زمان مطالعه: 10 دقیقه
رابطه «اخلاق‏» و «تغذیه‏»

رابطه «اخلاق‏» و «تغذیه‏»

  شايد در ابتداى امر، عنوان بالا براى بعضى مايه شگفتى شود، كه چگونه مى‏تواند تغذيه در اخلاق و روحيات و...

 

 

شاید در ابتدای امر، عنوان بالا برای بعضی مایه شگفتی شود، که چگونه می‏تواند تغذیه در اخلاق و روحیات و ملکات نفسی اثر بگذارد؟ چرا که آن مربوط به جسم است و این مربوط به روح، ولی با توجه به رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی که در میان جسم و روح آدمی است، جایی برای این تعجب باقی نمی‏ماند.

 

بسیار می‏شود که یک حالت‏بحرانی روحی و غم و اندوه شدید جسم را در مدت کوتاهی، ضعیف و پژمرده و ناتوان می‏سازد، موهای انسان را سفید، چشم را کم نور، قوت و توان را از دست و پا می‏گیرد; عکس این مساله نیز صادق است که حالات خوب جسمانی در روح انسان اثر می‏گذارد، روح را شاداب و فکر را قوت می‏بخشد.

 

از قدیم الایام تاثیر غذاها بر روحیات اخلاق انسانی مورد توجه دانشمندان بوده است و حتی این مطلب جزء فرهنگ توده‏های مردم شده است; مثلا، خونخواری را مایه قساوت و سنگدلی می‏شمردند، و معتقد بودند که عقل سالم در بدن سالم است.

 

در آیات قرآن مجید و روایات اسلامی نیز نشانه‏های روشنی برای این معنی دیده می‏شود.

از جمله در آیه‏ 41 سوره مائده درباره گروهی از یهود که مرتکب کارهای خلافی از قبیل جاسوسی بر ضد اسلام و تحریف حقایق کتب آسمانی شده بودند، می‏فرماید:

 

«آنها کسانی هستند که خدا نخواسته است دلهایشان را پاک کند (اولئک الذین لم یرد الله ان یطهر قلوبهم ...)!

و بلافاصله در آیه‏بعد می‏فرماید: «سماعون للکذب اکالون للسحت; آنها بسیار به سخنان تو گوش فرا می‏دهند تا آن را تکذیب کنند و بسیار مال حرام می‏خورند!»

 

این تعبیر نشان می‏دهد که آلودگی دلهای آنها بر اثر اعمالی همچون تکذیب آیات الهی، و خوردن مال حرام بطور مداوم بوده است; زیرا بسیار از فصاحت و بلاغت دور است که اوصافی را برای آنها بشمرد که هیچ ارتباطی با جمله «لم یرد الله ان یطهر قلوبهم‏» نداشته باشد.

 

و از این جا روشن می‏شود که خوردن مال حرام سبب تیرگی آیینه دل و نفوذ اخلاق رذیله و فاصله گرفتن با فضائل اخلاقی است.

در آیه‏91 سوره مائده درباره شراب و قمار می‏فرماید: «شیطان می‏خواهد در میان شما به وسیله شراب و قمار، عداوت ایجاد کنند; انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم‏العداوة و البغضاء فی‏الخمر و المیسر».

 

بی شک عداوت و بغضاء دو حالت درونی و اخلاقی است که در آیه‏بالا رابطه میان آن و نوشیدن شراب ذکر شده، و این نشان می‏دهد که غذا و نوشیدنی حرامی همچون شراب می‏تواند در شکل گیری رذائل اخلاقی همانند پرخاشگری و ستیزه‏جویی و عداوت و دشمنی اثر بگذارد.

در آیه‏51 سوره مؤمنون می‏خوانیم: «ای پیامبر! از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید; یا ایها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا».

 

بعضی از مفسران معتقدند ذکر این دو (خوردن غذاهای پاک و انجام عمل صالح) پشت‏سر یکدیگر دلیل بر وجود یک نوع ارتباطی بین این دو است، و اشاره به این است غذاهای مختلف آثار اخلاقی متفاوتی دارد، غذای حلال و پاک، روح را پاک می‏کند و سرچشمه عمل صالح می‏شود، و غذاهای حرام و ناپاک روح و جان را تیره و سبب اعمال ناصالح می‏گردد. 

 

در تفسیر «روح‏البیان‏» بعد از اشاره به ارتباط عمل صالح با بهره‏گیری از غذای حلال به اشعار زیر استناد شده:

علم و حکمت زاید از لقمه حلال عشق و رقت آید از لقمه حلال! لقمه تخم است و برش اندیشه‏ها لقمه بحر و گوهرش اندیشه‏ها

 

و در شعر دیگری نقل می‏کند:

قطره باران تو چون صاف نیست گوهر دریای تو شفاف نیست!

