زمان مطالعه: 2 دقیقه
تبدیل ریال به تومان

تبدیل ریال به تومان

ریال و تومان هر دو واحد ارز کشور ایران هستند اما تشخیص آن ها از هم در مواقعی سخت میشود. روش نوشتن و محاسبه ریال و تومان را در این مقاله بخوانید.

تبدیل ریال به تومان یا تبدیل تومان به ریال از موضوعاتی است که تقریبا همه میدانیم. به زبان ساده ریال 10 برابر تومان است. اما اصالتاً این اتفاق از کجا آمده؟ شاید بهتر باشد حتی برای تبدیل ریال به تومن فرمولی بنویسیم، اینطور نیست؟ واقعاً روش نوشتن و محاسبه ریال و تومان چگونه است؟ در این بخش آسمونی با آموزش صفرهای پول ایران همراه ما باشید.

روش تبدیل ریال به تومان

یک تومان = 10 (ده) ریال

 

با یک فرمول ساده به راحتی می توانید ریال را به تومان و یا تومان را به ریال آنلاین تبدیل کنید.

  • برای تبدیل ریال به تومان، ابتدا مبلغ مورد نظر خود را به تومان بنویسید: 10,000 ریال / ده هزار ریال
  • سپس یک صفر از آن کم کنید: 1000 هزار تومان

بر اساس این فرمول می توانیم ریال ها را به تومان تبدیل کنیم و بالعکس:

ریال تومان
20 ریال 2 تومان
50 ریال 5 تومان
100 ریال 10 تومان
250 ریال 25 تومان
500 ریال 50 تومان
530 ریال 53 تومان
9,000 ریال 900 تومان
2,020 ریال 202 تومان

 

روش تبدیل تومان به ریال

یک ریال = یک دهم تومان

 

با یک روش ساده به راحتی می توانید تومان را به ریال تبدیل کنید

  • برای تبدیل تومان به ریال، ابتدا مبلغ مورد نظر خود را به تومان بنویسید: 1000 هزار تومان.
  • سپس یک صفر به آن اضافه نمایید:: 10,000 ریال / ده هزار ریال.

پیشینه ریال و تومان

رئال، به معنی واقعی و برگرفته از کلمه انگلیسی Real است. واحد پولی بسیاری از کشور های مستعمره انگلیس است ، کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا در بازه هایی از زمان واحد پول خود را ریال نامیده بوده اند. در حال حاضر یکای پول جمهوری اسلامی ایران است و میتوان هر ریال را به 100 دینار تقسیم کرد. اما در سال 1308 به دلیل کم ارزش بودن ریال، واحدی به نام تومان مطرح شد که هر تومان معادل 10 ریال بود و اینطور بود که با طرح کردن تومان ارزش پول واحد ایران ده برابر میشد و در حساب و کتاب های بین المللی به کار میرفت.

تومان واژه ای مغولی است. معنای آن "ده هزار" میباشد. مثلا به لشکری که ده هزار سرباز داشته "امیرتومان" میگفته اند. این واژه از زمان سلطنت مغول ها رایج شد. علت نامگذاری تومان برای واحد پول ایران این بوده است که زمانی برای پرداخت و دریافت هر "ده هزار دینار" این کلمه به کار میرفته. اما با وجود آنکه هم اکنون واحد پول ایران در سطح جهان تومان نیست، قدمت بیشتری نسبت به ریال دارد.

با این حال در آینده ای نزدیک ممکن است تومان دوباره واحد اصلی پول رسمی کشور شود و ریال را به طور کلی حذف کنیم، چرا که علاوه بر ارزش تومان در سطح سیستم پولی - اقتصادی جهانی، میان مردم نیز رایج تر است.

بسیاری از توریست ها هنگامی که به ایران وارد میشوند یا از رواج تومان بی خبرند، و یا ریال و تومان را به سختی میتوانند تشخیص دهند.

همیشه میتوان گفت که تفاوت کاربردی ریال و تومان تنها در یک صفر است!! در اینجور مواقع به توریست مورد نظر میتوان با ذکر یک مثال به خوبی توضیح داد که ریال و تومان چه تفاوتی با هم دارند. مثلا یک کلاه 100,000 ریالی را در نظر میگیریم. قیمت آن در واقع به واحد پول رایج کشور که تومان است یک صفر کمتر خواهد داشت! یعنی کلاه 100,000 ریالی مورد نظر ما، در واقع 10,000 تومان است!

 

اما موضوع این است که روی اسکناس ها نیز واحد ریال به کار رفته پس هنگام خرج کردن و یا وارد کردن مبلغی روی دستگاه های پوز باید کاملاً مراقب چند مورد زیر باشیم:

  1. تعداد صفر های قیمت کالا
  2. واحد قیمت کالا (ریال است یا تومان؟)
  3. واحد اسکناس (که همیشه ریال است)
  4. محاسبه تعداد صفر ها در مبالغ بالاتر

ممکن است حتی نشان دادن این عبارت به افراد تازه وارد و مهمان های کشور کمک کند:

10,000 ریال = 1000 تومان

در نهایت فقط باید مراقب تعداد صفرها باشید!

نظر خود را درباره «تبدیل ریال به تومان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تبدیل ریال به تومان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.