زمان مطالعه: 7 دقیقه
عصب کشی دندان چه جوریه !؟

عصب کشی دندان چه جوریه !؟

 خیلی از شماها حداقل یک بار عصب کشی را تجربه کرده اید. معمولا کسی که کارش به عصب کشی می رسد، قبل از آن یک دوره...

 خیلی از شماها حداقل یک بار عصب کشی را تجربه کرده اید. معمولا کسی که کارش به عصب کشی می رسد، قبل از آن یک دوره درد دندان را تحمل کرده است و معمولا خود مراحل عصب کشی هم ممکن است همراه با درد باشد. در نهایت بعد از عصب کشی هم ممکن است چند روزی درد داشته باشیم. همه این موارد باعث می شود که عصب کشی یاد آور درد برایمان باشد. 

با آسمونی همراه باشید...

عصب کشی
عصب کشی

ساختار دندان

دندان از دو بخش ساخته شده است:

  1.تاج:بخشی از دندان است که در دهان قابل مشاهده است

  2.ریشه:که به استخوان فک گسترش یافته و دندان را در موقعیت خودش نگه میدارد

دندان همچنین دارای قسمت های دیگر است، از جمله:

  • مینا – پوشش سخت خارجی

  • عاج – مواد نرم تر که مینای دندان را پشتیبانی میکند

  • سمان – مواد سخت است که سطح ریشه را میپوشاند

  • پالپ دندان – بافت نرم در مرکز دندان

 سیستم کانال ریشه شامل پالپ دندان و قسمتی از تاج است که به نوک ریشه گسترش پیدا کرده است. هر دندان میتواند بیش از یک ریشه داشته باشد.

عفونت
 پالپ دندان از بافت نرمی ساخته شده است که شامل اعصاب و عروق خونی میباشد. اگر پالپ دندان توسط باکتری الوده شود اغاز به مردن میکند و در ادامه باکتری ها رشد میکنند و میتوانند با ایجاد سوراخی خود را به نوک ریشه دندان در جایی که اعصاب و عروق خونی قرار دارد برسانند.این پروسه ادامه خواهد یافت زیرا هیچ عاملی وجود ندارد که جلوی گسترش انها به ریشه را بگیرد و باعث میشود بافت انتهای دندان متورم و قرمز شود.

در این صورت  درد دندان می تواند اغاز شود و در موارد شدیدتر صورت متورم شود (به عنوان آبسه دندان شناخته میشود)

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان یا درمان کانال دندانی یک قسمتی از درمان عفونت پالپ دندانهایی است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت دندانهای پاکسازی شده از میکروب های اینده است.کانال ریشه و و پالپ موجود در ان چاله های فیزیکی هستند که به طور طبیعی توسط بافت عصبی ،رگ های خونی و سایر سلول هل که پالپ را تشکیل میدهند پر شده اند. درمان و ترمیم ریشه شامل خذف این ساختار و شکل دادن حفره و ضد عفونی کردن این چاله ها با فایل های کوچک و اب رساندن به ان و پرکردن انها با مواد بی اثری چون گوتا پرکا و سیمان حاوی اوژنول.در بعضی از پروسه های عصب کشی از Epoxyresin که ممکن است حاوی بیس فنول باشد یا نباشد برای باند کردن گاتا پرکا استفاده میشود.

روش

 برای درمان عفونت در ریشه کانال ابتدا باید باکتری ها را حذف کرد.حذف باکتری میتواند همراه با حذف قسمتی از دندان باشد و یا تلاش شود که تنها باحذف باکتری دندان سالم حفظ شود و درمان ریشه یا عصب کشی انجام شود .پس از حذف باکتری کانال ریشه را پر کرده و دندان با پرکردن یا با تاج بسته میشود .در اغلب موارد بافت ملتهب در پایان به طور طبیعی التیام خواهد یافت. قبل ازدرمان ریشه (عصب کشی) معمولا از یک بی حسی موضعی استفاده میشود و این به این معنی است که عصب کشی نباید دردناک باشد و نباید احساس ناخوشایند تری از یک  حالت پرکردگی داشته باشد.در مان کانال ریشه معمولا موفق است و از هر 10 نفر 9 نفر میتوانند تا 10 سال دندان خود را نگه دارند.

