زمان مطالعه: 7 دقیقه
بیوگرافی صبا راد

بیوگرافی صبا راد

صبا راد از مجریان خوب تلویزیون ایران است که کار خود را از سال 75 و از رادیو شروع کرده است. این مجری جوان مدتی...

saba-rad
saba-rad

صبا راد از مجریان خوب تلویزیون ایران است که کار خود را از سال 75 و از رادیو شروع کرده است. این مجری جوان مدتی پیش با مرتضی علی آبادی ازدواج کرد ولی بعد از گذشت مدتی از همسرش جدا شد. پورتال آسمونی در این بخش بیوگرافی صبا راد و به همراه متن کامل مصاحبه ای که با او انجام شده و همچنین ماجرای طلاق صبا راد از همسرش را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید

صبا راد (فاطمه راد) متولد 30/8/59 ، مجری برنامه «به خانه برمی گردیم» است و یک روز در میان در مقابل بینندگان شبکه تهران ظاهر می شود. او از سال 75 گویندگی را از برنامه «ورزش ـ نشاط ـ تندرستی» آغاز کرده و از جمله نویسندگان رادیویی به شمار می آید. راد به گفته خودش، برخلاف افرادی که به این رشته علاقه داشتند و آرزویشان بود که وارد این عرصه شوند، اصلا به این رشته علاقه مند نبود و به اصرار یکی از دوستانش تست گویندگی داده است و هرگز فکر نمی کرد با این کار بتواند با مردم ارتباط برقرار کند، او همچنین در جشنواره تولیدات مراکز استان ها به عنوان گوینده و نویسنده برتر (استان گیلان) انتخاب شده است.

ماجرای طلاق از زبان مرتضی علی آبادی

مرتضی علی آبادی درباره زندگی مشترک با یک هنرمند (صبا راد مجری برنامه تلویزیونی) گفت: قطعا کسی که تصمیم می‌گیرد با فرد شناخته شده‌ای ازدواج کند، می‌داند که این مسیر سختی‌های خاص خودش را دارد. البته من باید از همین جا اعلام کنم که حدود 6 ماه پیش از خانم راد جدا شده‌ام و دیگر ما هیچ نسبتی با هم نداریم.

وی تصریح کرد: اگر هم تا به حال خبر جدایی ما رسانه‌ای نشده به این دلیل است که نمی‌خواستیم دغدغه‌های زندگی شخصی ما وارد زندگی مخاطبانی بشود که هوادار ما هستند.
مصاحبه با صبا راد

 

  • شما از جمله مجریانی هستید که از رادیو وارد تلویزیون شدید، در این تغییر رسانه‌ای فکر می‌کنید فن بیان بیشتر دخیل بوده یا چهره و ظاهر؟

یکی از ویژگی‌های مجریان رادیویی، داشتن فن بیان و صدای گیراست. حالا اگر با تکنیک آمیخته شود کمک بزرگی به نحوه اجرا می‌کند. تنها داشتن صدا و چهره برای مجری بودن کفایت نمی‌کند و کسی که فن آن را بداند راحت‌تر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

saba-rad2
saba-rad2

  • قبل از برنامه به خانه برمی‌گردیم، برنامه‌ای با این سبک و سیاق اجرا کرده بودید؟

این برنامه در تلویزیون، نخستین کار اجرایی تصویری من است. اما در رادیو برنامه اجتماعی اینچنینی که حال و هوای خانوادگی داشته باشد را اجرا کرده‌ام.

به نظر می‌رسد از ابتدای شروع این برنامه تاکنون، خانوادگی بودن آن بیشتر به سمت اجرای زنانه و طرح مسائل آنان پیش رفته است، شما چقدر سعی می‌کنید از مباحث خانوادگی و صرفا زنانه استفاده کنید

هر برنامه‌ای برای موفق شدن باید هدفش را تعیین کند و بداند مخاطبانش چه کسانی هستند. می‌توان گفت هدف این برنامه غالبا خانم‌های خانه‌دار یا بیننده‌هایی هستند که زمان پخش این برنامه در خانه حضور دارند.

سعی کردیم در این برنامه آمیخته‌ای از هنرهای دستی، آشپزی و مباحث پزشکی را ارائه کنیم. شاید بخش آشپزی بیشتر نمود پیدا کرده، زیرا بینندگان ما این بخش را می‌پذیرند، از این‌رو در ابتدای سال این بخش را حذف کردیم و خواستیم عکس‌العمل مخاطبان را ارزیابی کنیم که با حجم عظیمی از تلفن‌ها مواجه و متوجه شدیم مردم به این بخش تمایل دارند و نکته جالب‌تر این که آقایان نیز مصر بودند که بخش آشپزی به قوت خودش باقی بماند.

