زمان مطالعه: 10 دقیقه
کشور قطر

کشور قطر

قطر با نام رسمی دولت قطر، کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. این کشور برای جام جهانی آماده می‌شود.

قطر به صورت امارتی مطلقه و ارثی از میانه سده 19 میلادی توسط خاندان آل ثانی فرمانروایی می‌شود. قبل از کشف نفت خام، قطر عمدتا به خاطر شکار مروارید و تجارت دریایی شناخته می‌شد. این کشور تا سال 1971 تحت‌الحمایه بریتانیا بود. پس از استقلال در سال 1971 به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. تمام موقعیت‌های حساس حکومتی در قطر توسط خاندان آل ثانی یا افراد نزدیک آنان اداره می‌شود. این کشور از سال 1992 روابط نظامی گسترده با ایالات متحده دارد. در ادامه مطلب آسمونی به معرفی کشور قطر و میزبان جام جهانی 2022 خواهیم پرداخت.

در سال 2017 جمعیت قطر 2٫6 میلیون نفر بوده است، 313٬000 شهروند قطر و 2٫3 میلیون اتباع خارجی. به دلیل حضور زیاد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند. قطر به عنوان نخستین کشور عربی، جام جهانی فوتبال 2022 را میزبانی خواهد کرد.

پایتخت:

دوحه

حکومت:

حکومت متمرکز پادشاهی مشروطه

زبان رسمی:

عربی، انگلیسی

واحد پول:

ریال قطر (QAR)

نژاد:

عرب

کد تلفن کشور:

974+

اختلاف ساعت با تهران:

30 دقیقه عقب تر از ایران

جهت رانندگی:

راست

فرودگاه های بین المللی:

فرودگاه بین المللی دوحه، فرودگاه بین المللی حمد

 

کشور قطر کجاست؟

کشور قطر روی نقشه
کشور قطر روی نقشه

قطر کشوری در جنوب غربی امارات متحده عربی دارد.

قطر (به انگلیسی Qatar) یکی از چندین شیخ‌ نشین نوبنیاد واقع در شبه‌ جزیره عربستان است. منطقه قطر از دیرباز بخشی از منطقه تحت فرمان شاهنشاهی ساسانی بوده‌است. در بسیاری از دوره‌های باستانی همه کرانه جنوبی خلیج فارس بخشی از دولت ساسانی بوده و توسط ساتراپ‌ های ساسانی اداره می‌شد. به نوشته دانشنامه بریتانیکا، قطر پیش از تصرف توسط امپراتوری عثمانی، برای سال‌های طولانی تحت حاکمیت ماهی‌گیری و صید مروارید، مالیات پرداخت می‌کرده‌است.

  • شهرهای قطر

  1. دوحه
  2. وکره
  3. خور
  4. دخان
  5. زباره
  6. شمال
  7. مسیعید
  8. راس لفان
  9. شهر جدید لوسیل
  10. شهرکی جزیره ای به نام مروارید قطر
  • مساحت کشور قطر

مساحت کشورقطر 11.586 است. به عبارتی می توان گفت وسعت کشور قطر کم است. و تنها 0.8 درصد از آب های جهان را دارد.

آب و هوای قطر چگونه است؟

آب و هوای قطر آب و هوایی بیابانی است. در این کشور زمستان، هوایی خنک دارد. در زمستان در اثر توده هوایی سودانی باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌بارد که خسارت به بار می‌آورد؛ ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد.

شبه جزیره قطر به طول 160 کلیومتر به داخل خلیج همیشه فارس گسترده شده است. خاک قطر مسطح است و فقط یک صحرای خشک ماسه ای و شنی دارد.

  • بهترین زمان سفر به قطر چه فصلی از سال است؟

برای سفر به قطر باید اطلاعاتی درباره آب و هوای آن داشت. در زمستان های قطر معمولاً باران های آزار دهنده و خسارت بار اتفاق می افتد. بنابراین فصل پاییز و بهار (به خصوص ماه های فروردین، اردیبهشت و آبان) بهترین فصل برای سفر به قطر هستند زیرا از آب و هوای معتدلی برخوردارند.

