زمان مطالعه: 4 دقیقه
تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی

تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی

حتما تا به حال برای شما پیش آمده  که به تعمیر رادیاتور شوفاژ منزل یا محل کارتان نیاز پیدا کرده باشید. به همین...

حتما تا به حال برای شما پیش آمده  که به تعمیر رادیاتور شوفاژ منزل یا محل کارتان نیاز پیدا کرده باشید. به همین بهانه آسمونی در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد رادیاتور و همچین راهنمای تعمیر رادیاتور منزل را منتشر می کند. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید و ما را از نظرات ارزشمندتان آگاه سازید.

 رادیاتور چیست؟

تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی
تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی

رادیاتور وسیله گرمایشی است که حرارت را به دو طریق جابجایی و تابشی از خود بیرون می‌دهد. رادیاتورها را می‌توان از مواد مختلف نظیر آلومینیوم، فولاد و یا چدن و با طراحی های متفاوت مانند؛ پره‌ای، تخت و لوله‌ای ساخت.

می‌توان گفت از نظر کارایی انرژی برای گرم کردن یک فضای مشخص رادیاتوری که دارای ظرفیت حرارتی بیشتر، وزن و حجم آبگیری بهینه و در نتیجه سرعت پاسخ بالاتر باشد، مناسب است. همچنین جهت افزایش کارایی رادیاتور استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور به منظور کنترل دمای اتاق ضروری است و در نتیجه ماند حرارتی کمتر (وزن کم و حجم آبگیری پایین) در رادیاتورها سبب می‌شود تا دفعات باز و بسته شدن شیر ترموستاتیک افزایش یابد که این امر سبب می‌شود تا عمر مفید آن کاهش یابد. البته مهمترین پارامتر که بیشترین تأثیر را در بهینه سازی مصرف انرژی دارد، انتخاب رادیاتور مطابق گرمای مورد نیاز فضای طراحی شده می‌باشد و توجه به این نکته حائز اهمیت است که انرژی در رادیاتورها یک پارامتر می‌باشد و پارامترهای دیگری نظیر شکل ظاهری و زیبایی رادیاتور، کیفیت رنگ، مقاومت مکانیکی آن، طول عمر و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز، پرداخت سطح نهایی و … موثر است و در طراحی، ساخت و انتخاب رادیاتور باید تمامی موارد فوق لحاظ گردد.

repair-radiators
repair-radiators

مشخصات لازم مطابق استاندارد EN-442 که باید در زمان خرید به آن توجه کرد:



  1. مشخصات سازنده
  2. نوع رادیاتور
  3. ظرفیت حرارتی در DT=50K
  4. منحنی نمایی تغییرات ظرفیت حرارتی با تغییر درجه حرارت
  5. ابعاد و اندازه کوچکتر نسبت به سایر برندها و ظرفیت حرارتی بالاتر
  6. اندازه، نوع و موقعیت اتصالات
  7. وزن کمتر
  8. حجم آبگیری بالا
  9. ماکزیمم فشار عملکرد
  10. ماکزیمم دمای عملکرد

مهم نیست که رادیاتور فولادی باشد و یا آلومینیومی، مهم چگونگی تولید و کیفیت رادیاتور می‌باشد.

یک رادیاتور ایده‌آل چه وی‍ژگی‌هایی دارد:



  1. مصرف کم انرژی و راندمان بالا
  2. بیشترین ظرفیت حرارتی در کمترین فضای ممکن
  3. ماند حرارتی بهینه
  4. سازگاری رادیاتور با فضای مورد نیاز گرمایش و مهمتر از آن هم‌خوانی رادیاتور و سیستم تولید گرما
    تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی
    تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی

سایر پارامترهای مهم برای خرید یک رادیاتور



  1. شکل ظاهری و زیبایی رادیاتور
  2. کیفیت رنگ
  3.  مقاومت مکانیکی
  4. مقاومت در برابر خوردگی
  5. طول عمربالا
  6. داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز
  7. کیفیت پرداخت سطح نهایی
  8. نوع اتصالات و سهولت در نصب
  9. قیمت مناسب
  10. پشتیبانی خدمات و گارانتی تعویض در صورت پوسیدگی و خوردگی

همیشه به این نکته توجه کنید که کالایی که گارانتی زیادی به مصرف کننده می‌دهد نشان دهنده عمر و ماندگاری و کیفیت بالای کالا می باشد.