  • این تعداد مخاطب از آقایان قابل توجه بودند؟

بله، شاید برای خود ما هم قابل باور نبود که این تعداد مخاطب جوان مرد، بیننده این بخش از برنامه باشند

  • به طور کلی به خانه برمی‌گردیم، نگاهی وسیع‌تر به مخاطبانش داشته یا این که طیف خاصی را مد نظر قرار می‌دهد؟

ما کاملا خانواده را در نظر می‌گیریم حتی از مادربزرگ و پدربزرگ‌ها نیز غافل نشدیم، چراکه زندگی امروزی فاصله‌ای بین نوه، مادربزرگ و شاید هم پدر و مادرها و فرزندان ایجاد کرده ‌است. سعی کردیم تمام طیف یک زندگی را در نظر بگیریم و یک بخش‌هایی مانند آشپزی پررنگ‌تر دیده شود و این هم به دلیل تقاضای مخاطب است.

سال‌های پیش در رادیو حضور یک زن و مرد در کنار هم به عنوان مجری امری عادی بود،اما الان از آن سبک فاصله گرفته شده، ولی در برنامه به خانه برمی‌گردیم سال‌هاست چنین روندی ادامه دارد،‌دلیل آن چه بوده است؟

اصلا نمی‌خواهیم با آمدن مجری زن و مرد در کنار هم فضایی عجیب و غریب به وجود بیاوریم، بلکه می‌خواهیم فضایی کاملا شبیه خانه ایجاد کنیم. خانه‌ای که یک مرد و یک زن دارد و بخشی هم در نظر گرفتیم که پیامک بیننده‌ها و خبرهایی از روز خوانده می‌شود و معمولا برای این قسمت نیز مجری‌های جوانی چون بشیری و لواسانی را در نظر گرفته شدند که نقش جوان‌های این خانه را به عهده دارند.

متاسفانه مدتی از این روند فاصله داشتیم و هرکدام به تنهایی اجرا می‌کردیم تا این که متوجه شدیم نباید تک‌اجرایی باشد و دو مجری باید کنار هم باشند و گفتگوها را انجام دهند و از دل این گفتگوها مسائلی مطرح شود که مخاطب را جذب کند. در اصل می‌خواهیم این گفتگوها را که ممکن است در هر خانه‌ای پیش بیاید، در تلویزیون مطرح کنیم تا بیننده‌ها نظاره‌گر آن باشند.

  • گاهی احساس می‌شود که نحوه بیان و صدایتان به اجرایتان سنگینی می‌کند و بیشتر به سمت اجرای رادیویی گرایش دارد…. نظر خودتان چیست؟
    saba-rad4
    saba-rad4

سعی کردم این اتفاق رخ ندهد و درواقع به گونه‌ای اجرا کنم که باورم شود و مردم نیز حس کنند که در تلویزیون حضور دارم. شاید این فن بیان و نحوه اجرایم در برنامه به این دلیل است که سال‌ها در رادیو کار کرده‌ام، با این حال در تلاشم با چهره‌ای صمیمانه‌تر با مردم ارتباط برقرار کنم.

  • بازخورد مخاطبان در ابتدا نسبت به حضورتان در برنامه به خانه برمی‌گردیم چگونه بود، با توجه به این که مجریان آشناتری در این برنامه حضور داشته‌اند؟

در رادیو که فن بیان خاص و صدای من شنیده می‌شد و حالا مردم چهره‌ام را در قاب کوچک تلویزیون می‌بینند.

 

برای مردم جالب است فردی را که تاکنون صدایش را می‌شنیده‌اند حالا چهره‌اش را ببینند. به هر حال این برنامه فرصتی شده تا تمام قضاوت‌ها اصلاح شود و مردم مرا با چهره و صدای خودم ببینند و بشناسند.

  • حضور در برنامه‌ای که سابقا با آدم‌های دیگری پیش می‌رفته چه ویژگی‌هایی را باید از طرف مجری جدید داشته باشد؟ آیا شما سبک جدیدی انجام دادید یا به روش قدیم این روند را طی می‌کنید؟

هر مجری باید سبک خاص خودش را دنبال کند و نباید تابع روش مجری‌‌های دیگر باشد و از آنها تقلید کند. معتقدم افرادی در این عرصه به موفقیت رسیده‌اند که با شیوه و روند خودشان به مردم معرفی شده‌اند، ما از هر کدام این افراد موفق یک نفر را در این عرصه داریم و نباید تکرار شود. می‌کوشم سبک کارم منحصر به فرد باشد. به خانه برمی‌گردیم 12 سال است که متولد شده و مجریان زیادی داشته و برایم خیلی جالب است که هنوز مردم ما در کوچه و خیابان سراغ مجریان سابق این برنامه را از من می‌گیرند.