آداب و رسوم، زبان و فرهنگ مردم قطر

زبان کشور قطر، زبان عربی است. واحد پول قطر ریال می باشد. امید به زندگی در کشور قطر 7/78 سال است. دین رسمی آنها اسلام است، و بیشتر قطری ها مسلمان و از سنی سلفی هستند. حدود 5 الی 15% از مردم قطر شیعه می باشند.

40% از جمعیت قطر را عرب، 18 درصد را هندی، 18 درصد را پاکستانی و 10 درصد را ایرانی ها تشکیل داده اند. قومیت های مختلفی ازجمله نپالی، بنگلادشی، فیلیپینی، سریلانکایی هم در این کشور وجود دارند.

قطر یک جامعه ای آرام با روابط مناسب است. مهم ترین معضل فرهنگی و اجتماعی قطر که جدیداً به وجود آمده، مربوط به استخدام خدمه های خارجی و سپردن تربیت فرزندان خردسال خود به دست دایه های فیلیپینی، هندی و بنگلادشی است.

جمعیت کشور قطر نزدیک به 1.000.000 نفر، با میانگین سنی 32 سال است. قطر به خاطر مهاجرپذیری بالا، دارای فرهنگ یک دست نیست. به همین خاطر ترکیبی از فرهنگ های مختلف در این کشور ایجاد شده است.

زنان و مردان قطری لباس های پوشیده به تن می کنند. اما نسبت به سایر کشورهای منطقه آزادتر است. زنان لباس های سنتی می پوشند، یعنی روپوش های بلند سیاه همراه با روسری سیاه و پوشیه سیاه.

  • مراسم ازدواج در قطر

یکی از آداب خواستگاری قطر اینست که مادر پسر به خانه دختر می رود، و از  صاحبخانه یک لیوان آب طلب می کند. مادر دختر متوجه می شود این شخص خواستگار است و او را در منزل راه می دهد. دختران آن خانه برای آوردن چای فرا خوانده می شوند. سپس مادر پسر نام دختر مورد علاقه اش را صدا می کند.

  • پدر و مادر عروس و داماد درباره مهریه توافق می کنند.
  • در شب حنابندان، عروس لباس سبز پوشیده ای را به تن می کند. و بقیه دختران دستهای خود را حنا می گذارند.
  • مراسم عروسی در خانه پدر عروس برگزار می شود. بعد از اقامه نماز عشا، ساقدوش های داماد همراه با هدایی به همراه داماد و پدر داماد با پای پیاده به خانه پدر عروس می روند.
  • عروس و داماد یک هفته در خانه پدری عروس می مانند و پس از یک هفته، به خانه مشترک خود منتقل می شوند.

طبیعت قطر

ساحل خور العدید قطر
ساحل خور العدید قطر

قطر فقط از صحرا تشکیل شده است. هیچ جنگل یا کوهستانی ندارد. و حدود 0.8 درصد از آب های دنیا را دارد. اما از لحاظ گردشگری و توریستی بسیار فعالیت های قابل توجهی داشته است. بودن در کنار خلیج فارس خود نوعی امتیاز برای قطر محسوب می شود. این کشور ساحل زیبایی را برای عموم مردم ساخته است. و در زمینه صحرا نوردی بسیار مشهور است.

همچنین قطر هم مانند جنوب ایران دارای جزیره حرا می باشد. این درختان واقع در شمال شهر الخور، تنوع بینظیری از پرندگان مانند فلامینگوها و مرغ‌های ماهیخوار را به‌سمت خود جذب می‌کنند.

دولت قطر

قطر کشوری دیکتاتوری با نظام سیاسی حکومت متمرکز پادشاهی مشروطه است.

از سال 2013 تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی جانشین پدر خود حمد بن خلیفه آل ثانی شده و قدرت را به دست گرفته است. وی مانند پدرش در بریتانیا تحصیل کرده است. او در مدرسه شربورن در دورست درس خوانده و از آکادمی نظامی ارتش بریتانیا (مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست) فارغ التحصیل شده است.

