زمان مطالعه: 4 دقیقه
حواستان در کسب و کار به ثبت کردن باشد ؟

حواستان در کسب و کار به ثبت کردن باشد ؟

ثبت شرکت باعث ساختارمند شدن و قانونمند شدن شرکت می شود و شراکت همه شرکا در این ساختار و قالب تعریف شده و اصولی است. شرکا به هم اطمینان دارند و در کنار همدیگر ر

انواع مختلفی از کسب و کارها در بازار تجارت وجود دارد. بسیاری از افراد دامنه فعالیت خود ار محدود به فعالیت فردی و در حاشیه امن خود می کنند و برخی نیز برای گسترش فعالیت خود با عده ای دیگر مشارکت می کنند و فعالیت خود را به صورت مشارکتی دنبال می کنند. اما کارشناسان حقوقی اکیدا توصیه می کنند که فعالیت خود را بدون اینکه ثبت کنید دنبال نکنید.

در مقام یک شخصیت حقیقی ثبت کسب و کار به معنی دریافت مجوزهای لازم و جواز کسب و پروانه فعالیت است و در مقام مشارکت ثبت به معنی ثبت شرکت و داشتن یک فعالیت مجاز حقوقی است. در هر دو صورت بدون ثبت و یا گرفتن اجازه فعالیت هیچ کسب و کاری نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

امروزه اغلب کسب و کارها ترجیه می دهند که فعالیت خود را در قالب مشارکتی  دنبال کنند. اما تنها زمانی یک مشارکت تجاری مجاز و قانونی است که شخصت آن کامل شده باشد و در واقع باید رسمیت پیدا کرده باشد. رسمیت پیدا کردن کسب و کار به معنی ثبت شرکت است. ماده 195 قانون تجارت به صراحت عنوان کرده است که تمامی کسب و کارهای شرکتی و یا مشارکتی باید ثبت شوند. بنابراین تردیدی نیست که ثبت شرکت الزامی است.

متولی ثبت شرکت در ایران سازمان ثبت املاک و اسناد و دقیقا اداره ثبت شرکت ها است. برای ثبت شرکت در این اداره باید شرایط قانونی دنبال شود و اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه و تقاضانامه ای تهیه شود و اصول ثبت شرکت دنبال شود. پس از ثبت شرکت یک شناسه ملی به شرکت تعلق می گیرد که اساس تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت دفاتر پلمپ مالیاتی است و در واقع همان کد اقتصادی سابق شرکت ها است. هر شرکتی که این کد و یا شناسه را نداشته باشد نمی تواند در قالب رسمی و قانونی فعالیت کند.

ضمن اینکه یکی از اساسی ترین جریاناتی که می تواند شرکت را در مسیر موفقیت قرار دهد این است که شرکت بتواند با دیگر شرکت های دولتی و یا خصوصی بزرگ و کوچک وارد معامله، تبادل اطلاعات و قراردادهای مختلف شود. با این وجود اگر برای ثبت شرکت اقدام نشده باشد به هیچ عنوان شرکت ها دولتی و خصوصی نمی توانند با این شرکت ها وارد مذاکره و قرارداد شوند و حتی مشتریان حقیقی نیز به راحتی به شرکت های آزاد و یا حتی شرکت های مدنی که اساسا ثبت نشده اند اعتماد و اطمینان لازم را ندارند و به همین دلیل نمی توان از چنین ساختاری انتظار داشت که بتواند در بازار رقابت با دیگر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.

حواستان در کسب و کار به ثبت کردن باشد ؟
حواستان در کسب و کار به ثبت کردن باشد ؟

ثبت شرکت در عوض مزایای زیادی برای کسب و کار به همراه دارد.

