زمان مطالعه: 10 دقیقه
بیوگرافی رضا مهماندوست

بیوگرافی رضا مهماندوست

رضا مهماندوست (زاده 1343 تهران)، تکواندوکار ایرانی است. وی از سال 1386 تا 1393 سرمربی تیم ملی تکواندو ایران بود و هم...

درباره رضا مهماندوست

رضا مهماندوست (زاده 1343 تهران)، تکواندوکار ایرانی است. وی از سال 1386 تا 1393 سرمربی تیم ملی تکواندو ایران بود و هم اکنون سرمربی تیم ملی تکواندو جمهوری آذربایجان است. پورتال آسمونی در ادامه این مقاله بیوگرافی و زندگینامه کامل رضا مهماندوست و همچنین گفتگویی که با او انجام شده را برای شما کاربران عزیز آسمونی تهیه نموده که با هم می خوانیم.

زادروز

1343
تهران

محل زندگی

تهران

ملیت

ایرانی

پیشه

مربی تکواندو

نقش‌های برجسته

سرمربی تیم ملی تکواندو ایران
سرمربی تیم ملی تکواندو جمهوری آذربایجان

دین

اسلام

مذهب

شیعه

مهماندوست در بهمن 1343 در محله نظام آباد تهران به دنیا آمد. وی دارای تبار صومعه‌سرایی است. وی در شانزده سالگی ورزش تکواندو را نزد محمود مشهدی رجب در «باشگاه تهران جوان» شروع نمود. او فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی از دانشگاه تهران و جانباز جنگ ایران و عراق است.

reza-mehmandust6
reza-mehmandust6

سوابق قهرمانی و مربی گری

پیشینه قهرمانی

  • قهرمان تکواندوی بزرگسالان کشور، نیروهای مسلح و تورنمنت بین‌المللی فجر، (1371–1366).
  • مدال نقره تکواندوی ارتش‌های جهان، کره جنوبی، (سئول)، (1987).
  • مدال طلا تورنمنت بین‌المللی تکواندوی بلژیک، (بروکسل)، (1988).
  • مدال طلا تورنمنت بین‌المللی تکواندوی قبرس، (نیکوزیا)، (1989).
  • مدال برنز تکواندوی المپیک بارسلون، (1992).

پیشینه مربی گری

  • مربی بدنساز تیم ملی تکواندوی دانشجویان ایران، (1377).
  • مربی بدنساز تیم ملی تکواندوی ایران، (1381–1379).
  • سرمربی تیم ملی تکواندوی تایوان، قهرمان المپیک آتن، (2004).
  • مربی تیم ملی دانشجویان ایران، اسپانیا، (2006).
  • مربی تیم ملی تکواندوی ایران، (1386–1385).
  • سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران، قهرمان جهان، جام جهانی، آسیا و بازی‌های آسیایی، (1390–1386).
  • سرمربی تیم ملی تکواندوی تایوان، (2014–2013)
  • سرمربی تیم ملی تکواندوی جمهوری آذربایجان، قهرمان جهان، (2015)، و دارای یک مدال طلا و دو برنز در المپیک برزیل (2016)

وی دارای کمربند مشکی دان 8 است.

reza-mehmandust2
reza-mehmandust2

افتخارات

  • رضا مهماندوست در سال 2011 به عنوان بهترین سرمربی مرد جهان از سوی فدراسیون جهانی تکواندو برگزیده شد.
  • عنوان بهترین سرمربی تکواندوی جهان بار دیگر در مسابقات جام جهانی تکواندو در مکزیک در سال 2015، از سوی فدراسیون جهانی تکواندو به مهماندوست اعطا شد.
  • اعطای بالاترین نشان رسمی و دولتی جمهوری آذربایجان توسط الهام علی‌اف، پس از المپیک 2016 برزیل.

کناره گیری از سرمربی گری تیم ملی

مهماندوست در مهر 1390 در اعتراض به آنچه عدم پرداخت دستمزد خود از سوی فدراسیون تکواندو نامید در گفت وگو با رسانه‌ها از سرمربی گری تیم ملی تکواندو استعفا داد. استعفایی که پس از مدتی به رغم تمایل وی برای بازگشت از سوی مسئولان فدراسیون تکواندو پذیرفته شد.