  • برای شما جالب است یا شاید زمانی حس غریبی ایجاد شود؟

به هیچ‌وجه! برایم خیلی جالب است و آرزو دارم مردم زمانی هم سراغ مرا بگیرند. ما مجریانی خوب و قوی داشته‌ایم که جایشان در این برنامه همچنان محفوظ مانده و فکر می‌کنم شاید خودشان بوده‌اند و از کسی تقلید نکرده‌اند و این راز موفقیت آنهاست.

  • با توجه به سال‌هایی که در رادیو بودید چه نکاتی را از آن اجرا وارد کار تلویزیونی‌تان کرده‌‌اید‌؟

تقریبا رادیویی! رادیو جز صدا و موسیقی ابزار دیگری ندارد که با مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند، در صورتی که در تلویزیون این امکانات وسیع است و تصویر، تاثیر بسزایی در برقراری ارتباط با بیننده دارد، از این‌رو ما رادیویی‌ها با ورود به تلویزیون سعی داریم از این امکانات استفاده کرده و ارتباط عمیق‌تری را ایجاد کنیم.

در رادیو با کسانی صحبت می‌کنید که نه شما آنها را می‌شناسید و نه آنها شما را! می‌توانید در این مکان ارتباط صمیمانه‌ای را به مخاطبان‌تان انتقال دهید. زمانی که وارد تلویزیون شدم، سعی کردم از این سبک نیز در کار تصویری‌ام استفاده کنم، چرا که این فضای جدید یعنی حضور یک رادیویی در تلویزیون که می‌تواند برای مخاطبانم جذاب باشد.

saba-rad1
saba-rad1

  • این هم‌حسی با مخاطب مسلما در رادیو با گروه برنامه‌سازی نیز وجود داشته است؟

بله!‌ مجری‌های این دوره چه در زمینه رادیو و چه در تلویزیون زمانی توفیق دارند که از قبل بدانند چه اتفاقی قرار است رخ دهد و این مساله نیازمند ارتباط تنگاتنگ عوامل یک برنامه است. برای مثال اگر بدانم در بخشی از برنامه، مهمان ما پزشک متخصص قلب است با مادربزرگم تماس گرفته و مشکلش را در این زمینه از او جویا می‌شوم و زمان اجرای برنامه مطرح می‌کنم در واقع مجری باید از قبل دانش کافی داشته باشد و بداند چه اتفاقاتی در برنامه قرار است رخ دهد. من از این شیوه در کارهایم استفاده می‌کنم.

  • پس به نوعی می‌توان گفت جزو مجریان مولف برنامه‌های خود هستید؟

در رادیو برنامه‌های چالشی، اجتماعی و گفتگومحور را اجرا می‌کردم. یاد ندارم در اجرایم بدون اطلاعات وارد فضای کار شوم. مجری‌ای هم نبودم که بی‌اعتنا باشم و به چند برگه بسنده کنم بلکه قبل از حضور در کار اجرایی‌ام در این زمینه اطلاعات و منابع لازم را کسب می‌کردم و به این ترتیب وارد فضای کار می‌شدم و معتقدم چه در رادیو و چه در تلویزیون اگر می‌خواهی موفق باشی و مسلط در اجرایت، باید در رابطه با موضوع مورد بحث برنامه اطلاعات کافی کسب کنی.

  • هنوز هم در رادیو اجرا دارید؟

نه! متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌ها فعلا در رادیو نیستم.

  • اگر برگردیم به چند سال پیش و قرار باشد بین رادیو و تلویزیون یکی را انتخاب کنید، رادیویی می‌شوید یا تلویزیونی؟

دلم برای رادیو تنگ شده است. (می‌خندد)‌

  • کار دوبله چطور؟ انجام می‌دهید؟

    saba-rad3
    saba-rad3

خیر!‌ پیشنهادات زیادی در این زمینه شد اما به دلیل شرایط زمانی اجرا نتوانستم قبول کنم. کسانی که کار دوبله انجام می‌دهند بسیار هنرمند و صبورند؛ چرا که صبح تا شب در فضایی کوچک مشغول فعالیت در این کار هستند. از طرفی احساس کردم این شرایط با روحیات من نمی‌خواند و شاید این دلیل قبول نکردن کار دوبله باشد.

جمله آخر:یادمان باشد اگر انگشت اشاره یمان به سمت کسی باشد,سه انگشت دیگر رو به خودمان است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی صبا راد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی صبا راد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.