‌کنند، چون فسفر دارد و مغز را فعال می‌کند.

sabzi-polo-2
sabzi polo

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

سبزی پلویی را پاک کرده، خوب بشویید و بگذارید تا آب آن کاملا برود و سپس خرد کنید.

برنج را با نمک چند ساعت قبل خیس کرده و سپس آبکش نمایید.

ته قابلمه مقداری روغن آب کرده بریزید و چند کف ‏گیر برنج آبکش شده را در آن ریخته و روی آن سبزی خرد شده بریزید.

سپس مجددا برنج را ریخته و سبزی را لا به لای برنج بریزید و در آخر با برنج سفید روی سبزی پلو را بپوشانید.

برنج را روی حرارت قرار دهید. هنگامی که بخار آن درآمد زعفران حل شده را روی برنج بریزید و کاغذ روغنی را خیس کرده و روی برنج قرار دهید و اجازه دهید تا برنج با حرارت ملایم دم بکشد.

ماهی را هم پاک کرده و بشویید و بگذارید آب اضافه ی آن برود.

سپس با نمک و فلفل و آب‏ لیمو و زعفران، سُس درست کرده و ماهی را ۲ ساعت در این سُس قرار دهید تا مزه ‏دار شود.

سپس در روغن یا داخل فر آن را سرخ کنید و یا اینکه ماهی را بدون سس، با نمک مزه دار کرده و سرخ کنید.

نظر خود را درباره «روایت خوردن سبزی پلو با ماهی در عید نوروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روایت خوردن سبزی پلو با ماهی در عید نوروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.