زمان مطالعه: 2 دقیقه
معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصل

موزه رضا عباسی کاشانی، در سال 1356 در خیابان شریعتی تهران، روبروی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دورهٔ صفوی اهل کاشان رضا عباسی نام‌گذاری شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با موزه رضا عباسی این بخش آسمونی را مطالعه نمایید چرا که اطلاعات مفیدی در همین مورد تهیه کرده ایم.

معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان
معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

تالارهای موزه رضا عباسی

این موزه شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری است که در سه تالار به نمایش گذاشته شده‌است:

  • تالار پیش از اسلام
  • تالار هنرهای اسلامی
  • تالار نگارگری و تالار خوشنویسی

تاریخچه موزه رضا عباسی

ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به‌طور رسمی در مهرماه سال 1356 به وسیله فرح پهلوی گشایش یافت ما درست یک سال بعد در آبان ماه سال 1357 تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال 1355 تا 1358، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود. در پایان سال 1358 بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال 1363 به دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در 15 بهمن سال 1379 برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود. سرپرست کنونی موزه شهرام حیدر آبادیان است.

مجموعه‌های موزه رضا عباسی

مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در بر می‌گیرد. این آثار بر اساس ترتیب زمانی به نمایش درآمده‌اند، بنابراین بازدید کنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است.

بخش مرمت و نگهداری موزه رضا عباسی

بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته‌ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است؛ بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان
معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان

کتابخانه موزه رضا عباسی

کتابخانه موزه دربرگیرنده بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های پارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی است. همچنین کتابخانه مشترک بیش از 50 مجله داخلی و 60 مجله خارجی است. این کتابخانه برای کارکنان موزه‌ها، کارمندان سازمان میراث فرهنگی، استادان و دانشجویان و پژوهشگران فرهنگی قابل استفاده‌است.

بخش انتشارات موزه رضا عباسی

انتشارات موزه تاکنون کتاب‌های مرجع گوناگونی را دربارهٔ هنر و تاریخ ایران به چاپ رسانده‌است.

طبقه اول موزه رضا عباسی

این طبقه به نمایش آثار نگارگری و خطاطی اختصاص دارد. اثر برگزیده این بخش کهن‌ترین نمونه برگی از شاهنامه دموت مربوط به میانه سده 8 هجری است.

طبقه دوم موزه رضا عباسی

این طبقه به نمایش آثار دوره اسلامی در دو تالار اختصاص دارد.

طبقه سوم موزه رضا عباسی

در طبقه سوم کتابخانه و تالار آثار پیش از اسلام قرار دارد. در تالار پیش از اسلام ریتون‌های زرین دوره هخامنشی و ظروف سیمین دوره ساسانی خودنمایی می‌کنند.

نظر خود را درباره «معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی موزه رضا عباسی ؛ گنجینه ای از ایران باستان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.