زمان مطالعه: 1 دقیقه
1 سپتامبر ، روز جهانی داور

1 سپتامبر ، روز جهانی داور

کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا روز اول سپتامبر را به عنوان روز بین المللی "داور" اعلام کرد.

اول سپتامبر را روز جهانی داور نامگذاری کرده‌اند. قشری که در ورزش و به خصوص فوتبال نقشی غیر قابل انکار و حیاتی را ایفا می‌کنند و تصمیماتشان می‌تواند سرنوشت باشگاه‌ها و اشخاص را رقم بزند.

دنیای داوری دنیای غریبی است. دنیایی که برای دیده شدن باید اشتباه کرد! اگر بدون اشتباه قضاوت کنی مدت‌ها اسمی از تو برده نمی‌شود. نمونه عینی‌ اش را در ایران زیاد داریم.

علیرضا فغانی شاخص‌ترین آنهاست. داوری که به خاطر اشتباه تاثیرگذار در بازی تراکتورسازی و نفت تهران در هفته آخر لیگ برتر مدت‌ها نامش در رسانه‌ها بود. مدیران و روسای مختلف مدام از فغانی و قضاوتش در آن بازی می‌گفتند و در آخر سر هم مدتی از قضاوت در لیگ برتر محروم شد. کار به جایی رسید که حتی فغانی دلش نمی‌خواست در لیگ برتر ایران سوت بزند.

بعد از آن مدت‌ها کسی سراغی از این داور نگرفت تا یکباره مهم‌ ترین بازی فوتبال المپیک به فغانی رسید و او به عنوان اولین داور آسیایی فینال فوتبال المپیک را سوت زد تا دوباره نامش بر سر زبان مسئولان جاری شود! شاید برای اولین مرتبه بود که داوری بدون اشتباه دیده می‌شد این یک استثنا در فوتبال ایران بود و نباید استثناها را ملاک قرار داد.

ایران در داوری فوتبال هم مثل تمامی رشته‌های ورزشی پر است از استعدادهای کشف نشده اما به خاطر اینکه شاید برنامه استعدادیابی در امر داوری هم مثل تمامی رشته‌ها فقط روی کاغذ وجود دارد سالی چند علیرضا فغانی را از دست می‌دهیم. داوران فوتبال با عشق قضاوت می‌کنند و خبری از دستمزدهای میلیاردی در این بخش نیست اما تا دلتان بخواهد فحش و ناسزا به شما می‌دهند!

پس باید عاشق باشی که بدون پول و با فحش داوری کنی. دستمزد داوران فوتبال ایران در مقایسه با همین کشورهای حوزه خلیج فارس هم بسیار اندک است. بنابراین فقط به رسم ادب و برای اینکه بگوییم به یادتان هستیم چند خطی را اینجا قلم زدم تا به آنها خسته نباشید و خدا قوت بگویم. بگوییم که غصه نخورید اگر فقط سالی یک روز یادتان می‌افتند!

ناراحت نباشید اگر سهمی از پول‌های میلیاردی فوتبال ندارید، حیرت زده نباشید اگر می‌بینید که سهم شما از فوتبال ناسزا و بدو بیراه است... شما در دل ما خبرنگاران و رسانه‌ها جا دارید زیرا خبرنگاران هم شباهت زیادی به شما دارند و در تمامی این موارد آخر با شما کاملا همدرد هستیم!

نظر خود را درباره «1 سپتامبر ، روز جهانی داور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 1 سپتامبر ، روز جهانی داور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.