زمان مطالعه: 2 دقیقه
فرودگاه رشت

فرودگاه رشت

فرودگاه رشت به گزارش آسمونی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت (یاتا: RAS، ایکائو: OIGG) در بلوار ولیعصر کلانشهر...

فرودگاه رشت

فرودگاه رشت
فرودگاه رشت

به گزارش آسمونی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت (یاتا: RAS، ایکائو: OIGG) در بلوار ولیعصر کلانشهر رشت واقع شده‌است. تأسیس فرودگاه رشت به سال 1347 خورشیدی بازمی‌گردد. این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری در شهر رشت یکی از برترین فرودگاه‌های ایران است.

قرارگیری فرودگاه رشت در قلب استان گیلان سبب پوشش سفرهای هوایی تمامی شهرستان‌های این استان و استان‌های همجوار است. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال–جنوب (کریدور نوستراک) و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع گردیده است.

این فرودگاه در 7 کیلومتری جاده رشت به انزلی و 15 کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده و مساحت کل آن به 220 هکتار می رسد. ارتفاع آن 40 پا پایین تر از آبهای دریای آزاد می باشد و به سیستمهای کمک ناوبری دقیق وارتباطی با 7 طرح تقرب مجهز میباشد.

تاریخچه فرودگاه رشت

به گزارش آسمونی در دهه بیست شمسی برای تسریع حمل ونقل مسافر و کالا، فرودگاهی در رشت راه‌اندازی شد. باند این فرودگاه در جوار کارخانه الکتریک ایران رشت (لامپ سازی) خیابان رودباری کنونی قرار داشت که نزد اهالی قدیم این شهر، به زمین طیاره یا بالون صحرا معروف بود.

فرودگاه مزبور که سالها با نام سلیمان داراب نیز خوانده می‌شد، در 18 خرداد 1326 به همت محمود ضرابی، نمایندهٔ وقت ادارهٔ هواپیمایی کشوری (وزارت راه) در گیلان رسماً افتتاح شد. ابتدا روزهای دوشنبه و پنج شنبه در مسیر هوایی رشت-تهران-تبریز و بالعکس شرکت سهامی هواپیمائی ایران پرواز می‌کرد. این فرودگاه بعدها، پس از چندین سال فعالیت تعطیل شد و تأسیساتش درسال 1344 به محل کنونی فرودگاه که در بلوار ولی عصر رشت ساخته شده بود، منتقل گردید واز سال 1347 به طور رسمی به عنوان اولین فرودگاه مدرن استان گیلان افتتاح شد.

در تابستان سال 1389 اعلام شد با ایجاد محدودیت (تحریم) در پذیرش هواپیماهای دریا منجر به بیشینه سوختگیری و تنها مسیر خط پروازی کناره دریاچه کاسپین (خرز) است و از این لحاظ مقرون به صرفه‌ترین خط پروازی کشورهای حوزه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی می‌باشد.

rasht-airport
rasht-airport

بخش‌های فرودگاه رشت

ترمینال‌های فرودگاه رشت

ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه رشت

به گزارش آسمونی ترمینال مسافری جدید فرودگاه رشت به مساحت 6000 مترمربع در سال 1392 رسماً افتتاح شد. ترمینال جدید با طراحی مدرن و تسهیلات رفاهی مناسب ساخته شده است. عدم راه اندازی جت وی و رفت و آمد پیاده مسافران از ترمینال به هواپیما و بلعکس با توجه به شرایط جوی رشت از مشکلات این پایانه جدید است.

ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه رشت

به گزارش آسمونی  پس از بهره‌برداری از ترمینال جدید پروازهای داخلی، ترمینال قدیمی فرودگاه رشت که در سال 1347 ساخته شده با بهسازی برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار میگرد. ساخت ترمینال جدید پروازهای خارجی از برنامه‌های این فرودگاه است.

ترمینال VIP (پاویون) فرودگاه رشت

به گزارش آسمونی ساختمان تشریفات فرودگاه سردار جنگل رشت به وسعت 330 متر مربع، در این پایانه فرایند ورود و خروج فرودگاهی مسافران ویژه و پروازهای اختصاصی دولتی و تجاری بطور اختصاصی و با رعایت کامل آداب تشریفات صورت پذیرد.

توسعه فرودگاه رشت

به گزارش آسمونی احداث تاکسی وی موازی، ساماندهی زهکش‌ها و کانالهای آب اطراف باند و جلوگیری از صدمه به سازه باند، تغییر مسیر رودخانه‌های ابتدا و انتهای باند، انتقال محل پایگاه هوادریا مستقر در حاشیه استریپ پروازی، جانمایی برای احداث ساختمان تشریفات جدید، احداث ساختمان جهت خدمات رسانی در شرایط بحران اعم از زلزله و برف و… از طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه رشت است.

نظر خود را درباره «فرودگاه رشت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فرودگاه رشت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.