زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت ها و دلایل قطعی سرور سایت

علت ها و دلایل قطعی سرور سایت

علت ها و دلایل قطعی سروربه گزارش آسمونی حتما شما هم با قطعی سایت مواجه شدید در این بخش با ما همراه باشید.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

به گزارش آسمونی حتما شما هم با قطعی سایت مواجه شدید و چنین تجربه ای را دارید. اگر هاستی را تهیه کردید و برای مدیریت این فضای میزبانی از کنترل پنلی استفاده می کنید، شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که زمانی که می خواهید وارد کنترل پنل فضای میزبانی خود بشوید، صفحه باز نمی شود و اصطلاح سایت شما قطع خواهد بود. یا حتی همین اتفاق برای خود سایت رخ دهد.دلایل بسیاری برای به وجود آمدن این قطعی وجود دارد. پس نباید فوراً این قطعی را به شرکت میزبانی خود نسبت دهید. باید بررسی کنید و اگر نتیجۀ بررسی شما این بود که قطعی از هاست است، سپس دست به کار شده و اقدام دریافت پشتیبانی کنید. البته باز هم باید توجه داشته باشید که سروری که سایت یا سایت های شما روی آن برپا شده است، نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. پس طبیعی است مدیر سرور مواقعی را برای نگهداری، سایت ها را از دسترس خارج کند. که این زمان های قطعی کاملاً طبیعی است. البته نباید این مدت زمان بیشتر از موعدی شود که خود شرکت با شاخصی به عنوان Uptime ادعا کرده است.

دلایل شخصی

یک دسته از دلایلی برای قطعی سایت وجود دارد که ما به آن می گوییم "دلایل شخصی". یعنی مثلاً اگر مودم شما خاموش باشد خوب، طبیعتاً قادر نیستید صفحه ای از وب را باز کنید یا با دیگران تبادل اطلاعات داشته باشید. اینجاست که باید بررسی کنید و ببینید علاوه بر باز نشدن سایت تان، آیا سایت ها و صفحات دیگر هم باز می شوند یا خیر. اصلاً ببینید نماد اتصال به اینترنت در گوشه پایین سمت راست ویندوز شما نشان می دهد که شما دسترسی به اینترنت دارید یا خیر! حالا از این مورد می گذریم.در برخی از اوقات هم ممکن است دسترسیِ شما با استفاده از نرم افزار امنیتی یا همان دیوار آتشی (فایروال) که روی رایانۀ شما نصب شده است، مسدود شده است. حالا این مسدودی می تواند برای یک IP خاص، یک دامنۀ خاص یا کل اینترنت باشد. در بهترین حالت باید تنظیمات دیوار آتش خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که مشکل از این بابت نیست.

علت ها و دلایل قطعی سرور
علت ها و دلایل قطعی سرور

ISP

ISP همان شرکت ارائه دهندۀ خدمات اینترنت شماست. اگر الان می توانید این صفحه اینترنتی را ببینید، به دلیل خدماتی که ISP شما به شما داده است. یکی از دلایل قطع شدن سایت شما این است که ISP شما سبب این مشکل است. مشکل قطعی سایت با این عامل می تواند کل دسترسیِ شما را به اینترنت و تمامی سایت های روی آن مسدود کند. البته این احتمال هم وجود خواهد داشت که دسترسی فقط به برخی از سایت ها از طرف ISP قطع شده باشد. بررسی کنید ببینید علاوه بر سایت شما سایت های دیگری که روی سرورهای مشابه هستند هم قطع می باشد یا خیر.از موارد شایع منتسب به ISP مشکل DNS می باشد که سایت شما برای دیگر کاربران اینترنت باز می شود. اما برای شما به علاوۀ تعداد معدودی دیگر از افراد که از همان ISP شما استفاده می کنند، قطع می باشد. اگر اخیراً تغییراتی در NS های سایت خود ایجاد کردید یا انتقالی روی سایت شما رخ داده باشد، این احتمال بسیار زیاد است. معمولاً بعد از گذشت یک یا دو روز مشکل برای شما هم حل خواهد شد.

اینترنت داخلی

منظور از اینترنت داخلی اینترنتی است که توسط دستگاه های دولتی پالایش شده و گذرگاهی است که ما را به اینترنت جهانی متصل می کند. در خیلی از مواقع شاید برای شما اتفاق افتاده است که برخی از سایت ها برای شما باز می شود. در حالی که برخی دیگر باز نمی شوند. اگر سایت شما روی هاست های خارج از ایران باشند، ممکن است که در چنین شرایطی سایت شما باز نشود. اما سایت هایی که درون ایران میزبانی می شوند به راحتی و حتی با سرعت خوبی باز شوند.

این نوع قطعی نشان می دهد که اتصال اینترنت ایران به اینترنت جهانی دچار مشکل شده است که معمولاً هم زیاد به طول نمی کشد که درست می شود. البته شاید تعداد این قطعی ها در یک بازه زمانی زیاد شود. اما به هر حال وصل خواهد شد. پس اگر سایت شما روی هاست های خارجی است و سایت تان قطع شد، در اولین گام سایت های داخلی را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانید چنین سایت هایی را باز کنید یا خیر. اگر توانستید باز کنید، کاری نمی توانید بکنید جز اینکه صبر کنید تا سایت شما هم باز شود.

سرور و هاست

reasons-disconnected-server
reasons-disconnected-server

اما می رسیم به خود سروری که سایت شما روی آن میزبانی می شود. اگر به وسیله مرورگر توانستید هر نوع سایتی را باز کنید و تنها سایت شما از دسترس خارج بود، یکی از دلایل این قطعی می تواند سرور سایت شما باشد. برای رفع این مشکل باید چند تا کار را انجام دهید. اول بررسی کنید ببینید که آیا مشکلی از بابت تعمیر و نگهداری سرور از طرف سرویس ارائه دهنده سرور رخ نداده است. برای این منظور با وارد شدن به بخش ناحیۀ کاربریِ می توانید از قسمت وضعیت شبکه موارد مربوط به تعمیر و نگهداری سرور را و مدت زمان اتمام کار را شاهد باشید.دلیل دیگر این مشکل می تواند بسته شدن دسترسیِ شما به تمامیِ سرویس های روی سرور مورد نظر باشد. بنا به دلایل امنیتی دیوار آتش سرور می تواند بنا به تشخیص خود دسترسی افراد را به سرور مسدود کند.

در پاره ای از موارد هم مشکل می تواند از تنظیمات ناصحیح نرم افزار سایت شما و مخصوصاً سیستم مدیریت محتوا شما باشد. با مراجعه به مقالات آموزشی سیستم مدیریت محتوای خود قادرید مشکل را رفع کنید. البته در این حالت معمولاً خطای 500 یا انواع دیگری از خطا از قبیل خطای 400 ممکن است به شما برگردانده شود و سایت شما به طور کامل قطع نیست.

نظر خود را درباره «علت ها و دلایل قطعی سرور سایت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره علت ها و دلایل قطعی سرور سایت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.