زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوش یمن بودن ازدواج در ماه ربیع الاول

خوش یمن بودن ازدواج در ماه ربیع الاول

بسیاری از افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند برای برگزاری مراسمات مربوط به ازدواج از جمله عقد و نامزدی و...

rabi-al-awwal-auspicious-marriage
rabi-al-awwal-auspicious-marriage

بسیاری از افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند برای برگزاری مراسمات مربوط به ازدواج از جمله عقد و نامزدی و عروسی و ... ماه ربیع الاول را انتخاب می کنند چرا که معتقدند این ماه برایشان خوش یمنی در پی دارد. آسمونی در این بخش مطالب مفیدی در مورد ازدواج در ماه ربیع الاول برای شما عزیزان تهیه کره است که در ادامه می خوانید

تشکیل خانواده منوط به ازدواج است و جامعه نیز از خانواده به وجود می‌آید. جامعه‌ای که در اندیشه کمال و موفقیت باشد، فعالیت و رشد خود را از زیر ساخت آن یعنی خانواده آغاز می‌کند. بنابراین ازدواج مبنایی برای تشکیل یک جامعه آرمانی است.

از سوی قرآن و اهل بیت (ع) تأکید فراوانی به ازدواج شده است. برای مثال در آیه 21 سوره روم می‌خوانیم:

وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.

و از آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید، که در کنار او آرامش یابید، و میان شما عشق و محبّت و مهربانی قرار داد، که در این حقیقت نشانه هائی از خداست برای مردمی که در گردونه اندیشه و فکر نسبت به حقایق به سر می‌برند!

همچنین در آیه 54 سوره مبارکه فرقان، خداوند متعال می‌فرمایند:

وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْمآءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدیراً.

و اوست خداوندی که بشر را از آب آفرید، و میان آنان خویشی و پیوند ازدواج قرار داد، و خدای تو بر هر چیزی قدرت دارد.

علاوه بر این پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.

کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است. ﴿مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154٫﴾

بنابراین مسلمانان به تبعیت از اسلام باید سراغ ازدواج بروند، اما اسلام چه ایامی را برای انجام این سنت بزرگ سفارش می‌کند و خداوند متعال در آیات قرآن برخی روز های سال را منحوس و شوم می‌داند.

محمدعلی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس علوم قرآن و حدیث با اشاره به آیاتی که بد یمن بودن برخی روزهای را تأیید می‌کند، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خداوند در قرآن کریم دو مرتبه به روزهای نحس اشاره کرده است، نخست آیه 16 سوره فصلت است که خداوند در آن می‌فرمایند «پس بر آنان تندبادی توفنده در روزهایی شوم فرستادیم تا در زندگی دنیا عذاب رسوایی را بدانان بچشانیم و قطعا عذاب آخرت رسواکننده‏ تر است و آنان یاری نخواهند شد». دوم آیه 19 سوره قمر است که خداوند در این آیه می‌فرمایند: «ما بر [سر] آنان در روز شومی به طور مداوم تندبادی توفنده فرستادیم».

این استاد دانشگاه تأکید کرد: روزهای منحوس، روزهایی هستند که نباید توقع داشت در این روز اتفاق خوبی رخ دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود کارهای مهم مثل ازدواج کردن در این روزها انجام نشود. حالا ماه ربیع آغاز شده است، ماهی که پیامبر (ص) در آن با حضرت خدیجه (س) ازدواج کردند. ازدواجی که یکی از ثمرات آن حضرت زهرا (س) بودند.

بسیاری معتقدند که ازدواج در این ماه برکات فراوانی دارد و در این خصوص گفت و گویی کردیم با آیت‌الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی، کارشناس مذهبی و عضو مجلس خبرگان رهبری که وی با اشاره به اهمیت زمان ازدواج بیان کرد: در سفارشات ائمه اطهار (ع) به ازدواج آمده است که این سنت حسنه را تسریع ببخشید. یعنی سعی کنید به بهانه‌های دنیایی آن را عقب نیندازید.

این کارشناس مذهبی در خصوص زمان ازدواج اظهار داشت: طبیعی است که ازدواج در ایام مبارکی مانند ماه ربیع، که میلاد پیامبر(ص)، سالروز ازدواج ایشان با حضرت خدیجه (س) و همچنین میلاد با سعادت امام صادق (ع) در آن واقع شده است، امتیاز ویژه‌ای دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:البته باید بدانیم که آنچه در ازدواج اهمیت دارد، انتخاب همسر است و مواردی مانند زمان ازدواج در اولویت‌های بعدی قرار دارد

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «خوش یمن بودن ازدواج در ماه ربیع الاول» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره خوش یمن بودن ازدواج در ماه ربیع الاول فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.