زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با بازاریابی مجاورتی

آشنایی با بازاریابی مجاورتی

بازاریابی مجاورتی یکی از انواع بازاریابی است که با عناوین دیگری مانند بازاریابی نزدیکی، بازاریابی در محیط...

بازاریابی مجاورتی یکی از انواع بازاریابی است که با عناوین دیگری مانند بازاریابی نزدیکی، بازاریابی در محیط نزدیک، بازاریابی فرامحلی و ... نیز شناخته می شود. برای آشنایی با بازاریابی مجاورتی این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

آشنایی با بازاریابی مجاورتی

بازاریابی مجاورتی ( proximity marketing ) چیست؟

proximity marketing یکی از روش های جدید تبلیغات و بازاریابی است که ترجمه تحت الفظی آن، “بازاریابی مجاورتی” یا “بازاریابی نزدیکی” است، و گاهی “بازاریابی در محیط نزدیک” و “بازاریابی فرامحلی” (hyperlocal marketing) نیز نامیده می شود. این نوع بازاریابی، از تکنولوژی تلفن همراه، برای ارسال پیام های بازاریابی به دستگاه های موبایل کاربرانی که در مجاورت آن کسب و کار هستند، استفاده می کند. در این شیوه بازاریابی، بازار هدف، افرادی هستند که دارای دستگاهی مجهز به تکنولوژی بلوتوث یا WiFi می باشند و پیام ها توسط کسب و کارها، به صورت الکترونیکی، به امید برقراری ارتباط با مشتریان در همان نزدیکی ارسال می شود.

بازاریابان می توانند از طریق سیگنال  بلوتوث یا WiFi، محتوا- که شبیه به یک پیام فرامتنی است و به صورت خودکار روی دستگاه موبایل مشتریان ظاهر می شود-را به آنها ارسال کنند. با وجود آنکه مخاطبان، به افراد در مجاورت آن کسب و کار و کسانی که از سیگنال بلوتوث یا wi-fi استفاده می کنند، محدود می شوند، اما پیام های ارسالی کاربرپسند هستند به گونه ای که احتمال زیادی وجود دارد که با دیدن آن ها، مشتری از کسب و کار موردنظر بازدید کند.

تکنیک های بازاریابی مجاورتی:

همان گونه که گفته شد، بازاریابی مجاورتی، اشاعه محتوای تبلیغاتی به صورت بی سیم، بر اساس مکان و زمان خاص است. این نوع بازاریابی با بکارگیری مجموعه ای از روش های مختلف می تواند پیاده سازی شود و با دستگاه های هوشمند مختلف مثل اسمارت فون ها، تبلت ها، و… منطبق است.

NFC. فروشگاه های خرده فروشی می توانند NFC را بر روی قفسه ها برای اطلاعات محصول بکار بگیرند.

Geofencing. سیستم های بازاریابی پیام متنی( Text message marketing systems)، می توانند از موقعیت شما استفاده کنند و پیام های متنی را به کلیه دستگاه هایی که در آن منطقه ی خاص قرار دارند، ارسال کنند، که به آن، حصارکشی جغرافیایی پیامکی یا SMS Geofencing نیز گفته می شود. این سیستم یک تکنولوژی دقیق نیست، اما برای اطمینان از ارسال پیام به مخاطب هدف، در زمان موردنظر، مفید است.

بلوتوث. خرده فروشی ها می توانند با کمک بیکن ها، به تلفن هوشمند شما متصل شوند. یک نرم افزار تلفن همراه، این تکنولوژی را فعال می کند و اجازه دسترسی می گیرد. فروشگاه، می تواند محتوای خاصی را از طریق بلوتوث، یا وب سایت محلی با Wi Fi ، یا با بکارگیری بیکن-مثل نقطه دسترسی به اینترنت- به شما منتقل کند، و شما بدون هیچ ارتباط اینترنتی، اطلاعات و خدمات تعاملی دریافت می کنید.

