زمان مطالعه: 1 دقیقه
21 دی؛ روز ملی خون نادر

21 دی؛ روز ملی خون نادر

رییس سازمان انتقال خون ایران 21 دی ماه را روز ملی «اهداکنندگان خون نادر» معرفی کرده است.

21 دی ماه، روز ملی خون نادر (rare blood day) است. افرادی که حداقل در چهار گروه خونی اصلی (B، A، AB و O) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه‌های خونی نادر قرار می‌گیرند و از بین 5 تا 10هزار نفر، یک نفر در ایران دارای گروه خونی نادر است.

میزان فراوانی گروه‌های خونی نادر در یک کشور به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور بستگی دارد و «گروه خونی بمبئی» از جمله گروه‌های خونی بسیار نادر شناخته شده در ایران است. بیش از یک هزار نفر دارای خون نادر شناسایی شده اند و از این تعداد کمتر از 100 نفر خون بسیار نادر دارند.

شناسایی گروه های خونی نادر با آزمایش
شناسایی گروه های خونی نادر با آزمایش

ایران یکی از 23 کشوری است که عضو بانک بین المللی خون‌های نادر است و می‌تواند از ذخیره جهانی خون‌های نادر برای بیماران نیازمند به خون استفاده کند. در سال 90 دختر بچه تبریزی به نام اسرا با گروه خون O بمبئی نیاز به خون پیدا کرد که با کمک انتقال خون و استفاده از خون سازگار نجات یافت از این رو 21 دی ماه هر سال روز ملی خون‌های نادر نامگذاری شده است.

ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون‌های نادر دنیا درآمد. ایران به عنوان یک کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون‌های نادر است. همچنین در ژاپن اعضای این انجمن و دارای برنامه خون‌های نادر هستند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «21 دی؛ روز ملی خون نادر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 21 دی؛ روز ملی خون نادر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.