زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به فیلم معکوس نوشته چکاوک شیرازی

نگاهی به فیلم معکوس نوشته چکاوک شیرازی

دنیایی که کیمیایی ها می سازند، دنیایی جذاب و دلفریب است با قهرمان های دوست داشتنی.

اختصاصی آسمونی نوشته چکاوک شیرازی

دنیایی که کیمیایی ها می سازند، دنیایی جذاب و دلفریب است با قهرمان های دوست داشتنی. آنها می توانند غیرممکن باورپذیر بسازند و ما را با دیالوگ های خاص خود به دنیای خودشان بکشانند.

اما همه ی این لذت ها و زحمت ها، اتفاقا نقاط ضعف فیلم نامه محسوب می شوند. دیالوگ های کیمیایی، این بار پولاد، گوش نواز‌ است. اما به شدت سطحی و ابتدایی است.‌ تناقض عجیبی ست که در فیلم های خوب دیالوگ ها در عین سادگی کاملا عمیق و موجز هستند اما دیالوگ هایی شبیه دیالوگ های فیلم "معکوس "هرچند که خوش آهنگند و با فضای فیلم می خوانند اما کاملا تهی هستند و می توان به راحتی نیم بیشتری از آنها را دور ریخت. از دیگر نقاط ضعف این نوع دیالوگ نویسی این بود که در پس هر جمله ای، چهره ی "پولاد کیمیایی "ظاهر می شد. نویسنده باید بتواند از خودش فاصله بگیرد تا برای هر نقشی دیالوگ مخصوص آن نقش را بنویسد نه اینکه انگار همه ی حرف ها مال یک نفر باشد. اگر فیلم نامه را روی کاغذ در نظر بگیریم و روی اسم ها را بپوشانیم هرگز متوجه نخواهیم شد ‌که فلان جمله را چه کسی گفته، چون هیچ‌ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

نگاهی به فیلم معکوس نوشته چکاوک شیرازی
نگاهی به فیلم معکوس نوشته چکاوک شیرازی

در یک اثر خوب ما از نقطه ی الف به نقطه ی ب میرسیم اما بعد از آن ما به الف ب نمیرسیم بلکه دیدگاه دیگری داریم به نام پ. در فیلم نامه ی "معکوس "ما از الف شروع میکنیم به غ میرسیم سپس به گ بعد ب در آخر به ج.

متاسفانه همه ی اتفاقات انگار مانند قارچ جلوی پای شخصیت ها سبز می شدند و داستان تا حدی دنبالش را می گرفت و دوباره رها می کرد و به مورد دیگری می پرداخت.

قهرمان و ضدقهرمان مشخص نبودند. اگر سالار( بابک حمیدیان) قهرمان بود و هدفی داشت چرا جورش را دیگران می کشیدند؟

سوالات فراوان است، به عنوان نمونه، شاید پرورش سالار توسط رضا ( اکبر زنجان پور) توجیه پذیر باشد که دلیلش عشق رضا به فخری ( پروانه معصومی) است، اما رفاقتش و مراقبت از ندا ( لیلا زارع) دلیل خاصی ندارد. و نکته ی مهم اینجاست که وقتی همه ی آدمهای داستان تا این حد به هم نزدیکند چرا نسبت ندا و سالار زودتر لو نرفته است؟

review-to-the-reverse-movie
review-to-the-reverse-movie

به هر حال می شود کیمیایی و پسرش و فیلم هایشان را دوست داشت. آدم ها، مکان ها حتی دیالوگ های خاص را.دنیای بسیاری از ما تحت تاثیر جاذبه ی آنهاست، چه بهتر می بود که با فیلم نامه ها ی منسجم و مهندسی شده، اثری عمیق تر در وجودمان می گذاشتند.

که اگر زحمتی را که برای دیالوگ های آهنگینشان می کشند در یک فیلم نامه ی درست به کار می گرفتند، مطمئنا بسیاری از حرف هایشان همیشگی می شد چون علاوه بر دلبری هایی که در فیلم گنجانده می شود در انتخاب بازیگر حقیقتا بی نقصند و این چهره و صدای بازیگر جا افتاده در فیلم هایشان است که دیالوگ ها را به ظاهر دوست داشتنی می کند.

و از همه بهتر این که تمام تلاش خود را برای ساخت فیلم بگذارند و دور خوانندگی و شاعری را خط بکشند.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم معکوس نوشته چکاوک شیرازی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم معکوس نوشته چکاوک شیرازی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.