در تفسیر اثنی عشری، در ذیل همین آیه نیز اشاره به رابطه صفا و نورانیت قلب و اعمال صالح با تغذیه حلال شده است.

 

رابطه تغذیه و اخلاق در روایات اسلامی

گرچه رابطه بالا در آیات قرآنی کمرنگ است، و تنها اشارتی به چشم می‏خورد; ولی این معنی (رابطه اخلاق و تغذیه) در روایات اسلامی دامنه گسترده‏ای دارد که نمونه‏هایی از آن را در ذیل از نظر می‏گذرانیم:

 

در یک سلسله از روایات، به رابطه تغذیه با سوء اخلاق اشاره شده است از جمله:

1- در روایات متعددی می‏خوانیم: یکی از شرایط استجابت دعا پرهیز از غذای حرام; از جمله، در حدیثی آمده است که شخصی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: «احب ان یستجاب دعائی; دوست دارم دعای من مستجاب شود!» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «طهر ماکلک ولاتدخل بطنک الحرام; غذای خود را پاک کن از غذای حرام پرهیز نما!»

 

همین معنی از همان بزرگوار با تعبیر دیگری آمده است، می‏فرماید: «من احب ان یستجاب دعائه فلیطیب مطعمه و مکسبه; کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود، طعام و کسب خود را از حرام پاک کند!»

 

با توجه به این که در حدیثی از امام صادق علیه السلام می‏خوانیم: «ان الله لایستجیب دعاء بظهر قلب قاس; خداوند دعایی را که از قلب قساوتمند برخیزد مستجاب نمی‏کند!» می‏توان نتیجه گرفت که غذای ناپاک و حرام، قلب را تاریک و قساوتمند می‏کند; و به همین دلیل، دعای حرامخواران مستجاب نمی‏شود. و از اینجا به رابطه نزدیکی که در میان ناپاکی درون و تغذیه حرام وجود دارد، می‏توان پی‏برد.

در حدیث معروف امام حسین علیه السلام در روز عاشورا آمده است که بعد از ایراد آن سخنان داغ و پر محتوا و گیرا در برابر لشکر لجوج و قساوتمند کوفه، هنگامی که ملاحظه کرد آنها حاضر به سکوت و گوش دادن به سخنانش نیستند، فرمود: (آری! شما حاضر به شنیدن سخن حق نیستید زیرا) ملئت‏بطونکم من الحرام فطبع الله علی قلوبکم; شکمهای شما از غذاهای حرام پر شده است، در نتیجه خداوند بر دلهای شما مهر زده است (و هرگز حقایق را درک نمی‏کنید!)»

 

2- در روایات دیگری آمده است; که رابطه‏ای در میان خوردن غذای حرام و عدم قبول نماز و روزه و عبادات، وجود دارد; از جمله، در حدیثی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله می‏خوانیم: «من اکل لقمة حرام لن تقبل له صلوة اربعین لیلة، و لم تستجب له دعوة اربعین صباحا و کل لحم ینبته الحرام فالنار اولی به و ان اللقمة الواحدة تنبت اللحم; هرکسی لقمه‏ای از غذای حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمی‏شود،و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی‏گردد; و هر گوشتی که از حرام بروید، آتش دوزخ برای آن سزاوارتر است; و حتی یک لقمه نیز باعث روییدن گوشت می‏شود!»

بدیهی است‏برای قبولی نماز، شرایط زیادی لازم است، از جمله حضور قلب و پاکی دل، اما غذای حرام پاکی قلب و صفای دل را از انسان می‏گیرد.

 

3- در روایات متعدد دیگری از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام آمده است که: «من ترک اللحم اربعین صباحا ساء خلقه; کسی که چهل روز گوشت را ترک کند، اخلاق او بد می‏شود!»

از این احادیث‏بخوبی استفاده می‏شود که در گوشت ماده‏ای است که اگر برای مدت طولانی از بدن انسان قطع شود،در روحیات و اخلاق او اثر می‏گذارد،و کج‏خلقی و بد اخلاقی به بار می‏آورد.

البته استفاده زیاد از گوشت‏حیوانات نیز در بعضی از روایات مزموم شمرده شده، ولی از ترک آن برای مدت طولانی نیز در بسیاری از روایات نهی شده است.