راهنمای تعمیر رادیاتور شوفاژ

هدف از طراحی و ایجاد سیستم تاسیساتی(موتور خانه ، لوله کشی شوفاژ ، لوله کشی سرد وگرم،سیستم تهویه ، سیستم سرمایش) تامین آبگرم برای سیستم گرمایش ، تامین آب سرد و گرم مصرفی برای شستوشو و استحمام و خنک نگهداشتن فضای داخل و چرخش هوا مطلوب می باشد ، باید در نظر داشت که این سیستم بی وقفه در حال کار و تامین نیازهای مصرف کننده می باشد به همین دلیل نسبت به دیگر اجزای ساختمان زودتر فرسوده می شود و نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد .

تعمیر لوله کشی

در بازار لوله ها با جنس ها و نام های تجاری مختلفی موجود است .هر کدام از این لوله ها بگونه ایی متفاوت نیاز به تعمیر دارند.

repair-radiators
repair-radiators

لوله های گالوانیزه :  این نوع لوله از قدیمی ترین لوله ها بازار است،سرعت پوسیدگی بالایی دارند و اگر دچار ترکیدگی لوله شوند برای تعمیر باید چندین متر مسیر لوله را تخریب و لوله را تعمیر یا ترمیم کرد

لوله پلاستیک : این نوع لوله ها از محبوبیت خوبی در بازار تاسیسات برخوردارند اما در برابر آب گرم و فشار بالا ضعیف عمل می کنند و در صورت ترکیدگی لوله،برای تعمیر لوله نیاز به تخریب زیاد نیست

لوله پنج لایه : این لوله ها از دو لایه چسب دولایه پلیمر و یک لایه آلومینیوم تشکیل شده است و اگر اصول لوله کشی در لوله ها ی پنج لایه رعایت شوند نیاز به تعمیر ندارند.

لوله چدنی : لوله های چدنی برای جمع آوری فاضلاب کارایی دارند.امروزه جای خود را به لوله های پلیکا و پوش فیت داده اند ، این لوله ها از جداره داخلی رسوب گرفته و به مرور باعث گرفتگی های متعدد می شود،در واقع برای تعمیر این نوع لوله باید از یک لوله بازکن کمک گرفت و البته در بعضی مواقع به دلیل فسودگی دچار شکستگی می شوند .

لوله پلیکا : این لوله ها پلیمری است و دچار پوسیدگی و رسوب جداره داخلی نمی شوند اما در برابر بعضی مواد شیمیایی به مرور ضعیف می شوند و به دلیل نشست های ساختمان که طبیعی می باشد دچار شکستگی می شوند و برای تعمیر باید قسمت شکسته شده را ترمیم کرد.

لوله پوش فیت : این نوع لوله ها از نصل جدید لوله های پلیمری به حساب می آیند .و اگر اصول لوله کشی و ساپورت زنی در آن رعایت شوند نیازی به تعمیر ندارند

تعمیر رادیاتور

رادیاتورها به چند دسته تقسیم می شوند : 1- رادیاتور پره ایی  2- رادیاتور لوله ایی(حوله خشک کن) 3- رادیاتور پانلی



  1. رادیاتور پره ایی : این نوع رادیاتور متشکل از پره ها مجزا می باشد که به وسیله رابط به یک دیگر متصل شده اند و میتوان قسمت پوسیده را جدا کرد در نتیجه قابل تعمیر می باشند.
  2. رادیاتور پانلی : این نوع رادیاتور به دلیل یک تکه بودن قابل تعمیر نمی باشد .
  3. رادیاتور لوله ای : این نوع رادیاتور به دلیل یک تکه بودن قابل تعمیر نمی باشد .
    تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی
    تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی

آیا تمام قطعات تاسیساتی قابل تعمیر هستند؟

جواب این سوال سه بخش دارد :



  1. برخی قطعات بنا به ساختاری که دارند قابل تعمیر نیستند یا تعمیرشان مقرون به صرفه نیست.(شکستگی بدنه شیر مخلوط)
  2. برخی قطعات قابل تعمیرهستند و تعمیر آنها بسیار مقرون به صرفه است.(پمپ، مشعل)
  3. قطعاتی که قابل تعمیر هستند اما از بس به آنها رسیدگی نشده که دیگر راهی جز تعویض نمی ماند.(لوله کشی ،منبع دوجداره و انبساط)

آیا راهی برای به حداقل رساندن این هزینه ها است؟

برای به حداقل رساندن این هزینه ها سالی یک بار از سرویس چکاپ ایما استفاده نمایید،سرویسکاران ایما با تخصصی  که در این زمینه دارند عمر مفید سیستم های تاسیساتی ، زیرسازی سرویس ها  ، ایزوگام سرویس ها ، شیرآلات ،رادیاتورها ، لوله کشی را به 2برابر افزایش می دهند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تعمیر رادیاتور و سرویس شوفاژ، سوراخ شدن و نشتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.