او پیش از به دست گرفتن قدرت، جانشین فرمانده ارتش و رئیس کمیته المپیک قطر بوده است. او توجه زیادی به سرمایه‌گذاری در ورزش دارد. تلاش‌های او بود که باعث شد تا قطر (در رقابتی بحث برانگیز) میزبان جام جهانی فوتبال 2022 شود.

در سال 1384 خورشیدی (2005 میلادی) نخستین قانون اساسی مکتوب کشور ابلاغ شد. در این قانون اصلاحاتی در مسائل داخلی کشور در نظر گرفته شده بود.

وضعیت اقتصاد قطر

اقتصاد قطر یک اقتصاد کاملا وابسته به گاز محسوب می‌شود. این کشور بزگ‌ ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در جهان است. درآمد خالص قطر از صادرات نفت و گاز در سال 2014 میلادی حدود 38 میلیادر دلار برآورد شده است.

قطر به علت پیش‌دستی در بهره ‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی (که قطر آنرا میدان شمالی می‌نامد) توانسته‌است بیش از ایران از این میدان گازی مشترک، گاز طبیعی استخراج کند و به رشد سریع اقتصادی دست یابد. درآمد بالای گاز و جمعیت کم در این کشور یک ساختار رفاهی بی کم و کاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده است. درآمد سرانه این کشور است این کشور با حدود 130 هزار دلار آمریکا درآمد سرانه در سال، بالاترین را در جهان دارد.

کشورقطر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از روسیه و ایران است. ذخیره گاز آن، برای 200 سال آینده کافی تخمین زده شده‌است. اگر چه این کشور درآمدهای دیگر نظیر گردشگری دارد.

  • این کشور تولید نفت کم و روزی نیم میلیون بشکه است. بیشتر مشتری‌های نفت و مواد پتروشیمی قطر، کشورهای آسیایی مانند ژاپن هستند.
  • قطر کشوری وابسته به واردات است. حدود نیمی از مواد خوراکی مصرفی از مرز زمینی با عربستان وارد می‌شود.
  • واحد پول این کشور ریال قطر است. منبع درآمد ارزی کشور، صادرات نفت خام و گاز طبیعی است.
  • تولید ناخالص داخلی این کشور 353 میلیارد دلار است.
  • برگزاری جام جهانی 2022 فرصتی طلایی برای اقتصاد این کشور خواهد بود.
  • صنعت گردشگری قطر

قطر درحال ساخت و توسعه شهر جدیدی به نام لوسیل، و شهرک جزیره ای به نام مروارید قطر است. این دو مکان می توانند از عجایب کشور قطر محسوب شوند. همچنین دیدنی های قطر در شهرهای مهمی از جمله الریانی و ام سعید قرار دارند. این کشور برای کسانی که به زیبایی و هنر علاقه دارند قطعا انتخاب خوبیست. اما باید قبل از آن آشنایی با کشور قطر داشته باشند.

از همه مهم تر این که جام جهانی 2022 قرار است در قطر برگزار شود.

زندگی و کار در قطر

تحصیل در مدارس دولتی قطر برای شهروندان بومی و محلی رایگان است. قطر امیدوار است تعداد شهروندان را در پست های مدیریتی افزایش دهد، و بر آموزش، یادگیری و اشتغال در بخش های خصوصی تاکید می کند.

به دلیل اینکه قطر در همسایگی ایران قرار دارد، طبیعت انسانی و اجتماعی این کشور تا حدی شبیه به فرهنگ اجتماعی مردم جنوب ایران است. کشور قطر به دلیل این که یک کشور در حال رشد است، فرصت‌های شغلی زیادی را در درون خود دارد. به همین دلیل پیدا کردن کار برای مهاجران چندان دشوار نیست.

