نقد از مرجان دلپسند اختصاصی آسمونی

امروزه در صفحات و شبکه های اجتماعی می توان ویدیو ها و تصاویر تکان دهنده ای از آزار و اذیت کودکان و نوجوانان و حتی مرگ آنها به دست والدینشان را دید.این قبیل افراد اکثرا والدینی بی بضاعت، بیکار و بعضا معتاد و دارای مشکلات روحی و روانی هستند. این ویدیو ها و تصاویر به حدی تکان دهنده هستند که قلب و جان اکثر انسان ها را در هر جای دنیا که باشند راجریحه دار می کند .

فقر،اوضاع نابسامان اقتصادی و کودکان کار از عمده موضوعاتی است که در فیلم سینمایی "مامان مهشید" به آن پرداخته شده است .کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی "مامان مهشید" که دارای ژانری اجتماعی و در حیطه کودک و نوجوان نیز می باشد ؛

"نوید اسماعیلی" است.فیلمی که بازیگران آن( فاطمه گودرزی، مهدی امینی خواه، حسن شکوهی، یوسف مرادیان، افشین سنگ چاپ، گیتی معینی و زنده یاد صدیقه کیانفر) و ... در آن به ایفای نقش پرداخته اند. داستان فیلم از رونمایی کتابی با عنوان "یک درس بزرگ" در یک مدرسه شروع می شود .

این کتاب توسط یک دندانپزشک نوشته شده است . سوال هایی از سوی چند دانش آموز از وی پرسیده می شود که چرا این کتاب را در زمان کودکی خود نوشته اید، اما در حال حاضر اقدام به انتشار آن نموده اید ؟ واینکه قهرمان کتاب شما کیست ؟شاید بتوان گفت که ایده اصلی این فیلم بررسی میزان تاب آوری کودکان و نوجوانانی است که در دل فقر دست و پا می زنند ، اما این توان را در خود می بینند که بتوانند خودشان را به رتبه بالایی از زندگی اجتماعی برسانند.

داستان این فیلم سینمایی نیز به بررسی حوادث و اتفاقاتی که از دوران اواخر کودکی واوایل نوجوانی "اشکان غفوری" یک پسر یازده ساله است که دارای پدری معتاد و بیکار و دارای مشکلات روحی و روانی ناشی از اعتیاد است. پدری که به علت آزار و اذیت های فراوانی که نسبت به همسر و فرزند خود دارد ودائما آنها را ضرب و شتم می نماید. شاهد این ادعا را نیز می توان از جایی که مادرش دستان او را با سیگار روشن می سوزاند و یا او و مادرش را به باد کتک می گیرد؛ می توان دید.سر وصدای همیشگی که سایرهمسایگان را نیز عاصی و ناراحت کرده است.

تا جایی که با شکایت همسایگان ، پلیس پدر اشکان با بازی "افشین سنگ چاپ"را دستگیر می کند.اما "اشکان" پسری که هر بار با دیدن چهره آسیب دیده مادر و دندان شکسته او پس از هربار ضرب و شتم در پاسخ به سوال مادر که چه شغلی را انتخاب خواهد کرد؟ انگیزه پیدا می کند که دندانپزشک شود . برای رسیدن به این هدف نیزحاضر می شود مدرسه را رها کند وبرای امرار معاش خانواده اش دائما کار کند. اما با پیگیری های معلم اش و قولی که به معلم خود داده است؛ از ادامه این کار باز مانده و به مدرسه باز می گردد. پایان دوره کودکی اشکان در این محل در همان یازده سالگی پایان می یابد و به اصرار صاحبخانه و همسایگان آنها از محل زندگی خود دور می شوند.

امانکته قایل توجه درابتدای این فیلم سینمایی این است که او این کتاب را در زمان کودکی خود نوشته است. موردی که حتی دریک سکانس کوتاه نیز در کل داستان به آن اشاره ای نشد که او در حال نوشتن خاطرات دوران کودکی خود می باشد.اما نکته قابل تامل در سکانس پایانی این فیلم است که "اشکان" اقدام به خریدن خانه ای می کند که دوران کودکی خود را در آن گذرانده است. زمانی که مادرش را به آن خانه می آورد تا او را سوپرایزکند؛ با واکنش عجیب مادرش روبرو می شود. غافل از اینکه مادرش با واکنشی که بعد از دیدن آن خانه نشان می دهد ،هم "اشکان "و هم مخاطب را غافلگیر می نماید. می توان گفت که مادرش آن خانه را تنها به خاطر وجود او تحمل نموده است .

در حالی که آن خانه برای مامان مهشید تنها تداعی گر خاطرات تلخ و گزنده روزگارگذشته است.اما شاید برای اشکان یادآور قولی باشد که او در کودکی به خودش داد که آن خانه را خواهد خرید. نکته ای دیگر در این فیلم نیز حضور هرچند کوتاه "صدیقه کیانفر" می باشد که به عبارتی آخرین حضور او را در صفحه تلویزیون نشان می دهد. بازیگری که در اواخر عمر، کمتر از وی یاد می شد.

نظر خود را درباره «نقدروانشناختی فیلم سینمایی مامان مهشید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقدروانشناختی فیلم سینمایی مامان مهشید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.