زمان مطالعه: 1 دقیقه
باران چیست؟

باران چیست؟

باران چیست و چطور به وجود می‌آید؟ منابع آبی زمین در فصول مختلف به اشکال مختلف درآمده و این چرخه مدام در جریان است. تبدیل آب دریاها به ابر ها و پدید آمدن برف و باران با تغییر فصل ها پیش می‌آید.

چه چیز باعث بارش باران میشود؟

ابرها همگی از قطرات آب ساخته شده اند. در هر ابر قطرات آب به هم فشرده و سپس بزرگ و بزرگتر میشوند. گاهی این قطرات آب آنقدر تعدادشان زیاد میشود که دیگر در ابر نمیگنجند و یا به عبارتی ابر آنقدر سنگین میشود که دیگر نمیتواند معلق در آسمان بماند. حدس میزنید بعد از آن چه میشود؟ باران رخ میدهد.

باران
باران
در

رودخانه ، اقیانوس و دریا ها به ارتفاعات و قسمتهای بالایی جو میرود و به صورت بخار آب در همان جا خواهد ماند که همین ابرهایی هستند که میبینیم. پس از مدتی و در مناطقی که به مراتب سردتر هستند ، اتفاقی به نام میعان رخ میدهد به این معنا که این بخار آب تبدیل به مایع میشود. اما به خاطر سنگینی جرمش هر قطره از آب به پایین سقوط میکند. باران به این شکل تشکیل میشود تا آبی که از زمین به واسطه تبخیر گرفته شده دوباره در آن توزیع شود.
اگر بخواهیم برای کودکی باران را تعریف کنیم اینطور است.

باران
باران

اما به هم پیوستن ذرات آب و تبدیل گاز به مایع نیاز به توضیحات بیشتری دارند.

اصولا در فصول گرم آب به بخار تبدیل میشود. تمام منابع آب زمین گرمای بسیاری دریافت کرده و سپس تبخیر میشود. بعدتر با گذر زمان هنگامی که هوا رو به سردی میرود این ابرها دوباره تغییر حالت میدهند. این بار برعکس دفعه قبل، از گاز به مایع تبدیل میشوند و این امر ذره ذره رخ میدهد. و به صورت قطرات خیلی ریز آب به زمین فرود می‌آید. برای این که این اتفاق بیوفتد باید در ارتفاعات سطح زمین و جایی که ابرها وجود دارند دمای هوا بین -10 تا -20 درجه سانتیگراد باشد. بقیه روند بارش به خاطر سنگینی و فشردگی قطرات متشکل از روند میعان (تبدیل گاز به مایع) به واسطه جاذبه رخ خواهد داد.

باران چیست
باران چیست

در بسیاری موارد آلودگی هوا و مواد آلاینده شیمیایی موجود در هوا با اولین باران سال به زمین فرود می‌آیند و به مرور خرابی های زیادی به بار می آورند. به این نوع از باران باران اسیدی میگویند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «باران چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره باران چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.