 

4- در روایات زیادی که در کتاب «اطعمه و اشربه‏» آمده است، رابطه‏ای میان بسیاری از غذاها و اخلاق خوب و بد، بیان گردیده به عنوان نمونه:

در حدیثی از رسول‏خدا صلی الله علیه و آله می‏خوانیم: «علیکم بالزیت فانه یکشف المرة .... و یحسن الخلق; بر شما لازم است که از زیت (زیت‏به معنی روغن زیتون یا هرگونه روغن مایع است) استفاده کنید، زیرا صفرا را از بین می‏برد... و اخلاق انسان را نیکو می‏کند!»

 

5- در حدیثی از امام صادق علیه السلام می‏خوانیم: که از کلام پیامبر صلی الله علیه و آله چنین نقل می‏کند «من سره ان یقل غیظه فلیاکل لحم الدراج; کسی که دوست دارد خشم او کم شود گوشت دراج را بخورد!»

از این تعبیر بخوبی استفاده می‏شود که رابطه‏ای میان تغذیه و خشم و بردباری وجوددارد.

 

6- در روایت مشروحی از تفسیر عیاشی از امام صادق علیه السلام نقل شده درباره این که چرا خداوند خون را حرام کرده می‏فرماید: «و اما الدم فانه یورث الکلب و قسوة القلب و قلة الرافة و الرحمة لا یؤمن ان یقتل ولده و والدیه ....; این که خداوند خوردن خون را حرام کرده به خاطر آن است که سبب جنون و سنگدلی و کمبود رافت و مهربانی می‏شود ... تا آنجا که ممکن است فرزند و یا پدر و مادرش را به قتل برساند!»

 

در بخش دیگری از این روایت می‏فرماید: «و اما الخمر فانه حرمها لفعلها و فسادها وقال ان مدمن الخمر کعابد الوثن و یورث ارتعاشا و یذهب بنوره و یهدم مروته; و اما شراب، خداوند آن را به خاطر تاثیر و فسادش حرام کرده است و فرمود شخص دائم‏الخمر مانند بت پرست است‏بدنش لرزان می‏شود، و نور (معنویت) او را از بین می‏برد، و شخصیت او را ویران می‏سازد!»

 

7- در روایات متعددی که در کافی درباره انگور آمده است رابطه میان خوردن انگور و برطرف شدن غم و اندوه دیده می‏شود; از جمله، در حدیثی از امام صادق علیه السلام می‏خوانیم: «شکی نبی من الانبیاء الی الله عزوجل الغم فامره الله عزوجل باکل العنب; یکی از پیامبران الهی از غم و اندوه (و افسردگی) به پیشگاه خداوند متعال شکایت کرد; خداوند متعال به او دستور داد که انگور بخورد!»

این حدیث تاکید بیشتری است‏بر مساله ارتباط تغذیه با مسائل اخلاقی.

 

8- در احادیث متعددی نیز رابطه خوردن انار و از میان رفتن وسوسه‏های شیطانی و به وجود آمدن نورانیت قلب دیده می‏شود; از جمله، در حدیث معتبری از امام صادق علیه السلام آمده است که می‏فرمود: «من اکل رمانة علی الریق انارت قلبه اربعین یوما; کسی که یک انار را ناشتا بخورد، چهل روز قلبش را نورانی می‏کند.»

 

9- در روایت متعددی در باب «خوردن‏» تعبیراتی دیده می‏شود که همه نشانه ارتباط تغذیه با روحیات و مسائل اخلاقی است; از جمله، در حدیثی از رسول‏خدا صلی الله علیه و آله می‏خوانیم که به جعفر (ابن‏ابی‏طالب)علیهماالسلام فرمود: «یا جعفر کل السفرجل فانه یقوی القلب و یشجع الجبان; ای جعفر! «به‏» بخور قلب را تقویت می‏کند و ترسو را شجاع می‏سازد!»

 

10- در بعضی از احادیث رابطه میان غذای اضافی و سنگدلی و قساوت و عدم پذیرش موعظه دیده می‏شود; از جمله، در کتاب «اعلام الدین‏» از پیغمبر اکرم نقل شده که فرمود: «ایاکم و فضول المطعم فانه یسم القلب بالقسوة و یبطی‏ء بالجوارح عن‏الطاعة و یصم الهمم عن سماع الموعظة; از غذای اضافی بپرهیزید که قلب را پر قساوت می‏کند و از اطاعت‏حق تنبل می‏سازد و گوش را از شنیدن موعظه کر می‏نماید!»

فضول الطعام (غذای اضافی) ممکن است اشاره به پرخوری باشد یا غذاهای باقی مانده و فاسد شده، و در هر حال از رابطه تغذیه و مسائل اخلاقی خبر می‏دهد.

