زمان مطالعه: 4 دقیقه
رابطه زبان با فکر و اخلاق

رابطه زبان با فکر و اخلاق

  بى شك زبان دريچه روح آدمى است، يعنى از لابه‏لاى كلمات هر كس بخوبى مى‏توان به اعماق درون او پى برد; و بعكس...

 

 

بی شک زبان دریچه روح آدمی است، یعنی از لابه‏لای کلمات هر کس بخوبی می‏توان به اعماق درون او پی برد; و بعکس سخنان و کلمات هر کس در روح و جان او اثر می‏گذارد و تدریجا آن را به رنگ خود در می‏آورد و به این ترتیب این دو در یکدیگر تاثیر متقابل دارند.

از میان آیات قرآن مجید، آیه‏30 سوره محمد صلی الله علیه و آله گواه بر این است که میان زبان و فکر و اخلاق، رابطه خاصی است‏به گونه‏ای که با توجه به کلماتی که بر زبان جاری می‏شود می‏توان اعماق ضمیر انسان را کاوش کرد، وبا استفاده از همین رابطه از قدیمترین ایام و بویژه امروز، برای پی بردن به نیات، افکار و اسرار درون اشخاص از بازجویی‏های ماهرانه و حساب شده استفاده کرده و می‏کنند.

در این آیه که درباره منافقین آمده چنین می‏خوانیم: «و لو نشاء لاریناکهم فلعرفتهم بسیماهم و لتعرفنهم فی لحن القول و الله یعلم اعمالکم; اگر بخواهیم آنها را به تو نشان می‏دهیم، تا آنها را با قیافه‏هایشان بشناسی (ولی این کار لزومی ندارد) تو می‏توانی آنها را از سخنانشان بشناسی، و خداوند اعمال همه شما را می‏داند.»

به گفته «راغب‏» در «مفردات‏»، «لحن‏» به معنی منحرف ساختن سخن از قواعد و سنن خاص آن است; یا اعراب غلطی به آن بدهند و یا از صورت صراحت‏به کنایه و اشاره بکشانند، و منظور از «لحن‏القول‏» در آیه‏شریفه همین معنی اخیر است، یعنی از کنایه‏ها و تعبیرات دو پهلو یا موذیانه منافقان می‏توانی آنها را بشناسی و به اسرار درون آنها پی‏ببری!

در حدیثی از «ابو سعید خدری‏» آمده است که می‏گوید: «لحن القول بغضهم علی بن ابیطالب، و کنا نعرف المنافقین علی عهد رسول‏الله ببغ-ضهم علی بن ابیطالب; منظور از لحن قول کینه و عداوت علی‏بن‏ابیطالب علیه السلام است (یعنی یکی از مصداقهای روشن آن، ابراز و دشمنی با آن حضرت می‏باشد.) و ما منافقان را در عصر پیامبر صلی الله علیه و آله از کینه توزی آنها با علی علیه السلام می‏شناختیم.» 

در روایات اسلامی بطور گسترده به رابطه این دو اشاره شده است از جمله:

1- در حدیث معروفی از امام علی‏بن‏ابیطالب علیهما السلام می‏خوانیم:

«ما اضمر احد شیئا الا ظهر فی فلتات لسانه و صفحات وجهه; هیچ انسانی چیزی را در درون خود پنهان نمی‏کند مگر این که در سخنانی که از دهان او می‏پرد، یا آثاری که در چهره و قیافه او منعکس می‏گردد، آشکار می‏شود!»

این سخن که می‏تواند یکی از پایه‏های روانکاوی و روانشناسی را تشکیل دهد گویای این حقیقت است که زبان آیینه تمام نمای روح آدمی است.

2- در حدیث دیگری از همان حضرت می‏خوانیم: الانسان لبه لسانه; خلاصه وجود انسان در زبان اوست!» 

