زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آیندهوون ، از آب تمشک تا نعل اسب

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آیندهوون ، از آب تمشک تا نعل اسب

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ آیندهوون / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی آیندهوون ؛ از آب تمشک تا نعل...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ آیندهوون / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

آیندهوون ؛ از آب تمشک تا نعل اسب

آیا این امکان وجود دارد که رنگ نوشیدنی آب توت فرنگی یک رئیس باشگاه ، رنگ لباس و لوگوی یک تیم را مشخص کند ؟ داستانهای مربوط به شکل گیری باشگاه آیندهوون ، چنین ماجرایی را تایید می کند . آسمونی ، روز 31 آگوست 1931 و در جلسه ای که در دفتر باشگاه Philips Sport Vereniging با علامت اختصاری PSV برگزار شد ، یان ویلم هوفکس رئیس باشگاه تصمیم گرفت از رنگهای قرمز و سفید برای لباس تیم تازه تاسیس استفاده کند. گفته می شود در آن لحظه ، او از رنگ قرمز آب توت فرنگی که در لیوان پیش رویش بود و کاغذهای سفید روی میز خود ، الهام گرفت . البته پرچم شهر آیندهوون هم پرچمی قرمز است که سه خط متقاطع سفید در آن دیده می شوند و این احتمال وجود دارد که طرح لباس از این پرچم گرفته شده باشد . اما فارغ از این که دلیل انتخاب این رنگ ها چه بود ، این دو رنگ هرگز از لباس و لوگوی تیم کنار نرفتند . نخستین پیراهن باشگاه ، راه راه عمودی قرمز و سفید بود و در حالی که تیم از شورت مشکی استفاده می کرد، جورابهای آیندهوون هم راه راه قرمز و سفید بود. البته راه راه افقی . این پیراهن تا دهه 70 تغییری نکرد و در این دهه بود که باشگاه از لباس قرمز استفاده کرد. لباسی که با شورت سفید یا مشکی مورد استفاده قرار می گرفت . البته در سال 1989 پیراهن راه راه دوباره مورد استفاده قرار گرفت و آیندهوونی ها از آن به بعد ، همواره با راه راه قرمز و سفیدر در مسابقات شرکت کردند . تنها در سال 2013 بود که تیم پیراهن قرمز را مجددا استفاده کرد . این کار به یادبود لباس تیم در فصل 88-87 بود که تیم قهرمان فوتبال اروپا شد .

psv-eindhoven-logo-during-time
psv-eindhoven-logo-during-time

نخستین لوگوی باشگاه PSV ، تصویر یک لامپ بود که عبارت « فیلیپ اسپورت » داخل آن دیده می شد . باشگاه آیندهوون برای کارگران کارخانه فیلیپس تاسیس شده بود و استفاده از این نام درون لامپ به همین علت بود. بعدها این لوگو تغییر کرد ولی تبلیغ فیلیپس به جز سال 1982 در تمامی دهه های اخیر روی پیراهن PSV دیبده شد تا از این لحاظ، یک رکورد در فوتبال جهان ثبت شود . در سال 1937 باشگاه لوگوی خود را تغییر داد و از یک سپر استفاده کرد که خطوط عمودی قرمز و سفید و عبارت PSV در آن دیده می شد . چند ماه بعد ، نماد جدیدی برای باشگاه انتخاب شد . نمادی که طی 80 سال اخیر با کمترین تغییرات روبه رو شده است . این نماد یک بیضی بود که خطوط قرمز و سفید به شکل افقی در آن قرار داشتند . پرچمی سفید و سه گوش داخل لوگوی تخم مرغی به چشم می خورد که سه حرف PSV روی آن نوشته شده بود . در حاشیه این بیضی ، تعداد زیادی نعل اسب وجود داشت که نماد خوش شانسی بود . آسمونی ، هرچند نعل اسب در سالهای 1955 و 1960 از نماد باشگاه برداشته شد اما باز هم به لوگو بازگشت و بیشتر از 20 نعل اسب را می توانیم روی لوگوی تیم مشاهده کنیم . از سال 1990 هم نقطه بین سه حرف P،S،V برداشته شد و این نقاط جداکننده حروف دیگر به لوگو بازنگشت . در سال 2007 دو ستاره طلایی به نشانه 20 قهرمانی آیندهوون در لیگ هلند به بالای لوگو اضافه شد و چندی بعد در سال 2013 علاوه بر ستاره ها ، دو شاخه برگ بو ، لوگو را در بین خود گرفتند . این تغییر موقتی به یادبود صدمین سالگرد تاسیس باشگاه بود و به همین دلیل در سال 2013 ، سال تاسیس باشگاه و عدد 100 هم به این نماد وارد شدند . در حال حاضر لوگوی PSV چندان تفاوتی با لوگوی 80 سال قبل ندارد . لوگویی با راه راه قرمز و سفید ، پرچم PSV ، نعل های اسب و دو ستاره و سرانجام عبارت « از 1913 ». آیندهوون حالا 105 ساله است و با 24 قهرمانی لیگ، تا چند سال دیگر می تواند سومین ستاره را به لوگوی خود اضافه کند .

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آیندهوون ، از آب تمشک تا نعل اسب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ آیندهوون ، از آب تمشک تا نعل اسب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.