زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران

نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران

فیلم "كلوپ همسران" داستان سه مرد است که به خاطر کنترل شدن های مداوم و لحظه به لحظه همسرانشان قرار می گذارند تا در رستوران یک برج ناهار بخورند، اما با اتفاقات ناخواسته ای روبرو می شوند‌.

نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران-psychological criticism of the wives club movie
نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران-psychological criticism of the wives club movie

نقد از مرجان دلپسند اختصاصی آسمونی

“زن ذلیل " واژه ای است که در جامعه ایران بسیار به کار برده می شود. این اصطلاح به مردانی اطلاق می شود که بدون چون و چرا مطیع و تابع همسران خود هستند و از خود هیچ نظر و اراده ای ندارند. در واقع اگر مردی بی توجه به توانایی هایش زمام امور زندگی خود را به همسرش بسپارد ، میتوان گفت که "زن ذلیل "است . از سوی دیگر زن ذلیلی یک داوری و قضاوت اجتماعی است که گاهی اوقات ما را با شک و شبهه روبرو می کند. به طور یقین هم نمی توان گفت که مدیریت زنان در خانواده به معنای زن ذلیل بودن مردان یا مدیریت مردان در خانواده نیز به معنای اقتدار است. اینکه زنان در خانواده مدیریت امور را به دست می گیرند می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مثلا در خانواده هایی که مردان خانواده یا در قید حیات نیستند یا به لحاظ شغلی مدتهای طولانی را دور از خانه و خانواده هستند، قاعدتا رسیدگی به امور خانواده و مدیریت آن بر عهده زنان و مادران، این قشر زحمت کش در جامعه، می باشد . البته این مسئله نباید موجب زن ذلیل بودن مردان این قبیل خانواده ها باشد . البته خود این دوری طولانی مدت پدران از خانواده ها نیز می تواند باعث شکل گیری خصوصیات ضعیف اخلاقی و کاهش اعتماد به نفس دربرخی از فرزندان پسر شود. داشتن عقاید فمنیستی و شبه فمنیستی دربرخی از زنان و هم چنین داشتن آرزوهای بلند پروازانه نیز خود باعث شکل گیری این صفت اخلاقی منفی در مردان می گردد. خصوصا در زنانی که از همسران خود ناراضی هستند و حمایت های لازم را نیز از سوی آنها کسب نمی کنند. داشتن شخصیت مردانه، اعتماد به نفس بسیار بالا، داشتن شخصیت کمالگرا و وسواسی، میل به کنترل همسران نیز خود از دیگر دلایل پرورش شوهران زن ذلیل می باشد. عدم وفاداری برخی مردان به زنان نیز باعث شده تا این مردان در خانه و خانواده بیش از حد تن به خواسته های بی حد و مرز همسران خود بدهند به نحوی که آب از دل آنها تکان نخورد و از این روش نیز جهت مخفی کاری و داشتن روابط خارج از عرف و ارتباط با زنان دیگر بهره بجویند. عدم تامین نیازهای فیزیولوژیک و جنسی زنان از سوی برخی مردان و سرپوش آن با محبت زیاد و بی حد و حصر به همسرانشان از دلایل دیگر ذل دلیلی است.

نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران
نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران

در فیلم سینمایی "کلوپ همسران" به کارگردانی (مهدی صباغ زاده) نیز می توان مردان زن ذلیل و زنانی با خصوصیت های گفته شده را دید. داستان سه مردی که در محل کار خود دارای شخصیت پر ابهت و با اعتماد به نفس بالایی هستند و همکاران و زیردستانشان نیز از آنها واهمه دارند. در حالی که این سه مرد داستان، در خانه و زندگی خود متفاوت ظاهر می شوند . به نحوی که یک ربع اصلی این فیلم از حضور این مردان در آشپزخانه و در حال تهیه شام می گذرد. شاید با دیدن سکانسهای این فیلم بیننده را برای مدت کوتاه به خنده وادارد. در سکانسهای دیگر این فیلم سینمایی نیز می بینیم این سه شخصیت منعطف و مهربان و بله قربان گو به همسرانشان علاوه بر اینکه از یک خط تلفن جدا بی خبر از همسرانشان استفاده می نمایند در شبکه اجتماعی نیز گروهی به نام گروه همسران در یک ساعت معین با یگدیگر چت و گفتگو می نمایند . به عبارتی تضاد و دوگانگی شخصیت در سه مرد متاهل که نقش اصلی این فیلم سینمایی هستند، مشاهده می شود. این دو گانگی شخصیت در محیط خانه و کارشان به وضوح قابل دیدن است .

psychological-criticism-of-the-wives-club-movie
psychological-criticism-of-the-wives-club-movie

فیلم "کلوپ همسران" داستان سه مرد است که به خاطر کنترل شدن های مداوم و لحظه به لحظه همسرانشان قرار می گذارند تا در رستوران یک برج ناهار بخورند، اما با اتفاقات ناخواسته ای روبرو می شوند‌. از یک سو گیر افتادن در آسانسور و از سوی دیگر تماس تلفنی همسرانشان در همان آسانسور با حضور یک زن خارجی باعث ایجاد شک و شبهاتی در همسران آنها می گردد، به نحوی که این ترس باعث عدم حضور مجدد آنها به خانه می شود. تناقضاتی در این فیلم سینمایی وجود دارد که شاید بتوان گفت از ضعف فیلم نامه می باشد. برای مثال در نیمه اول این فیلم می بینیم که این سه مرد از دست همسران خود و کنترل های مداوم تن به یک گروگانگیری ساختگی می دهند. گروگانگیر که خود یک زن است و در زندگی شخصی اش نیز با شکست و یاس روبرو شده است. ازسوی دیگر یکی دیگر از انتقادات وارده به این فیلم سینمایی را می توان در سکانسی از فیلم دید که آنها به لحاظ همدلی با خواننده تازه کاری که دوست دارد، شناخته شده و مخاطبان بسیاری داشته باشد، با او سلفی می گیرند و آن را در صفحه مجازی می گذارند، درحالی که در سکانس های قبلی از طریق "عزت "رباینده خود در ازای آزادیشان مبلغ بالایی درخواست می کنند. انتقاد دیگری که به این فیلم وارد است این است که درسکانسی از فیلم "شقایق فراهانی" که نقش همسر بیژن بنفشه خواه را ایفا می کند، از وی برای رفتن به آرایشگاه تقاضای پول می کند در حالی که در سکانس هایی از فیلم که مربوط به گروگانگیری است گفته می شود که این سه نفر پولی برای رفتن به هتل ندارند.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی کلوپ همسران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.