اختلاف با فدراسیون تکواندو

رضا مهماندوست کناره گیری خود از تیم ملی را اخراج تلقی و آن را توطئه رئیس و دبیر فدراسیون تکواندو دانست. وی اظهار داشت: «من هرگز پول اضافه نخواستم؛ همان پولی را خواستم که سایر همتاهایم در تیم‌های ملی کشتی و وزنه‌برداری از کمیته ملی المپیک می‌گرفتند. من هیچ جایی استعفای مکتوب ندادم. فقط شفاهی گفتم تا پولم را ندهند سر تمرینات نمی‌روم. تازه این جمله هم در زمان تعطیلی تمرینات تیم ملی مطرح شد اما آقایان اسمش را گذاشتند استعفا و برکنارم کردند، چون مشکل این بود که نمی‌خواستند پول‌هایم را بدهند، من از وزیر ورزش می‌خواهم به داد برسد و از زیر دست خود برایم احقاق حق کند».

وی چندین بار تأکید کرده است: «تا زمانی که پولادگر و تیم همکارانش خط و مشی تکواندو را تعیین می‌کنند، به تیم ملی بازنمی‌گردد». او اظهار داشت: «مسئولان فدراسیون تکواندو در زمان بستن قرارداد من فریب داده‌اند و از پولادگر و ذوالقدر نمی‌گذرم».

مهماندوست در گفت وگویی ادعا کرد دبیر وقت فدراسیون تکواندو دستمزد بالا و امکانات خارج از عرف، از فدراسیون می‌گیرد: «آقای ذوالقدر بارها به من گفت همان دو و نیم میلیون برای من بس است. بعد من ماندم چطور خودشان از تلفن و ماشین فدراسیون استفاده می‌کنند و این که دبیر هستند و باید حقوق کارمندی بگیرند اما هنوز همان حقوق بالای 2 میلیونی مربی گری را می‌گیرد؟ اگر قرار باشد با من بدبرخورد کنند، ناگفته‌های زیادی دارم که برای مردم بیان کنم ... من وقتی سرمربی شدم چند نفر گفتند که آقای ذوالقدر آدم خطرناکی است. افتخاراتی که تو کسب کردی و کاری که تو کردی را ایشان کسب نکرده و انجام نداده ...»

غلامحسن ذوالقدری دبیر وقت فدراسیون تکواندو دربارهٔ کناره گیری مهماندوست اعلام کرد: «با شرایطی که مهماندوست برایمان تعیین کرد، راهی جز پذیرش استعفای او نداشتیم ... قطعاً در آینده نزدیک با اتکا به خرد جمعی و بررسی همه جوانب از بین گزینه‌های متعددی که کم هم نیستند یکی از چهره‌های علاقه‌مند، با انگیزه و با تجربه را در راستای حفظ قله رفیع قهرمانی و افتخارت به دست آمده تکواندو انتخاب و معرفی خواهیم کرد... با تأکید فراوانی که مهماندوست در رسانه‌ها برای کناره گیری داشت، فدراسیون هم استعفای او را قبول کرد ...».

دبیر وقت فدراسیون تکواندو در پاسخ به این پرسش که چگونه و تحت چه شرایطی با استعفای شفاهی سرمربی تیم ملی موافقت کرده‌اید؟ گفت: «متأسفانه مهماندوست استعفای کتبی به ما ارایه نکرد و ما بر اساس اظهارات او در رسانه‌های گروهی تصمیم به این کار گرفتیم. این که وی استعفای کتبی ارایه نکرده، گناه ما نیست، اما طبق قانون وقتی فردی در رسانه‌های عمومی و رادیو و تلویزیون بحثی را مطرح کند خود به خود وجاهت قانونی پیدا می‌کند».

reza-mehmandust7
reza-mehmandust7

مهماندوست هم چنین مدعی شد هادی ساعی برای گرفتن رای در انتخابات آینده شورای اسلامی شهر تهران از برکناریش استفاده کرده و تیم ملی تکواندو را در اختیار خود گرفته است. وی ساعی را فاقد شاخصه‌های لازم فنی و مدیریتی برای ریاست فدراسیون دانست.

