زمان مطالعه: 6 دقیقه
ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف

ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف

ماه رمضان در کشورهای دیگر چگونه می گذرد؟ حال و هوای هر کشوری بر اساس آداب و رسوم و فرهنگی که دارد متفاوت از سایر کشورهاست.

این روزها که در ماه رمضان قرار داریم، شاید فکر کنیم ماه رمضان فقط در ایران یا صرفاً کشورهای مسلمان استقبال و برگزار می شود، اما این مراسم به واقع بین مسلمانان اکثر کشورهای دنیا رواج دارد، که در این مطلب آسمونی میخوایم شما رو با آداب و سنن متفاوت و مختلف سایر کشورهای جهان آشنا کنیم

ماه رمضان در آمریکا

مسلمانان آمریکا در برگزاری مراسم ماه مقدس خود با مسائل گوناگونی روبه‌رو هستند، در حالی که مسلمانان دیگر نقاط جهان، ریتم هماهنگی را می‌گذرانند؛ خیابان‌ها هنگام غروب خالی است، خانواده برای شام رمضان یا افطار، دور هم جمع می‌شوند و تا نزدیکی سحر بیدارند و می‌دانند که بعدا می‌توانند بخوابند، اما مسلمانان آمریکایی مجبورند این مسائل را با زندگی آمریکایی وفق دهند.
«شاهد امان‌الله» می‌گوید: در کشورهای مسلمان، همگی با هم افطار می‌کنند و تجارت نیز با آن تنظیم می‌شود، ولی در اینجا ما مجبوریم برنامه خاصی داشته باشیم.
«عمر احمد» معمولا در هنگام غروب آفتاب سر کار است و معمولا هنگام افطار، سریعا خود را به مسجدی در نزدیکی محل کارش که افطار می‌دهند، می‌رساند و پس از گرفتن افطار، برای خوردن آن سریعا به محل کارش بازمی‌گردد.
«سایرا صوفی» در محل کار قبلی خود با دیگر مسلمانان افطار می‌کرد، ولی در محل کار جدیدش، تنها مسلمان است. او می‌گوید: «من افطار کردن با دیگر مسلمانان را دوست دارم، اما نمی‌توانم».
در حالی که بسیاری از مسلمانان آمریکایی، رمضان را به سبک آمریکایی برگزار می‌کنند، آمریکایی‌های بسیاری نیز با رمضان بیشتر آشنا می‌شوند و با مسلمانان رابطه برقرار می‌کنند. برای مثال؛ در دانشگاه هاروارد کمبریج، نمازخانه آنجا تا هر زمانی برای مراجعان باز است و بسیاری از رؤسا نیز به کارمندان مسلمان خود اجازه می‌دهند تا در غروب آفتاب، بر روی باز کردن روزه بیرون بروند.

برگزاری مراسم نماز جماعت در رمضان 2017 توسط مسلمانان مقیم آمریکا
برگزاری مراسم نماز جماعت در رمضان 2017 توسط مسلمانان مقیم آمریکا

بسیاری از مسلمانان آمریکایی هم رمضان را شانسی برای رسیدن به جامعه‌ای بزرگ‌تر می‌دانند. در دهه 1990 پدر «سایرا»، همه همسایگان غیرمسلمان را برای افطار به خانه‌اش دعوت می‌کرد. پس از 11 سپتامبر، نیاز به گفت‌وگو بیشتر حس شد و دکتر صوفی و همکارانش، برنامه افطار را به یک مرکز اسلامی بزرگ منتقل کردند.
به گفته صوفی، افطار صاحبان عقاید گوناگون با یکدیگر، از آن زمان به یک سنت تبدیل شده است. در این افطارها، 70 درصد مردم یهودی، مسیحی، بودایی یا بهایی هستند. بنا بر فتوایی در سایت «اسلام‌ آنلاین» نیز تقسیم افطار با غیرمسلمانان تشویق شده است.
این امر بر کارهای داوطلبانه و تکنولوژی نیز تأثیر گذاشته است. برای مثال؛ «نابیلا مانگو» یک کارمند اجتماعی در سان‌فرانسیسکو می‌گوید، شش سال است مراسم افطاری را در یکی از مراکز شهر ترتیب می‌دهد که حدود صد داوطلب را از مسلمانان، یهودیان، مسیحیان، راست‌گرایان، و... به خود جذب می‌کند.
«عمر مظفر»، دانشجوی مطالعات اسلامی دانشگاه شیکاگو، نیز وبلاگی برای انعکاس مفاهیم رمضان، درست کرده است.