همین معنی در بحارالانوار از بعضی از روات اهل سنت از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نقل شده‏است.

از این حدیث‏بخوبی استفاده می‏شود که غذای اضافی سه پیامد سوء دارد: قساوت می‏آورد; انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل می‏کند; و گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان می‏گیرد!

این مطلب کاملا محسوس است که وقتی انسان غذای زیاد و سنگین می‏خورد عبادات را به زحمت‏به‏جا می‏آورد و نشاطی برای عبادت ندارد بعکس هنگامی که غذای ساده و کم می‏خورد قبل از اذان صبح بیدار است نشاط دارد و حالت مطالعه و عبادت دارد.

همچنین به تجربه رسیده است هنگامی که انسان روزه می‏گیرد رقت قلب پیدا می‏کند و آمادگی بیشتر برای شنیدن مواعظ در او حاصل می‏شود; بعکس هنگامی که شکم پر است فکر انسان درست کار نمی‏کند و خودش را از خدا دور می‏بیند.

 

11- در احادیث اسلامی در ارتباط نوشیدن عسل با صفای قلب، از امیرمؤمنان‏علی علیه السلام می‏خوانیم: «العسل شفاء من کل داء و لا داء فیه یقل البلغم و یجلی القلب; عسل شفای تمام بیماریها است و در آن بیماری نیت‏بلغم را کم می‏کند و قلب را صفا می‏بخشد.»

نتیجه:

از مجموع آنچه در بالا آوردیم و روایات فراوان دیگر که ذکر آنها به طول می‏انجامد بخوبی استفاده می‏شود که رابطه نزدیکی میان تغذیه و روحیات و اخلاقیات وجود دارد، هرگز نمی‏گوئیم غذاها علت تامه برای اخلاق خوب یا بد است، بلکه همین اندازه می‏دانیم که طبق روایات بالا یکی از عوامل زمینه‏ساز پاکی و اخلاق، تغذیه است هم از نظر نوع غذاها و هم از نظر حلال و حرام بودن آنها.

 

دانشمندان امروز نیز معتقدند بسیاری از پدیده‏های اخلاقی به خاطر هورمونهائی است که غده‏های بدن تراوش می‏کند و تراوش غده‏ها رابطه نزدیکی با تغذیه انسان دارد; بر همین اساس، بعضی معتقدند که گوشت هر حیوانی حاوی صفات آن حیوان است، واز طریق غده‏ها و تراوش آنها در اخلاق کسانی که از آن تغذیه می‏کنند اثر می‏گذارد. گوشت درندگان انسان را درنده‏خو می‏کند، و گشت‏خوک صفت‏بی‏بندوباری جنسی را که از ویژگیهای این حیوان ست‏به خورنده آن منتقل می‏سازد.

 

این از نظر رابطه طبیعی و مادی، از نظر رابطه معنوی نیز آثار خوردن غذای حرام غیر قابل انکار است، غذای حرام قلب را تاریک و روح را ظلمانی می‏کند و فضائل اخلاقی را ضعیف می‏سازد.

 

این سخن با ذکر یک داستان تاریخی که مورخ معروف مسعودی در «مروج‏الذهب‏» آورده پایان می‏دهیم:

او از «فضل بن ربیع‏» نقل می‏کند که «شریک ابن عبدالله‏» روزی وارد بر «مهدی‏» خلیفه عباسی شد، مهدی به او گفت‏باید حتما یکی از سه کار را انجام دهی، شریک سؤال کرد کدام سه کار؟ گفت‏یا قضاوت را از سوی من بپذیری و یا تعلیم فرزندم را برعهده بگیری، و یا غذائی (با ما) بخوری! شریک فکری کرد و گفت‏سومی از همه آسانتر است، مهدی او را نگهداشت و به آشپز گفت انواعی از خوراک مغز آمیخته با شکر و عسل برای او فراهم ساز.

 

هنگامی که «شریک‏» از آن غذای بسیار لذیذ و (طبعا حرام) فارغ شد، آشپز رو به خلیفه کرد و گفت این پیرمرد بعد از خوردن این غذا هرگز بوی رستگاری را نخواهد دید! فضل ابن ربیع می‏گوید مطلب همین گونه شد، و شریک ابن عبدالله بعد از این ماجرا هم به تعلیم فرزندان آنها پرداخت و هم منصب قضاوت را از سوی آنها پذیرفت. 

نظر خود را درباره «رابطه «اخلاق‏» و «تغذیه‏»» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رابطه «اخلاق‏» و «تغذیه‏» فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.