سید محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو در واکنش به موضع گیری مهماندوست، به قرارداد وی اشاره و برخوردهای او را دردناک توصیف کرد: «ترجیح می هم دربارهٔ این موضوع زیاد صحبت نکنم، اما همین قدر بگویم که به مهماندوست علاقه‌مند بودم و مثل یک برادر در این چند سال که او هدایت تیم ملی را برعهده داشت از آبرو تا هر آنچه در توان داشتم برای او گذاشتم. برخوردهای او با کناره گیری از سرمربی گری تیم ملی برایم دردناک بود. مهماندوست مربی بزرگ و زحمت کشی است و منکر توانایی‌ها او نیستم. مضافاً این که ما هیچ کار غیرقانونی انجام ندادیم و تمام مدارک و مستندات کارهایمان در فدراسیون موجود است. اما بازی‌های المپیک در راه بود و ما باید جواب گوی وزارت ورزش و مردم باشیم ... کادر جدید تیم ملی از بین مربیان با تجربه که خوشبختانه در تکواندو کم نیستند، انتخاب می‌شوند».

محمد پولادگر در اسفند 1390 در گفت وگویی اظهار کرد: «درب فدراسیون به روی هیچ‌کس بسته نیست، مهماندوست هم مانند سایرین از خانواده تکواندو بوده اما باید بدانیم همه ما در مقطعی و در هر جایگاهی که هستیم موقتی است ... وی سال‌ها در خدمت تکواندو بوده و تجربه گرفته و در بین سرمایه‌های این ورزش مانند سایر تکواندوکاران و مربیان قرار دارد ...».

در پی مزدور خواندن وی توسط سید محمد پولادگر پس از المپیک 2016 برزیل، وی بیانیه‌ای علیه او صادر و عنوان کرد: «به خاطر مطالبه حق و حقوقم من را اخراج کردید؛ بروید و تکواندو را به اهلش بسپارید». وی عنوان کرد که از پولادگر شکایت می کند.

reza-mehmandust1
reza-mehmandust1

حمایت‌ها

رئیس انجمن صنفی کانون تکواندوکاران ایران در آبان 1390 با انتقاد شدید از فدراسیون تکواندو گفت: «برخوردی که در این مدت با رضا مهماندوست صورت گرفت، غیرشرعی و غیراخلاقی بود ... آقایان چون خود بدون سابقه لازم اجرایی و فنی، مدیر و مربی شده‌اند بی هیچ توجیه و منطق کارشناسی می‌گویند تا دلتان بخواهد مربی خوب در کشور ریخته‌است ... مربی گری در سطح ملی و بین‌المللی کاری جداگانه از تیم داری و حتی شاگرد سازی است که دانش تئوریک کافی، کاریزمای لازم و تجربه فراوان خاص خود را می‌طلبد ... باید به جرأت گفت که در ایران به تعداد انگشتان یک دست هم مربی چون رضا مهماندوست که حائز چنین شرایطی باشد را نداریم. در ده سال گذشته بارها گفته‌ایم که نهادهای نظارتی غیر ورزشی از قوه قضائیه هم چون سازمان بازرسی کل کشور نحوه صرف پول بیت المال در فدراسیون تکواندو را بررسی کرده و به آگاهی مردم برسانند».

بیانیه اتحادیه متخصصان ورزش‌های رزمی

اتحادیه متخصصان ورزش‌های رزمی ایران در 02/27/ 1391 طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از مهماندوست بر ضرورت بازگرداندن هر چه سریع تر او به هدایت تیم اعزامی به المپیک لندن تأکید کرد.