ماه رمضان در آلمان

ماه رمضان در آلمان در شرایطی کاملا متفاوت با کشورهای مسلمان برگزار میشود. زندگی و آداب اجتماعی عموم هیچ تغییری نمیکند و زندگی به همان سرعت و شدت ادامه دارد. تفاوت ساعت در آلمان نیز از جمله مواردی است که انجام مراسم رمضان در آلمان را متفاوت میکند.روزها در تابستان بسیار طولانی و زمستانها بسیار کوتاهند و در 4 عصر به پایان میرسند.
در حدود 3.5 میلیون مسلمان در آلمان زندگی میکنند و کمپانیها و اداراتی که کارکنان مسلمان زیادی دارند، در این ماه برایشان تسهیلاتی (امکانات) قایل میشوند که شامل تغییر شیفت کاری در کارهای دو شیفتی و اختصاص دادن زمان کوتاهی برای نماز و افطار است. از آنجایی که عده زیادی از مسلمانان آلمان را مهاجرین تشکیل میدهند، سعی میکنند در این ماه به دیدار یکدیگر رفته و به خصوص مهاجرین تنها و دور از خانواده را تنها نگذارند.

ماه رمضان در قطر

آیین سنتی «قرنقعوه» یا جشن نیمه رمضان در قطر
آیین سنتی قرنقعوه یا جشن نیمه رمضان در قطر

مسلمانان قطر از نیمه دوم ماه شعبان برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می شوند و براساس عادت در این ماه جشن هایی را که ریشه در فرهنگ اجتماعی آنها دارد، برگزار می کنند.
شب های رمضان در قطر با سایر کشورها فرق می کند؛ مسلمانان پس از برپایی نماز عشاء و تروایح (ویژه اهل تسنن) نشست های رمضانی را که شامل دو نشست ویژه مردان و بانوان است، برپا می کنند و در این نشست ها شیرینی و چای و قهوه عربی توزیع می کنند.
آیین «قرنقعوه» با نام های مختلف در کشورهای عربی از جمله قطر وجود دارد؛ مردم بغداد آن را «ماجینه»، اهالی جنوب بغداد آن را «کرکیعان»، بحرین «قرقاعون»، و «کویت و عربستان «قرقیعان» می نامند. کودکان قطری پس از نماز عشا در خیابان های دوحه با لباس های محلی و سنتی به منازل همسایگان سر می زنند تا از آنها شیرینی و آجیل عیدی بگیرند.
اما در عید فطر مسلمانان قطر پس از ادای نماز عید، به دیدار یکدیگر می روند و غذای روز اول عید را با یکدیگر می خورند و کودکان نیز با رفتن به منازل آشنایان و همسایگان عیدی خود را می گیرند.

ماه رمضان در عمان

در عمان بعد از اولین روز رمضان خانواده ها دید و بازدید از یکدیگر را آغاز می کنند و هر روز در منزل یک نفر افطار می کنند. عمانی ها در زمان سحر غذاهای مخصوصی مانند گوشت، برنج و چای و قهوه می خورند.
کودکان در این ماه، بازی ای به نام «قرنقشوه» انجام می دهند، به طوری که در خیابان های محله می چرخند و از یک خانه به خانه دیگر می روند و در برابر آنها می ایستند و از آنها شیرینی می خواهند.