 زمانی که بافت عصبی دندان یا پالپ ان اسیب دید یاکتری ها به داخل پالپ دهان نفوذ پیدا کرده و در انجا تکثیر میشوند . این باکتری ها و بقایای فاسد پالپ میتواند باعث ایجاد عفونت یا ابسه شوند.

 ابسه یک بسته پر از چرک است که در پایان کانال ریشه تشکیل میشود و زمانی رخ میدهد که عفونت از تمام کانال ریشه گذشته باشد و به پایان کانال رسیده باشد. علاوه بر ابسه عفونت در کانال ریشه میتواند عوارضی را ایجاد کند ازجمله:

  1.از دست دادن استخوان اطراف نوک ریشه.

  2.مشکلات نفوذ عفونت به بیرون از ریشه.سوراخ ایجادشده در دندان میتواند به لثه ها و یا از طرق گونه به پوست راه پیدا کند .

 قبل از درمان ریشه یا عصب کشی ممکن است دندانپزشک شما از دندان های اسیب دیده عکسی بگیرد . این کار به اواجازه خواهد داد تا یک تصویر واضح و روشن از کانال ریشه داشته باشد و وسعت هرگونه اسیبی را بررسی کند.

 طی عصب کشی بدون درد، درمان کانال ریشه معمولا تحت بیحسی موضعی انجام میگیرد . در برخی از موارد که دندان مرده است و حساس نیست ممکن است به بیحسی نیاز نباشد . گاهی اوقات ممکن است دندان به سختی بی حس شود . در این گونه موارد دندانپزشک میتواند از تکنیک های ویژه بیحس کننده موضعی برای اطمینان از اینکه درمانش دردناک نخواهد بود استفاده کند.

          حذف پالپ
دندانپزشک شما یک ورقه لاستیکی در اطراف دندان شما قرار میدهد برای اینکه اطمینان حاصل کند که در طول عصب کشی، دندان خشک است و همچنین این سد، از تنفس یا بلعیدن هر گونه مواد شیمیایی جلوگیری میکند.در بالای قسمت مسطح دندان را از طریق تاج باز میکند و از این طریق به بافت نرم پالپ در مرکز دسترسی پیدا میکند. سپس هرچه پالپ الوده در ان قسمت قرار دارد را خارج میکند . اگر شما یک ابسه دندان داشته باشید دندان پزشک میتواند ان را در همان زمان تخلیه کند.

          تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه
 دندانپزشک شما بعد از اینکه پالپ دندان را برداشت کانال ریشه را تمیز و بزرگ میکند تا بتواند به راحتی ان را پر کند.کانال ریشه معمولا بسیار باریک است و به دشواری میتوان ان را پر کرد .

 دندانپزشک شما با استفاده از یکسری فایل ها ی کوچک کانال ریشه را بزرگ میکند و به ان فرم میدهد تابتواند به راحتی انها را پر کند.

 تکمیل این بخش از درمان عصب کشی ممکن است چند ساعت طول بکشد و نیاز به بیش از یک جلسه داشته باشد.

 دندان های جلو ودندانهای نیش معمولا یک ریشه شامل یک کانال دارند . دندان های اسیای کوچک و اسیای بزرگ دارای 2 یا3 کانال در ریشه های خود هستند. برای دندانهایی که ریشه و تعداد کانال بیشتر دارند ممکن است درمان طول بکشد.

 اگر درمان عصب کشی به بیش از چند جلسه نیاز داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما مقدار کمی دارو در کانال تمیز شده قرار دهد تا باکتری های باقیمانده را از بین ببرد و بعد از ان با پر کردن دندان موقت بسته میشود.

 اگر شما دچار علائم ناشی از عفونت از قبیل درجه حرارت بالا و یا تورم های بزرگ شدید ممکن است دندانپزشک شما برای مدیریت و جلوگیری از عفونت بیشتر به شما انتی بیوتیک بدهد.