در بخش‌هایی از این بیانیه هفت بندی آمده‌است: «نکته حائز اهمیتی که پس از برکناری رضا مهماندوست پدیدار گشته‌است، به کارگیری سیستم نرم و هدف مند تخریب شخصیت فردی و فنی این مربی بزرگ است. گو این که این روش ناجوانمردانه، شیوه‌ای آشنا برای این اتحادیه است ... افرادی که اساساً کم‌ترین وزنی در قیاس فنی با وی ندارند به دلیل شیفتگی در جاه بی‌مایه و خوش خدمتی به دیگران و در جهت اجرای همان روش نخ نما، کارآمدترین سرمربی ملی تاریخ ورزش‌های رزمی ایران را حقیرانه مورد هتاکی قرار می‌دهند ... برکناری رضا مهماندوست با تمام سیاهی‌هایش یک نقطه روشن برای تکواندوی ایران به همراه داشت. افرادی که به رغم بهره‌گیری از پول مردم و بیت المال، پیشرفت تکواندو ایران را در عمل و رفتار مدیون مدیریت بی نقص! خود قلمداد می‌کردند، پس از سال‌ها لب به اعتراف گشوده و به حق آن را مرهون سال‌ها رنج جمیع خانواده تکواندو ایران دانستند ... عزت مملکت و سربلندی ایران متاعی نیست که بازیچه دست یک گروه یا عده‌ای خاص قرار گیرد. بدون تردید در صورت بروز هرگونه اتفاق ناگوار در المپیک مسئولیت آن به طور کامل متوجه افرادی است که حب و بغض شخصی را بر مصالح و منافع ملی ارجحیت دادند».

واکنش رئیس فدراسیون تکواندو

سید محمد پولادگر پس از این بیانیه در گفت وگو با ایلنا در 02/30/ 1391 اظهار داشت: «خوشبختانه شرایط تکواندوکاران کشورمان در آستانه مسابقات المپیک خیلی خوب است ... من وقتی در چند روز اخیر برخی اظهارات را که می‌بینیم آقایان دهانشان را باز کرده و سخنانی به گزاف بیان می‌کنند که باید به ایرانی بودن آن‌ها شک کرد. باید به حال کسانی که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و به همین دلیل منافع ملی را زیر سؤال می‌برند، تاسف خورد ... این قبیل کارها کار دشمنان است نه دوستان، من از رسانه‌ها انتظار دارم بلندگوی این قبیل افراد نباشند».

واکنش رئیس اتحادیه متخصصان

علی حق‌شناس در گفت وگو با سایت رسمی اتحادیه متخصصان ورزش‌های رزمی ایران در 03/13/ 1391 گفت: «مهماندوست خود انسان بزرگ و شریفی است که زحمات زیادی در عرصه‌های مختلف برای این کشور کشیده و نیازی به حمایت کسی ندارد ... کارشناسی و بی غرض می‌گوییم کارشان در قضیه آقای مهماندوست درست نبوده است؛ چون بیش از هر چیز نگران آبروی کشورمان هستیم. هر کس به هر دلیل بخواهد تیم ملی کشورش سرشکسته باشد، فرومایه‌ترین آدم روزگار است. وطن فروشان واقعی را همه می‌شناسند. خواهشم این است که برخی افراد دم از میهن دوستی نزنند که کارنامه جالبی در این زمینه ندارند. همین افراد 13 سال پیش نگذاشتند اولین تیم خصوصی ورزش ایران در یک تورنمنت معتبر بین‌المللی شرکت کند ... شما ببینید کسانی که ده سال پیش در توهم از میان بردن یک تشکل نوپا (کانون تکواندوکاران ایران) و یک سبک ایرانی (تاپ تکواندو) در مقابل کره‌ای‌ها تعظیم می‌کردند که از آنان در داخل حمایت کنند، حالا برای ما صحبت از ایرانی بودن می‌کنند ... آقایانی که با صهیونیست‌ها پشت یک میز می‌نشینند و عکس یادگاری می‌گیرند به چه جراتی دم از منافع ملی می‌زنند؟!».

