زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثواب روزه داری در ماه رمضان

ثواب روزه داری در ماه رمضان

ماه نزول قرآن، دربردارنده شب با عظمت قدر، ماهی که افضل ماه‌های سال است و روزها و شب‌های آن و ساعات و لحظات آن برترین زمان‌ها می‌باشد.

ماه مبارک رمضان از راه می‌رسد، ماه صیام و روزه‌داری، ماهی که به طور خاص به خداوند منسوب شده است و با برکت، رحمت و مغفرت همراه است. ماه نزول قرآن، دربردارنده شب با عظمت قدر، ماهی که افضل ماه‌های سال است و روزها و شب‌های آن و ساعات و لحظات آن برترین زمان‌ها می‌باشد. آسمونی در این بخش ثواب روزه داری در ماه رمضان را در قالب احادیث و روایات کوتاهی از پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) را برای شما عزیزان منتشر می کند.

امام باقر علیه السلام درباره ثواب روزه داری در ماه رمضان فرمودند:

ای جابر! کسی که به ماه رمضان برسد و روز آن را روزه گرفته ، پاره ای از شبش را عبادت کند، فرج و زبان خود را حفظ کرده، چشمش را از حرام بپوشاند و از آزار مردم بپرهیزد، همانند روزی که از مادر متولد شده است ، گناهان بیرون می رود.

امام باقر علیه السلام درباره ثواب روزه داری در ماه رمضان فرمودند:

همانا هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله از عرفات بازگشته و رهسپار منا بود، وارد مسجد شد. مردم گرد او جمع شده و در باره لیلة القدر از او سوال کردند. حضرت در آنجا سخنرانی نموده و پس از ثنای الهی فرمودند: هر کدام از شما که درباره شب قدر از آن من سوال کنید، آن را از شما پنهان نمی کنم . چون همانان من نیز آن را نمی دانم . ای مردم ! بدانید همانا هر کسی با صلح و سلامت به ماه رمضان برسد و روزش را روزه گرفته ، مقداری از شبش را عبادت کند، مراقب نمازش باشد و به نماز جمعه اش و نماز عید فطر برود، قطعا شب قدر را درک کرده و به جایزه پروردگار دست یافته است .

ثواب و برکات روزه

  1. امام صادق علیه السلام فرمود: روزه داری را دو شادی است یکی موقع افطار و دیگری به هنگام ملاقات خدای عز و جل. (خصال شیخ صدوق، ج1، ص51)
  2. ابن حمزه گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که روش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در روزه چه بود؟ فرمود: هر ماهی سه روز (پنج شنبه دهه اول و چهارشنبه دهه دوم و پنج شنبه دهه آخر) و روزه این سه روز معادل روزه تمام سال است چون خدای عز و جل می فرماید: هر کس کار یک انجام دهد ده برابر پاداش دارد و هر کس بواسطه ناتوانی نتواند این روزها را روزه بگیرد اگر در یک درهم صدقه بدهد اجرش بیشتر از یک روزه است.(خصال صدوق، ج1، ص51)
  3. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خداوند گوید روزه برای من است و من پاداش آن را می دهم و روزه دار، د. خوشحالی دارد وقتی افطار کند خوشحال می شود و همین که خدا را دیدار کند او را پاداش دهد باز خوشحال می شود.(نهج الفصاحه، ح772)
  4. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: شش صفت نیک است: 1- پیکار با دشمنان خدا به وسیله شمشیر، 2- روزه در روز تابستان، 3- نیک صبری به هنگام مصیبت، 4- ترک مجادله، 5- انفاق در نهان، 6- دوستی در راه خدا. .(نهج الفصاحه، ح772)
  5. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خداوند مامور کرده است فرشتگانی که برای روزه داران دعا کنند. (بحار، ج93، ص253)
  6. رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرمود: دعای روزه دار رد نمی شود.(همان، ح 1856)
  7. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه دار از آن هنگام که صبح می کند تا به شب دررود مادام که غیبت نکند در عبادت است و همین که غیبت کرد روزه او پاره می شود. (همان، ح1855)
  8. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خواب روزه دار عبادت است و سکوت وی تسبیح و عملش مضاعف است و دعایش مستجاب است و گناهانش آمرزیده.
  9. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه سپری است [دربرابر عذاب خداوند] مادام که آن را به دروغ یا غیبت ندرد. (همان، ح1886)
  10. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: روزه گرفتن در هوای گرم، جهاد کردن در راه خداست. (میزان الحکمه، ج5، ص473)
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ثواب روزه داری در ماه رمضان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ثواب روزه داری در ماه رمضان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.