          آب بندی و تثبیت دندان
 در جلسه بعدی عصب کشی، پرکردگی موقت و دارو در دندان شما حذف میشود و کانال ریشه پرکرده خواهد شد. همراه با پرکردگی دندان  دندان مهروموم میشود و از عفونت مجدد جلوگیری میشود.

 احتمال شکستگی در دندان ریشه پرشده از دندان سالم بیشتر است، بنابراین ممکن است دندانپزشک شما برای محافظت از ان یک تاج روی دندان شما قرار دهد.

 در برخی موارد ممکن است دندان پرکرده تیره به نظر بیایید مخصوصا اگر دندان به خاطر اسیب هایی از جمله ضربه دیدن مرده باشد. راههای مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد از جمله سفید کردن با مواد شیمیایی که دندانپزشک شما میتواند برای زیبایی طرح لبخند شما به کار بگیرد.

          تاج
 تاج یک کلاه است که دندان شما را به طور کامل پوشش میدهد . ممکن است لازم باشد بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان برای جلوگیری از شکستگی دندان از یک تاج استفاده شود

تام را از مواد مختلفی میتوان ساخت :

  فلز یا چینی(یا هردو)

  مواد سرامیکی

  پودر شیشه

 اندازه دندانهای شما در این پروسه ممکن است کاهش یابد و به جای انچه حذف شده از تاج میتوان استفاده کرد.برای اطمینان از اینکه تاج شما به شکل درست و به اندازه است از دندان شما یک قالب گرفته خواهد شد.

 زمانیکه تاج ثابت شد از سیمان برای چسباندن تاج به دندان درست شده استفاده میشود.

 اگر تنها مقدار کوچکی از دندانی که ریشه ان در مان شده باقی مانده باشد میتوان یک پست  که در ریشه قرار داده میشود و برای نگه داشتن تاج در جای خودش استفاده میشود ،به کار برد.

 اطلاعات بیشتر راجب اینکه تاج و پرکردگی دندان NSH بخوانید.

 نتیجه
 در روش‌های مرسوم عصب کشی دندان در مواردی که فضای داخل دندان به طور ناقص پر شود و یا عفونت بطور کامل خارج نشود، عصب کشی با عوارضی همچون درد، پوسیدگی و بازگشت مجدد عفونت پس از انجام درمان همراه خواهد بود.

 درمان کانل ریشه یا عصب کشی معمولا در نگهداری دندان و پاکسازی ان از عفونت موفقیت امیز خواهد بود.

 در یک بررسی از چندین مطالعه انجام داده شده نشان داده شده است که 90 درصد درمانهای ریشه دندان و عصب کشی برای 10 تا 8 سال سالم باقی می مانند. این مطالعه همچنین نشان داد که داشتن یک تاج نصب شده به دندان پس از درمان کانال ریشه ،مهمترین عامل برای بهبود میزان زنده ماندن دندان  است.

 اگر شما بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کنید دندان درمان شده خود را میتوانید برای مدت طولانی سالم نگه دارید

 سالم باقی ماندن دندانی که عصب کشی شده، به عواملی بستگی دارد از جمله :

  چه مقدار از دندان های طبیعی باقی مانده است
  دندان های خود را چگونه تمیز نگه میدارید
  نیروهایی که در هنگام جویدن به دندانهای خود اعمال میکنید
  اگر عفونت دندان بازگشت میتوان درمان را دوباره تکرار کرد و اگر درمان با استاندارد بالا انجام شود و باز عفونت باقی ماند میتوان یک عمل  کوچک برای حذف نوک ریشه دندان برای درمان عفونت انجام داد.

مراقبت بعد از درمان

 مهم است که از دندان های خود بعد از عصب کشی یا درمان ریشه دندان مراقبت کنید.

 از گاز گرفتن غذاهای سفت تا زمانیکه درمان تان کامل نشده اجتناب کنید

 در اغلب موارد میتوان از عصب کشی جلوگیری کرد با رعایت مواردی چون:

  1.حفظ بهداشت دهان و دندان

  2.غذای حاوی شکر بیش از حد مصرف نکنید

  3.ترک سیگار (اگر سیگاری هستید)

نظر خود را درباره «عصب کشی دندان چه جوریه !؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره عصب کشی دندان چه جوریه !؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.