بیشتر جمعیت قطر را کارگران خارجی اهل هند، پاکستان و فیلیپین تشکیل می دهند که برای کار به این کشور مهاجرت کرده اند. استخدام نیروی کار خارجی تحت نظارت و کنترل وزارت کشور و وزارت کار قطر است.

جزئیات هزینه های سفر به قطر

  • هزینه اقامت در قطر چقدر است؟

کشور قطر تقریباً کشوری گران برای زندگی و اقامت است. هزینه اجاره مسکن، در نواحی مرکزی شهرهای مهم آن تقریباً بیش از 1000 دلار در ماه است. قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است به خاطر همین هزینه های زیادی را به دنبال دارد. همچنین هزینه های تحصیل در مدارس بین الملل و استفاده از خدمات درمانی نسبتاً بالاست زیرا شما ساکن بومی یا محلی محسوب نمی شوید.

  • هزینه غذا در قطر چقدر می شود؟

مواد غذایی در قطر بصورت وارداتی هستند زیرا کشاورزی ندارد. بخاطر همین هزینه مواد غذایی در قطر بالاست. مثلاً قیمت یک کیلو گوشت گاو برابر با 30 ریال قطر (QR) است. قیمت یک وعده غذایی ارزان در رستوران قطر معادل 25 ریال قطر، هزینه یک لیتر شیر معادل 6.28 ریال قطر و یک کلیو پرتقال معادل 5.20 ریال قطر می باشد.

  • هزینه های گران حمل و نقل در قطر!

حمل و نقل عمومی در قطر چندان جالب نیست. همچنین رفت و آمد هزینه بالایی را در بر می گیرد. هزینه جابجایی های درون شهری با اتوبوس چیزی حدود 3 الی 4 ریال قطر است. برای رفتن به شهرهای قطر باید بین 4 الی 9 ریال قطر هزینه کرد.

مردم بخاطر ضعف سیستم حمل و نقل عمومی، ترجیح می دهند از خودروی شخصی استفاده کنند. بنزین در قطر ارزان است به همین خاطر تعداد خودروها در کشور قطر بسیار زیاد است.

متروی دوحه یک سیستم متروی برای شهر دوحه پایخت قطر است که در می 2019 افتتاح شد. این سیستم ریلی برای حمل و نقل و جابجایی کالا طراحی شده است. متروی دوحه با پتانسیل رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در سرعت، یکی از سریع ترین متروهای بدون راننده جهان خواهد بود.

  • هزینه مکان های دیدنی و تفریحی لوکس قطر

هزینه های قطر بخاطر پیشرفت هایی که داشته است بالاست اما نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس منطقی هستند. در شهرهای کشور قطر برای یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت هزینه 25 ریال قطر را باید پرداخت کرد. اما منوی مک دونالد در تمامی کشورهای جهان تقریباً ارزان است و مبلغ 23 ریال قطر دارد. جزیره مروارید قطر دارای ویلاهای بسیار مدرن و گران قیمت است.

برای خرید سیم‌کارت Hala باید 35 ریال بپردازید و سیم‌کارت اعتباری Vodafone نیز 25 ریال قیمت دارد.

در رستوران‌ها باید 10 تا 15 درصد از مبلغ صورت‌حساب را به‌عنوان انعام پرداخت کنید. در هتل می‌توانید 10 تا 20 ریال به‌عنوان انعام به دربان پرداخت کنید و همین مبلغ را نیز برای کسی که اتاق شما را تمیز می‌کند، بگذارید.

بلیت جاهای دیدنی قطر حدودتا 80 ریال قطر می باشد. همچنین هتل ها شبی از 300 تا 600 ریال قطر قیمت دارند.

  • هزینه تور قطر چقدر است؟

اگر بخواهید با تور به قطر سفر کنید، هزینه ای از 15.000.000 تومان تا 50.000.000 تومان در بر دارد. البته این هزینه ها بر اساس امکانات تور، نوع و درجه هتل و تعداد روزها و شب های اقامت در قطر متغیر هستند.

چیزهای جالبی که باید درباره کشور قطر بدانید!