در درجه اول باعث ساختارمند شدن و قانونمند شدن شرکت می شود و شراکت همه شرکا در این ساختار و قالب تعریف شده و اصولی است. شرکا به هم اطمینان دارند و در کنار همدیگر راحت تر مشارکت می کنند. در صورت ثبت شرکت شرکا یا سهامداران اطمینان دارند که تنها به اندازه سرمایه و یا سهام خود در شرکت مسئول دیون و بدهی های شرکت هستند و در ضمن می توانند اطمینان داشته باشند که در زمان های تعریف شده متناسب با میزان سهام و سرمایه خود سود دریافت می کنند.

ثبت شرکت به شرکا شخصیت می دهد و مدیران شرکت می توانند با اعتماد بیشتری به جذب مشتری بپردازند. مشتریان با شناخت شرکت و استعلام شخصیت شرکت در اداره ثبت شرکت ها به راحتی اجازه ورود شرکت به ماقصات و مزایده ها و یا سایر قراردادهای رسمی شرکت را می دهند و این خود اساس موفقیت و پیشرفت شرکت ها بخصوص شرکت های نو پا است.

 

با ثبت شرکت می توان از تسهیلات دولتی و بانکی با بازپرداخت بلند مدت با استفاده از پروانه بهره برداری شرکت اقدام کرد. همچنین توان مالی شرکت را می توان به راحتی با افزیش سرمایه و یا ورود عضو جدید تقویت کرد و ده ها مزیت دیگر که تنها با ثبت شرکت می توان به دست آورد.

 

بنابراین نه تنها نباید کسب و کار خود را بدون ثبت شرکت آغاز کرد بلکه باید ثبت شرکت را برای شروع فعالیت به عنوان یک مزیت در نظر گرفت که می تواند به رشد و توسعه شرکت کمک کند.

سایر موضوعات ثبتی دیگر شرکت

پس از اینکه تصمیم گرفتید و با ثبت شرکت ساختار شراکت خود را سر و سامان دادید اکنون نوبت این است که برند یا برند های خود را ثبت کنید. به یاد داشته باشید که برند سرمایه معنوی شما است و حفاظت از آن نیز واجب است. برند ها به راحتی مورد سو استفاده و سرقت معنوی قرار می گیرند. بخصوص این خطر زمانی بیشتر علائم تجاری کسب و کارها را تهدید می کند که برای ثبت برند خود در زمان تبلیغات و معرفی برند به بازار اقدام نکرده باشند.

همچنین ذکر این نکته بسیار مهم است که برخی از برند ها اساسا به دلایلی مانند تکراری بودن، مشابه بودن، فریب دهنده بودن، مطابق عرف و شرع نبودن، مطابق با سایر برند ها بودن، استفاده از واژه های عمومی و یا خاص تعریفی، استفاده از علائم کشورها و پرچم ها و غیره قابل ثبت نیستند. حال تصور کنید که سرمایه زیادی را برای برند سازی در میان گذاشته باشید و نهایتا متوجه شوید که برند قابل ثبت نیست. این می تواند ضرر و زیان زیادی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشید.

برند ها به عنوان دارایی شرکت ارزش زیادی دارند و اگر برای ثبت برند اقدام شود می تواند به عنوان یک دارایی قابل فروش، واگذاری و حتی اجاره باشد. این نکته بسیار مهمی است چرا که تلاش شرکت را برای موفقت برند به همراه دارد و حتی می تواند یک استراتژی برای کسب و کار باشد. این بدین مفهوم است که حتی کسی هم حق استفاده از برند را بدون اجازه شما ندارد و اگر چنین اقدامی انجام دهد باید منتظر شکایت شما و پردداخت جرایم سنگینی باشد.

به صورت کلی ثبت شرکت و ثبت برند از اولویت های هر کسب و کاری باید باشد. این نکته نه تنها برای موفقیت کسب و کار حیاتی است بلکه برای حفاظت از شرکت و دارایی های شرکت نیز اهمیت  زیادی دارد. اگر به دنبال ثبت شرکت و یا ثبت برند هستید و نیاز به مشاروه تخصصی دارید با ما در تماس باشید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «حواستان در کسب و کار به ثبت کردن باشد ؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره حواستان در کسب و کار به ثبت کردن باشد ؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.