ماه رمضان در افغانستان

ماه رمضان در افغانستان
ماه رمضان در افغانستان

ماه رمضان هنگامی در افغانستان آغاز میشود که یکی از کشورهای همسایه دیده شدن هلال ماه را اعلام کند زیرا موقعیت جغرافیایی آن طوری است که مشاهده هلال ماه نو را بسیار مشکل و گاهی ناممکن مینماید.
آنها قبل از آغاز رمضان مواد غذایی لازم را تهیه می کنند و افطار دسته جمعی از جمله رسوم این ماه است. انواع سرگرمیهای مختلف در مکانهای عمومی و مساجد برپا است و مردم افغانستان علاوه بر رسیدگی به امور روزانه به عبادت و قرائت قرآن میپردازند. کلاسها و کنفرانسهای دینی متعددی در این ماه برگزار میشود که غالبا پس از نماز شب انجام میگیرد.
غذاهای معمول افطار شامل برنج، گوشت و شیر است و آب انار از جمله نوشیدنی های محبوب پس از غذا به شمار می آید. کار کشاورزی در طی رمضان تقریبا تعطیل میشود اما کارخانه جات و ادارات دایر هستند و فقط ساعات کاری در آنها کاهش میابد.

ماه رمضان در سوریه

با شروع ماه رمضان محله‌های قدیمی دمشق از سوق حمیدیه تا صحن مسجد اموی تا بازار مدحت پاشا جلوه رسوم کهن اهل شام از ماه رمضان است نمی توانی خرمای هندی یا العرق سوس را در سبد خرید کالای روزه داران سوریه مشاهده نکنی.
در ماه رمضان بازارها به فروش انواع حلواهای معروف مانند کناقه و نهش که تهیه شده از شکر، پسته و کره است می‌پردازند و یا معجون‌های معروفی ازنان، لوبیا وغیره را تهیه و به فروش می‌رسانند.
دهه اول ماه رمضان برای مردم سوریه "دهه غذا" است چرا که سوری‌ها در این 10 روز اهتمام خاصی به تهیه وعده‌های غذایی محلی و مخصوص ماه مبارک می‌دهند. مردم سوریه اعتقاد دارند که سفره ماه رمضان سفره خیر و برکت است و خانواده چه فقیر باشد چه غنی، خداوند رزق و روزی این ماه را برایش قرار داده است.
"فته"، "فول"، "حمص"، " فتوش"، "تبوله" و "متبل" از مشهورترین پیش غذاهای سفره افطاری ماه رمضان در سوریه است.قرآن خوانی جمعی کودکان و مناجات های مذهبی از مساجد و اماکن مذهبی رونق خاصی می‌گیرد.
مردم سوریه کوچک و بزرگ در ماه رمضان تکلیف خود می‌دانند که وقت بیشتری را در منزل یا مساجد برای قرائت قرآن کریم و احادیث نبوی اختصاص دهند.
در 10 روز پایانی از ماه مبارک رمضان اماکن تاریخی مذهبی در نقاط مختلف دمشق با استقبال جمع کثیری از مردم سوریه روبه رو می‌شود که در آنجا مراسم شعرخوانی و سروده‌های دینی اجرا می‌شود از مهم ترین این اماکن مسجد بزرگ اموی است که از بی نظیرترین مساجد تاریخ اسلامی از لحاظ شکل ساختاری آن به شمار می رود و به دست ولید بن عبد الملک خلیفه اموی ساخته شده است و بزرگ ترین مسجد در دمشق به شمار می رود و همواره با حضور همه اقشار و صاحبان مذاهب مختلف اسلامی و غیراسلامی جلوه همزیستی و همکاری و همبستگی بوده است.
کمک به نیازمندان و دادن زکات، صدقه، کفاره، جمع آوری کالاهای دیگر برای توزیع میان نیازمندان از کارهای خوب روزه داران سوریه در این ماه به شمار می‌رود.

نظر خود را درباره «ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ماه مبارک رمضان در کشورهای مختلف فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.