reza-mehmandust
reza-mehmandust

بیانیه‌های کانون تکواندوکاران ایران

درپی ناکامی تیم ملی تکواندو ایران در المپیک لندن، کانون تکواندوکاران ایران در مرداد 1391 در بیانیه‌ای شدید اللحن، این ناکامی را محصول برکناری مهماندوست اعلام کرد.[30] در خرداد 1395 و دو ماه پیش از المپیک 2016 برزیل، رئیس کانون تکواندوکاران ایران ضمن هشدار جدی به کسب نتایج ضعیف تکواندو در برزیل آن را برآیند کنار گذاشتن مهماندوست دانست. پس از المپیک 2016 برزیل کانون در بخشی از بیانیه خود در 06/01/ 1395 به کار بردن الفاظی اعم از مزدور و وطن فروش توسط رئیس فدراسیون و اطلاق آن به مهماندوست را محکوم کرد.

مجید افلاکی

مجید افلاکی در 06/01 / 1395 با انتقاد از مزدور خواندن رضا مهماندوست توسط سید محمد پولادگر به عدم پرداخت حقوق و پاداش قانونی مهماندوست و مرگ پسر وی ناشی از عدم پرداخت هزینه‌ای درمانی، جانبازی مهماندوست و وجود ترکش متعدد در بدن وی ناشی از جنگ ایران و عراق اشاره کرد.

یوسف کرمی

یوسف کرمی در 06/02 /1395 در مورد صحبت‌هایی که سید محمد پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو علیه مهماندوست عدم نتیجه‌گیری در المپیک لندن و ریو ناشی از برکناری مهماندوست توسط پولادگر دانست و از او انتقاد کرد.

مصاحبه با رضا مهماندوست

تکواندوی آذربایجان با هدایت رضا مهماندوست سرمربی ایرانی خود با چهار سهمیه راهی بازی‌های المپیک ریو می‌شود. مهماندوست پس از کسب دومین سهمیه تکواندو مردان آذربایجان در انتخابی آخر المپیک می‌گوید‌: «میلاد خوشبختانه در انتخابی قاره اروپا توانست با کسب مدال طلا دومین سهمیه المپیک برزیل را برای آذربایجانی‌ها کسب کند. بیگی در این مسابقات که بازی مرگ و زندگی بود، کولاک کرد و کمترین امتیاز را به حریفان داد. بیگی اکثر حریفان خود را 12 تایی کرد و حتی در فینال با 12 امتیاز اختلاف مقابل حریف خود به برتری رسید و المپیکی شد.»

سرمربی ایرانی تیم‌ ملی آذربایجان ادامه می‌دهد‌: «در مرحله نیمه‌نهایی که بازی مرگ و زندگی بود، برابر علی ساری تکواندوکار کشور میزبان عالی کار کرد و نایب‌قهرمان جهان را یازده - یک شکست داد و به فینال رسید تا سهمیه خود را قطعی کند. البته در این مسابقات سیستم جدید هوگوهای دی دو تغییر کرده و هرقدر بیگی به حریف ضربه ‌زد، امتیازی رد و بدل نشد به طوری که سر و صورت حریف بیگی خونی شد اما داوران هیچ امتیازی ثبت نکردند.» مهماندوست با تمجید از عملکرد بیگی می‌گوید‌: «بیگی روی فرم بود و توانست همه حریفان خود را با اختلاف شکست دهد و لقب ستاره مسابقات را بگیرد. تیم ملی آذربایجان با سه نماینده، دو تکواندوکار در بخش بانوان و یک نفر در بخش مردان شرکت کرده بود که هر سه با شکست حریفان خود به مدال طلا دست یافتند و سه سهمیه المپیک را کسب کردند. البته پیش از این هم عیسی‌اف تکواندوکار سنگین‌وزن آذربایجان یک سهمیه گرفته بود. این اتفاق در حالی برای اولین بار در تاریخ تکواندوی آذربایجان رخ داد که قطعاً اگر فرصت بیشتری در اختیارم بود سهمیه بیشتری در مردان می‌گرفتیم.»

نظر خود را درباره «بیوگرافی رضا مهماندوست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی رضا مهماندوست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.