زمان مطالعه: 1 دقیقه
8 اردیبهشت؛ انتشار روزنامه حبل المتین در تهران (1286 ش)

8 اردیبهشت؛ انتشار روزنامه حبل المتین در تهران (1286 ش)

امروز سالگرد چاپ و انتشار روزنامه حبل المتین در دوران پس از مشروطه می باشد.

حَبلُ‌المـَتین (بمعنی رشته و ریسمان استوار که اشاره‌ای به سوره آل عمران آیه 103 دارد)، نام نشریه‌ای بود که در دوران قبل و بعد از جنبش مشروطه در کلکته و تهران منتشر می‌گردید.

مقالات این نشریه بهمراه 5 نشریه دیگر دوران مشروطیت ( ندای وطن، صبح صادق، مجلس، مساوات، صوراسرافیل) نقش مهمی در بیداری افکار مردم و ترویج اندیشه آزادی خواهی و مشروطه طلبی بعهده داشت. مدیریت آن بعهده سیدجلال‌الدین کاشانی، متخلص به ادیب و ملقب به مویدالاسلام بود.

 شروع چاپ روزنامه در تهران در 15 ربیع‌الاول 1325 ( مطابق نگاره فوق) بود. درحقیقت روزنامه تهران شعبه دیگر روزنامه کلکته بود و مدیریت اصلی آن به عهده سید جلال الدین بود ولی برادرش سید حسن کاشانی آنرا اداره و چاپ میکرد.

روزنامه در تهران بصورت یومیه( روزانه) چاپ میشد و بواسطه مقالات پربار و آزادی خواهانه و در دسترس بودن و استفاده از کاغذ خوب و حروف مناسب مورد استقبال عموم بود. سید حسن بعنوان نایب-مدیر و سید یحیی کاشانی دبیراداره ونویسنده آن بود. روزنامه ابتدا در 6 صفحه و پس از چندی در 8 صفحه انتشار می یافت.

 بعد از بمباران مجلس توسط محمدعلی شاه در 23 جمادی‌الاول 1326، سید حسن کاشانی از ترس جان به رشت مهاجرت نمود و روزنامه را تا زمان پیروزی مشروطه خواهان و فتح تهران ( 27 جمادی‌الثانی 1327) در رشت منتشر میکرد و پس از فتح تهران مجدداً برگشته و انتشار آن را در تهران از سر گرفت. روزنامه در طول حیات خود دو بار توقیف شد و دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. انتشار این روزنامه در ماه رجب 1327 متوقف گردید.

نظر خود را درباره «8 اردیبهشت؛ انتشار روزنامه حبل المتین در تهران (1286 ش)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 8 اردیبهشت؛ انتشار روزنامه حبل المتین در تهران (1286 ش) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.