زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی در انیمیشن شجاع، نوشته چکاوک شیرازی

نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی در انیمیشن شجاع، نوشته چکاوک شیرازی

در پی اعتراض جمعی از اندیشمندان که به داستان های پریان معترض بودند و اعتقاد داشتند شخصیت دخترانی که فقط منتظر شاهزاده با اسب سفید هستند

اختصاصی آسمونی نوشته چکاوک شیرازی

انیمیشن " شجاع "


در پی اعتراض جمعی از اندیشمندان که به داستان های پریان معترض بودند و اعتقاد داشتند شخصیت دخترانی که فقط منتظر شاهزاده با اسب سفید هستند دست کم گرفته شده و دختران با دیدن این فیلم ها به افرادی منفعل تبدیل می شوند، داستان هایی نوشته شد که قهرمانشان دختران بودند.

پیش فرض: فرزند ارشد یک پادشاه میخواهد به رسوم سرزمینشان پشت پا بزند و ازدواج نکند و با همه ی مخالفت مادرش، موفق می شود به هدفش می رسد.

نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی در انیمیشن شجاع، نوشته چکاوک شیرازی
نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی در انیمیشن شجاع، نوشته چکاوک شیرازی

داستان از جایی شروع می شود که مریدا بعد از یک ماجراجویی عصرانه به کاخ برمی گردد و مادرش سر میز شام اعلام می کند که پادشاهان قلمروهای دیگر برای خواستگاری او خواهند آمد. برای شناخت کاراکترها چند دقیقه ای زمان صرف شده که بدون نیاز به کلمه شناخت کافی از روحیات مریدا، مادر و پدرش و شرایط زندگیشان به دست می دهد.
حالا دو رقیب که پیش از این به خاطر رفتارهای یکدیگر ( یکی سرکش و دیگری سرکوب گر) به ستوه آمده بودند، مقابل یکدیگر قرار می گیرند. مریدا و مادر/ملکه.

حالا هر دوی آن ها هفت گام اصلی در ساختار داستان( آناتومی داستان/ جان تروبی) طی می کنند تا داستان را به سرانجام برسانند.
1. ضعف و نیاز: مریدا سرکش است و مادر/ ملکه درصدد این که او را در قید و بند رسومات بار بیاورد.
2. آرزو: مریدا می خواهد رها باشد و تن به هیچ قید و بندی ندهد. مادر/ ملکه میخواهد دخترش پایبند رسوم باشد تا مبادا از آن طریق به قلمروشان آسیبی وارد شود.
3. حریف: باید عمیق ترین سطح کشمکش را پیدا کرد. و چه چیزی چالش برانگیزتر از تقابل بین مادر و فرزندش
4. نقشه: هر دوی آنها میخواهند یکدیگر را شکست دهند و حرف خود را به کرسی بنشانند. مادر با بی توجهی و بی اهمیت نشان دادن ماجراجویی های دخترش و همینطور اعتراض های او و دختر با رفتن پیش جادوگر و گرفتن معجونی که بتواند تصمیم مادرش را عوض کند.
5‌. نبرد: وقتی مریدا خواستگاران را به تیراندازی دعوت می کند و آنها را شکست می دهد در واقع مقابل مادرش می ایستد و این عصبانیت مادرش را به اوج می رساند تا جایی که کمان مریدا را به آتش می اندازد.
6. مکاشفه ی نفس: برای موفقیت در این مرحله مکاشفه به دو شکل اتفاق می افتد: روان شناختی و اخلاقی. در مکاشفه ی نفس روان شناختی قهرمان صورت ظاهر خود را برمی دارد و به خودش صادقانه می نگرد. در " شجاع" مادر که جادو شده در جلد یک خرس فرو رفته همین تبدیل ظاهری و این که باعث شده دخترش مانند مادری از او مراقبت کند باعث می شود بتواند فرزندانش را بهتر درک کند. در عین حال مریدا هم شاید پی برده که نگرانی برای فرزندان چه اهمیتی برای یک مادر دارد.
7. تعادل جدید: مریدا و مادرش متوجه شده اند که روابط بین آنها بسیار ارزشمند است و چقدر یکدیگر را دوست دارند و از این به بعد می توانند در کنار یکدیگر از لحظاتشان لذت ببرند . آنها در راه رسیدن به این تعادل جدید حاضرند جانش را برای یکدیگر فدا کنند.

review-to-the-script-and-characterization-in-brave-animation
review-to-the-script-and-characterization-in-brave-animation

در نهایت چون با یک فیلم نامه ی صد درصدی طرف هستیم شاهد اینیم که چطور دنیای داستان و قهرمان با هم رشد می کنند. تا قبل از این والدین به فرزندانشان تحمیل می کردند که با چه کسی ازدواج کنند اما حالا دیگران  هم مخالفت خود را اعلام کردند و این سنت را برانداختند ضمن این که تمام پادشاهان دوباره به روابط دوستانه شان برگشتند.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی در انیمیشن شجاع، نوشته چکاوک شیرازی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلمنامه و شخصیت پردازی در انیمیشن شجاع، نوشته چکاوک شیرازی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.