زمان مطالعه: 2 دقیقه
انتقام جنگ جهانی در میدان فوتبال

انتقام جنگ جهانی در میدان فوتبال

در بین تمام مسابقات دو تیم، دیدار نیمه نهایی یورو 88، از نگاه هواداران هلندی، متفاوت ترین دیدار با آلمان بود.

زمانی که قرعه کشی رقابتهای یورو 92 انجام شد و تیمهای هلند و آلمان با یکدیگر همگروه شدند، رونالد کومان مدافع نارنجی ها گفت: « این کار شیطان است که باز هم این دو تیم را در برابر هم قرار داد.»دو تیم آلمان و هلند در آن سالها تقریبا در تمام تورنمنت ها به هم برخورد می کردند. نیمه نهایی یورو 88، مسابقه رفت و برگشت انتخابی جام جهانی 1990، مرحله یک هشتم نهایی همان مسابقات و سرانجام دور گروهی یورو 92 با بازیکنانی که تغییر چندانی در لیست آنها ایجاد نشده بود؛ هرچند تغییرات چندی در دو تیم پدیده آمده بود اما نفرات کلیدی دو تیم، دست نخورده باقی مانده بودند.نتقام جنگ جهانی در میدان فوتبالدر بین تمام مسابقات دو تیم، دیدار نیمه نهایی یورو 88، از نگاه هواداران هلندی، متفاوت ترین دیدار با آلمان بود. دلیل این امر چه بود؟ شاید به این خاطر که فرصتی مناسب نصیب هلند شده بود تا در خاک آلمان، با برتری مقابل این تیم، به فینال صعود کرده و در آلمان، قهرمان شود.تا آن زمان، دو تیم 26 بار با هم بازی کرده بودند و نتایج متنوعی، رقم خورده بود. از تساوی های(5-5) و (4-4) در دوران قبل از جنگ جهانی اول تا برد(7-0) آلمان تو سال 1959.در جنگ جهانی، آلمان، هلند را تصرف کرده بود و یک دهه بعد هم نارنجی ها در دوسلدورف(2-1) آلمان را شکست دادند. اما از آنجا که همه این مسابقه ها دوستانه بود، بازتاب چندانی نداشت.از فینال جام جهانی 1974 بود که مسابقات دو تیم در تورنمنتهای بزرگ هم آغاز شد و باز هم این آلمان بود که در جام جهانی و یورو، 2 برد و یک تساوی برابر هلند به دست آورد. همه این نتایج، هواداران هلندی را، بیشتر، تشنه برد مقابل آلمان کرده بود.رسانه ها به این آتش، دامن زدند و نبرد هلند و آلمان را با جنگ جهانی دوم مقایسه کردند. یک شبه، تیم ملی هلند به نهضت مقاومت هلند در جنگ جهانی تبدیل شد. تیم ملی آلمان هم به ورماخت( نیروی دفاع آلمان در دوران جنگ جهانی) تبدیل شد.نتقام جنگ جهانی در میدان فوتبالاما چرا این تشبیه ها قبل از فینال جام جهانی 1974 انجام نشده بود؟ پاسخ ساده است. بسیاری از بازیکنان هلند و آلمان در آن فینال، با هم دوست بودند. اما بعد از یک دهه، اوباشگری حرف اول را در فوتبال اروپا می زد و بازیکنان دو تیم هم راحت در این فضا قرار می گرفتند.در روز 21 ژوئن 1988 ورزشگاه فولکس پارک اشتادیون 56116 تماشاگر را در خودش جا داده بود. یوفا اشتباهی بزرگ کرد و داورهای رومانیایی را به جای فرستادن به شهر هامبورگ، به اشتوتگارت فرستاد. به همین دلیل، آنها مجبور شدند دوباره این فاصله را طی کنند و قبل از مسابقه، در اوج خستگی به هامبورگ برسند. همین امر می توانست تصمیمات آنها رو جنجالی کند و به اتفاقات داخل میدان دامن بزند.

بالاخره وقتی هلند مسابقه را (2-1) برنده شد، کشور هلند با عجیب ترین مناظر ممکن مواجه شد. 9 میلیون هلندی به خیاان ها ریخته و جشن گرفتند. باز هم خاطرات جنگ جهانی دوم زنده شد و ماجرای مصادره دوچرخه های هلندی توسط ارتش آلمان نازی. مردم هلند معتقد بودند دوچرخه های خود را پس گرفته اند.در هلند حتی برای این مسابقه، کتاب شعر چاپ شد و از بازیکنان تیم ملی هم خواسته شد که شعرهای شان را بنویسند.رونالد کومان به خاطر توهین به پیراهن تیم ملی آلمان نیز، همانند یک قهرمان جنگ جهانی مورد تحسین هواداران قرار گرفت.

بعدها آخرین آثار درگیری های بازیکنای دو تیم، در جام جهانی 1990 و بین فرانک ریکارد و رودی فولر دیده شد. اما با کنار رفتن آن نسل، همه چیز به سرعت به تاریخ پیوست.کافی بود رسانه ها و مردم دو کشور، هر بار توهین کومان به آلمانی ها را به یاد بیاورند تا جنگ ادامه پیدا کند. اما این کار هرگز انجام نشد.اکنون بهترین های فوتبال هلند، ترجیح می دهند فوتبال خود را در آلمان ادامه بدهند و طرفداران باشگاههای آلمانی هم، رابطه خوبی با آنها دارند. هلند هم انتقام جنگ را در سال 1988 درون زمین فوتبال گرفت و پس از آن، هیچ یک از مسابقه های دو تیم، نمی تواند برای طرفداران، حکم جنگ داشته باشد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «انتقام جنگ جهانی در میدان فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره انتقام جنگ جهانی در میدان فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.