زمان مطالعه: 3 دقیقه
ربات در زندگی

ربات در زندگی

برخی آمارها نشان می دهد در حال حاضر حدود یک میلیون ربات در سراسر دنیا در بخش صنعت مشغول به کار است.این...
در این مطلب می خوانید : [بستن]

ربات در زندگی

برخی آمارها نشان می دهد در حال حاضر حدود یک میلیون ربات در سراسر دنیا در بخش صنعت مشغول به کار است. این ربات ها فعالیت های متنوعی نظیر ساخت خودرو، تلفن و بسیاری از محصولات دیگر را که هر روز با آنها سر و کار داریم به انجام می رسانند. در برخی موارد، کیفیت عملکرد ربات ها حتی از کیفیت کار نیروی انسانی بالاتر است، اما در برخی موضوعات هنوز هوش و قدرت تصمیم گیری انسان بر توانمندی های ربات ها برتری دارد.در این بخش آسمونی به کارایی ربات ها در زندگی می پردازیم.

آشنایی با خدمات ربات ها

1- ربات ها در خدمت صنعت انرژی
امروزه از ربات ها در ساخت باتری ها و پیل های سوختی نیز استفاده می شود. خوشبختانه ربات ویژه ای برای ساخت پیل های سوختی طراحی شده که علاوه بر این که می تواند فرآیند ساخت پیل های سوختی را با دقت فراوان به انجام برساند، به صورت خودکار هم تک تک مراحل انجام شده را دوباره بررسی کرده و در صورت بروز هرگونه اشتباه، واکنش مناسبی به آن نشان می دهد. یکی از نکات جالب در استفاده از ربات در این صنعت، افزایش میزان بهره وری از آن است. یک ربات می تواند حدود 80 پیل سوختی را در کمتر از سه ساعت تولید کند، در حالی که یک کارگر معمولی در عرض یک روز 40 عدد از آنها را تولید می کند.

2- رباتیک و هنر
کاربرد ربات ها فقط به صنایع مختلف محدود نمی شود و حتی در فیلمسازی هم از آنها استفاده می شود. برای نمونه در ساخت فیلم معروف «جاذبه» (Gravity) که به خاطر جلوه های ویژه اش بسیار معروف شده است از انواع مختلفی از ربات ها استفاده شده است. این ربات ها کارهای مختلفی نظیر بلندکردن دوربین ها، لامپ های نورپردازی و حتی بلند کردن بازیگران و معلق نگهداشتن آنها در فضا را به انجام رساندند. چندی پیش نیز یک طراح هلندی، ربات ویژه ای طراحی کرد که می توانست با استفاده از قطعات پلاستیکی بازیافتی از یخچال های قدیمی، میز و صندلی با رنگ دلخواه را تولید کند.

3- همکار خوب و حرف شنو
پیچیدگی های فنی ربات ها سبب می شود کارگران معمولی نتوانند براحتی به آن برنامه داده و در صورتی که خطایی از ربات سر زد، اشتباه انجام شده را تصحیح کنید، اما خوشبختانه ربات ژاپنی «باکستر» (Baxter) می تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند. اصلی ترین ویژگی ربات «باکستر» این است که تقریبا همه می توانند با آن کار کنند و نیازی به برنامه ریزی پیچیده و آنچنانی ندارد. کافی است شیء مورد نظر را جلوی دوربین هایی که در سر، بدن و بازوهای این ربات وجود دارد، قرار دهید تا اطلاعات جسم مورد نظر را به حافظه خود بسپارد.

4- ربات ها، جایگزین نیروی کار انسانی
تا همین صد سال پیش بیشتر مردم در کشورهای مختلف به کشاورزی مشغول بودند. برای نمونه در ایالات متحده حدود 40 درصد از مردم روی مزارع خود مشغول به کار بودند، اما روند مکانیزه کردن سبب شد این جمعیت تنها به یک درصد برسد. با این که حضور گسترده ربات ها می تواند سبب کاهش فرصت های شغلی فعلی در برخی حوزه ها شود، اما حوزه های دیگری نیز وجود دارد که نیازمند نیروی کار انسانی خواهند بود. همچنین شاید حضور ربات ها فقط به کارخانه ها محدود نشود و حتی در خانه هم ربات هایی برای انجام برخی کارها مثل شستن ظرف ها، آشپزی یا جارو کشیدن در اختیار داشته باشیم. ربات هایی با وزن و حرکاتی شبیه انسان روی صندلی قرار می گیرد و بارها از خودرو پیاده شده و دوباره سوار می شوند تا به این ترتیب میزان دوام صندلی خودرو پس از بارها استفاده شدن مورد ارزیابی قرار گیرد

5- ربات های وردست
ربات کری بی (CarryBee) که به وسیله یکی از شرکت های زیرمجموعه نیسان ساخته شده است، می تواند یک نوار مغناطیسی قرار گرفته روی زمین را دنبال کند و به این ترتیب در مسیری مشخص حرکت کرده و موسیقی مشخصی را پخش کند. البته اشتباه نکنید! هدف از ساخت این ربات، پخش موسیقی برای کارگران کارخانه نیست. این ربات در واقع جایگزینی برای نوار نقاله یا سایر روش های حمل قطعات از یک بخش کارخانه به بخش دیگر است. این ربات در مسیری دایره ای شکل در خط تولید حرکت می کند و با نواختن موسیقی، کارگران هر بخش را مطلع می کند تا قطعات ساخته شده خود را روی آن قرار داده یا قطعاتی که از بخش قبلی به آنها رسیده را از روی آن بردارند.

6- ربات هایی برای افزایش کارایی و ایمنی
امروز از ربات ها برای افزایش دوام و ایمنی بسیاری از محصولاتی که با آنها سر و کار دارید استفاده می شود. برای نمونه از ربات ها برای سنجیدن میزان دوام صندلی های خودرو در طول زمان استفاده می شود. برای این کار ربات هایی با وزن و حرکاتی شبیه انسان روی صندلی قرار می گیرد و بارها از خودرو پیاده شده و دوباره سوار می شوند تا به این ترتیب میزان دوام صندلی خودرو پس از بارها استفاده شدن مورد ارزیابی قرار گیرد.

نظر خود را درباره «ربات در زندگی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ربات در زندگی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.