  1. حجاب در قطر اجباری نیست اما پوشیدن لباس بدن نما نیز بر اساس قانون ممنوع است!
  2. واحد پول در کشور قطر ریال است. اما واضح است که ارزش ریال قطر با ریال ایران برابری نمی‌کند.
  3. بیشتر رانندگان در قطر برای قوانین راهنمایی و رانندگی احترامی قائل نیستند.
  4. واحد پول قطر ریال است اما اکثر مراکز خرید و فروشگاه‌های این کشور دلار و یورو نیز قبول می‌کنند.
  5. در قطر شهری به نام شهر آموزشی وجود دارد که شعبه‌هایی از دانشگاه‌های معتبر امریکا در آن قرار گرفته‌اند.
  6. به دلیل اختلاف قیمت ریال ایران و قطر، هزینه زندگی در قطر برای ایرانیان نسبتا زیاد است.
  7. مردان نباید در سطح شهر از شلوارک و زیرپیراهنی استفاده کنند. حتی در برخی از سواحل هم ممنوع است.

 تصاویری از کشور قطر

مال قطر
مال قطر (Mall of Qatar)
فروشگاه ویلاجیو قطر
فروشگاه ویلاجیو قطر
نمایی دیگر از فروشگاه ویلاجیو قطر
نمایی دیگر از فروشگاه ویلاجیو قطر
فروشگاه فالکون سوق قطر
فروشگاه فالکون سوق قطر
سیتی سنتر مال دوحه
سیتی سنتر مال دوحه
استادیوم-بین-المللی-خلیفه قطر
استادیوم بین المللی خلیفه قطر
بازار قدیمی سوق واقف قطر
بازار قدیمی سوق واقف قطر
برج های برزان
برج های برزان
پارک اسپایر قطر
پارک اسپایر قطر
پارک آبی دوحه قطر
پارک آبی دوحه قطر
پیاده روی در کورنیش دوحه
پیاده روی در کورنیش دوحه
جنگل ساحلی التکیره
جنگل ساحلی التکیره
حیات وحش الماهای قطر
حیات وحش الماهای قطر
روستای تعمیرشده قلعه الزباره قطر
روستای تعمیرشده قلعه الزباره قطر
روستای فرهنگی کاتارا در مسیر پیرل
روستای فرهنگی کاتارا در مسیر پیرل
ساحل التخیرا
ساحل التخیرا
ساحل بَنانا قطر
ساحل بَنانا قطر
نمای ساحل بَنانا در شب
نمای ساحل بَنانا در شب
ساحل تالیمار قطر
ساحل تالیمار قطر
سافاری در صحرای دوحه
سافاری در صحرای دوحه قطر
شهر فیلم دوحه
شهر فیلم دوحه
غواصی در قطر
غواصی در قطر
قلعه دوحه قطر
قلعه دوحه قطر
کتابخانه ملی قطر
کتابخانه ملی قطر
نما بیرون ساختمان کتابخانه ملی قطر
نما بیرون ساختمان کتابخانه ملی قطر
شهرک جزیره ای مروارید قطر
شهرک جزیره ای مروارید قطر
مسجد الواکرا قطر
مسجد الواکرا قطر
مسجد طلایی دوحه قطر
مسجد طلایی دوحه قطر
موزه شیخ فیصل بن قاسم التانی
موزه شیخ فیصل بن قاسم التانی
نمای بیرون موزه شیخ فیصل بن قاسم التانی
نمای بیرون موزه شیخ فیصل بن قاسم التانی
موزه ملی قطر (موزه رز صحرایی)
موزه ملی قطر (موزه رز صحرایی)
نمای داخلی موزه ملی قطر (موزه رز صحرایی)
نمای داخلی موزه ملی قطر (موزه رز صحرایی)
هتل و مهمانسرای آبی–خاکی اختاپوس
هتل و مهمانسرای آبی–خاکی اختاپوس
مسیر شترسواری الشحانیه
مسیر شترسواری الشحانیه

 

نظر خود را درباره «کشور قطر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کشور قطر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.