3- در حدیث جالب دیگری از همان بزرگوار آمده است که فرمود:«قلت اربعا، انزل الله تصدیقی بها فی کتابه، قلت المرء مخبوء تحت لسانه فاذا تکلم ظهر، فانزل الله تعالی و لتعرفن-هم فی لحن القول، قلت فمن جهل شیئا عاداه، فانزل الله، بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه، و قلت قیمة کل امرء ما یحسن، فانزل الله فی قص-ة طالوت ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطة فی‏العلم والجسم، و قلت القتل یقل القتل، فانزل الله و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب; من چهار سخن (در عهد رسول‏خدا صلی الله علیه و آله)گفتم و خداوند (این افتخار را به من داد که) تصدیق آن را در کتابش نازل فرمود; من گفتم (شخصیت) انسان زیر زبانش نهفته شده است و هنگامی که سخن بگوید ظاهر می‏شود، خداوند متعال در این زمینه چنین نازل فرمود: آنها (منافقان) را از طرز سخنانشان می‏شناسی (ولتعرفنهم فی لحن القول; من گفتم هر کسی نسبت‏به چیزی جاهل است، دشمن آن است; و خداوند نازل فرمود: بلکه آنها تکذیب کردند چیزی را که بر آن آگاهی نداشتند. (بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه; من گفتم قیمت هر کسی به اندازه کار خوبی است که می‏تواند انجام دهد، و خداوند در قصه طالوت چنین نازل فرمود: خداوند او را از میان شما برگزیده، و او را در علم و توانایی‏جسمی وسعت‏بخشیده است. (ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطة فی العلم والجسم; من گفتم کشتن سبب می‏شود که کشتن کم شود (قصاص سبب کاهش آدم کشی است.)، خداوند چنین نازل فرمود: برای شما در قصاص حیات و زندگی است ای صاحبان عقل!» (و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب 

4- در حدیث دیگری از همان حضرت آمده است: یستدل علی ع-قل کل ام-رء بما یجری علی لسانه; آنچه بر زبان هر کس جاری می‏شود، دلیل بر میزان عقل اوست!»

باز از همان امام بزرگوار علیه السلام جمله گویا و پر معنی دیگری در این زمینه وارد شده است آنجا که می‏فرماید: «ایاک و الکلام فی مالا تعرف طریقته و لا تعلم حقیقته فان قولک یدل علی عقلک و عبادتک تنبؤ عن معرفتک; بر حذر باش از این که درباره چیزی سخن بگویی که راه و رسم آن را نمی‏دانی و از حقیقت آن آگاه نیستی، زیرا گفتار تو دلیل بر میزان عقل توست، و چگونگی عبادت تو از میزان معرفت تو خبر می‏دهد!»

کوتاه سخن این که، اهمیت زبان و نقش بسیار حساس و مؤثر آن در ساخت‏شخصیت‏بشر و جامعه انسانی بقدری زیاد است که بر هیچ کس پوشیده نیست; به همین دلیل، در آیات و روایات اسلامی بازتاب گسترده‏ای دارد و آنچه در بالا آمد تنها بخشی از آن‏بود.

بدیهی است نعمتهای بزرگ الهی سرمایه عظیمی هستند که خطرات و آفات آن نیز به همان اندازه عظیم است; کوهها هر چه عظیمتر و بلندتر باشند برکات و آثار آنها بیشتر است; ولی به همان نسبت، سقوط از آنها نیز خطرناکتر می‏باشد.

معروف است: «در کنار کوههای بلند دره‏های عمیق وجود دارد» و به همین ترتیب در کنار نعمتهای بزرگ خطرات بزرگی نهفته شده است. نیروی اتم اگر در مسیر سازندگی قرار گیرد دنیایی را می‏تواند آباد کند، و اگر مبدل به بمبهای ویرانگر شود قادر است در مدت کوتاهی جهان را به ویرانی کشاند و از همین جا دریچه‏ای به سوی آفات زبان می‏گشاییم.

نظر خود را درباره «رابطه زبان با فکر و اخلاق» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رابطه زبان با فکر و اخلاق فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.