زمان مطالعه: 3 دقیقه
رشته تکنولوژی پرتو درمانی

رشته تکنولوژی پرتو درمانی

رشته تکنولوژی پرتو درمانی یکی از رشته های دانشگاهی است که در مقاطع مختلفی تدریس می شود. اگر می خواهید با...
رشته تکنولوژی پرتو درمانی
رشته تکنولوژی پرتو درمانی


رشته تکنولوژی پرتو درمانی یکی از رشته های دانشگاهی است که در مقاطع مختلفی تدریس می شود. اگر می خواهید با رشته تکنولوژی پرتو درمانی آشنا شوید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی رشته تکنولوژی پرتو درمانی می پردازیم و اطلاعات کاملی در مورد رشته تکنولوژی پرتو درمانی از جمله، دروس رشته تکنولوژی پرتو درمانی ، بازار کار رشته تکنولوژی پرتو درمانی ، مقاطع رشته تکنولوژی پرتو درمانی و ... برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)

دیباچه رشته تکنولوژی پرتو درمانی:

هدف این رشته تربیت کاردان در گروه تکنولوژی پرتودرمانی است. افرادی که دانش لازم را در زمینه طرز تولید اشعه ایکس و مواد رادیواکتیو و قوانین مربوط به آنها، انجام تکنیک‌های پرتودرمانی و شیمی درمانی، روش‌های حفاظت از اشعه ایکس و تشعشعات رادیواکتیو فرا می‌گیرند و پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در پرتودرمانی‌های ساده و تخصصی و بخش‌ها و درمانگاه‌های پرتودرمانی فعالیت کنند. گفتنی است که تفاوت این رشته با تکنولوژی پرتوشناسی در این است که متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌کند اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماری استفاده می‌کند و اجرای عملیات درمانی را برعهده دارد.

پرتودرمانی یا رادیوتراپی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکی است که به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ رادیوتراپی مسیر ایرانییونیزان نظیر پرتوهای ایکس و آلفا و بتا و گاما می پردازد. این پرتوها با جلوگیری از رشد و تقسیم سلولهای تومورال، باعث از بین رفتن یا کوچک شدن بافت سرطانی می شوند و اگرچه علاوه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند ولی اکثر سلول‌های سالم بهبودی خود را دوباره بدست می‌آورند. بنابراین هدف از پرتو درمانی، از بین بردن حداکثر سلول‌های سرطانی با حداقل آسیب به بافت‌های سالم است که عمدتاً در معالجه یا تقلیل امراض سرطانی به کار می رود.

از دیگر کاربردهای پرتودرمانی می توان به از بین بردن سلول‌های سرطانی و ضایعات ارگان‌های مختلف، بازتوانی و بهبود اعضای بدن بیمار (همچون کبد کلیه پروستات) و پیشگیری از گسترش ضایعات اعضاء و کاهش علائم بیماری (همانند درد) اشاره کرد.

دانش آموختگان علاوه بر انجام فعالیت های آموزشی برای دانشجویان پیراپزشکی(نظیر کاردانی رادیوتراپی، کارشناسی رادیولوژی، پرستاری و مامایی، فیزیک پزشکی)، می توانند در آموزش مهارتهای عملی و آموزش کار با دستگاه ها و فنون اجرایی تکنیک‌های رادیوتراپی با اساتید گروه رادیوتراپی نیز همکاری نزدیکی داشته باشند.

radiotherapy-technology
radiotherapy-technology


علاوه بر این، انجام نقشه درمانی و تکنیک درمانی در بالاترین کیفیت زیر نظر متخصصین و نیز کنترل کیفی و ایجاد شرایط مناسب جهت تضمین کیفیت در مراحل مختلف درمان، از دیگر توانمندی های فارغ التحصیلان این رشته است.

شایان ذکر است، تفاوت این رشته با تکنولوژی پرتوشناسی(رادیولوژی) در این است که متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌کند اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماری استفاده می‌کند و اجرای عملیات درمانی را برعهده دارد.

سرفصل دروس تکنولوژی پرتو درمانی و تعداد واحدها :
  • تعداد کل واحدها : 130 واحد
  • دروس عمومی : 22 واحد
  • دروس پایه ، اختصاصی : 84 واحد
  • کارآموزی در عرصه : 24 واحد
درس‌های رشته تکنولوژی پرتو درمانی در طول تحصیل:

دروس پایه رشته تکنولوژی پرتو درمانی:

فیزیک عمومی، آناتومی، فیزیولوژی انسانی، کمک‌های اولیه و مراقبت از بیمار، اصطلاحات و کلیات پزشکی، بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی.

دروس اصلی و تخصصی رشته تکنولوژی پرتو درمانی:

آناتومی سطحی بدن، فیزیک تشعشع و مواد رادیواکتیو، دستگاه‌های رادیوتراپی، تکنیک‌های رادیوتراپی، اصول محاسبات و برنامه‌ریزی در رادیوتراپی، رادیوبیولوژی و حفاظت در برابر پرتوهای یونساز، تکنیک‌های رادیوگرافی، تکنیک‌های پزشکی هسته‌ای، کارآموزی بیمارستانی، کارورزی.

رشته تکنولوژی پرتو درمانی
رشته تکنولوژی پرتو درمانی


رشته های ارشد تکنولوژی پرتو درمانی :

فارغ التحصیلان کارشناسی تکنولوژی پرتو درمانی می توانند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:
  • رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  • رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)
  • رشته اپیدمیولوژی
  • رشته ارزیابی فناوری سلامت
  • رشته اقتصاد بهداشت
  • رشته انفورماتیک پزشکی
  • رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  • رشته آمار زیستی
  • رشته فیزیک پزشکی
  • رشته فناوری اطلاعات سلامت
  • رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
  • رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
  • رشته نانوتکنولوژی پزشکی
  • رشته زیست فناوری پزشکی
  • رشته رفاه اجتماعی
  • رشته تاریخ علوم پزشکی
  • رشته علوم داروهای پرتوزا
صنعت و بازارکار رشته تکنولوژی پرتو درمانی

فارغ التحصیلان دوره فوق دیپلم دوره کاردانی تکنولوژی پرتو درمانی باید مهارتهای نظری و عملی زیر را کسب کرده باشند.

الف)فراگیری نظری اشعه ایکس و چگونگی تولید آن ، مواد رادیو اکتیو و قوانین مربوط به آن .

ب)انجام تکنیکهای مختلف پرتو درمانی و شیمی درمانی زیر نظر مستقیم پزشک متخصص پرتو درمانی

ج)فراگیری طرق مختلف از اشعه ایکس و تشعشعات حاصل از مواد رادیواکتیو ، حفاظت در برابر خطرات ناشی از تشعشع پرتوهای یونیزان .

 
نظر خود را درباره «رشته تکنولوژی پرتو درمانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رشته تکنولوژی پرتو درمانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.