مرورگر موبایل. دستگاه دارای اینترنت-که توسط کاربر، مختصات قابل رویت دارد. شما از طریق مرورگر تلفن همراه می توانید سایت شرکت را روی تلفن خود زمانی که در مجاورت یک منطقه قرار دارید، بینید، و می توانید محتوای پویا- که بر اساس موقعیت جغرافیایی هدفگزاری شده- را با، یا بدون Wi Fi دریافت کنید.

WiFi Hotspot. اگر شما به کانکشنی مثلا در فرودگاه ها متصل شده باشید، موجی از محتوای بازاریابی پویا-مستقیما از طریق مرورگر وب- برای شما ارسال می شود.

آشنایی با بازاریابی مجاورتی
آشنایی با بازاریابی مجاورتی

چه کسانی از بازاریابی مجاورتی (proximity marketing) استفاده می کنند؟

تقریبا هر کسب و کار یا خدمتی که در یک مکان ثابت قرار دارد، می تواند استراتژی بازاریابی مجاورتی یا بازاریابی در محیط نزدیک را به کار بگیرد. برای مثال:

خرده فروشان بزرگ، می توانند نقشه فروشگاه، بن های تخفیف، و یا پیشنهادات ویژه را بسته به برنامه های ترفیع و یا وفاداری شان ارسال کنند.

هتل ها می توانند به مشتریانشان درباره محتوای سایت، اطلاع رسانی کنند و یا پیشنهاداتی بر اساس برنامه های وفاداری به آنها ارائه دهند.

رستوران ها می توانند منوی خاص، بن های تخفیف و پیشنهاداتی را برای وفاداری مشتریان یا بازی های برای سرگرم ساختن مشتریان برای بهتر سپری نمودنِ زمان انتظار برای آماده شدن میز غذایشان برای آنها ارسال کنند.

مراکز خرید با کمک این نوع بازاریابی می توانند پکیجی از بن های تخفیف تمامی فروشگاه های موجود در مجموعه و یا پیشنهاداتی برای هر فروشگاه به تنهایی برای مشتریان ارسال کنند.

هاب های سفر مثل فرودگاه ها و مراکز حمل و نقل عمومی نیز می توانند نقشه ها و یا تبلیغات نمایشی را درباره مقاصد گردشگری محلی با استفاده از این بازاریابی، فراهم کنند.

چه نوع مشتریانی می توانند با بازاریابی مجاورتی به طور موثر هدف گیری شوند؟

با افزایش دارندگان تلفن های همراه، مکان هایی مثل مراکز خرید، فروشگاه های خرده فروشی بزرگ، و نمایشگاه های تجاری (trade shows)، مکانهایی که مشتریان حدودا یک ساعت را در آنجا می گذارنند، برای کمپین های بازاریابی مجاورتی ، مناطق اصلی محسوب می شوند. این دسته از مشتریان برای خرید مستعدتر هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که اطلاعات، تبلیغات و پیشنهادات بازاریابی مجاورتی را روی تلفن همراهشان باز کند. یکی از فواید کلیدی این بازاریابی، این است که پیام ها به درصد بالایی از مشتریان بالقوه ای که در همان محل حضور دارند، ارسال می شود.

بازاریابی مجاورتی چطور پیاده سازی می شود؟

بازاریابی مجاورتی به اقدام فوری و مناسب نیاز دارد- بازاریابان لازم است برای لحظه ای که مشتری در آن موقعیت خاص حاضر می شود و در شرایط پذیرش پیشنهاد است، آماده باشند. این فرصت شاید فقط چند ثانیه باشد و براحتی زمان از دست برود. در یک دسته بندی، بازاریابی مجاورتی به موارد زیر نیاز دارد:

شناخت مشتری: با استفاده از data mining و با توجه به سوابق مشتری در دانلود اپلیکیشن ها، استفاده از وب سایت، ویژگی های دموگرافیک، علاقه مندی ها، خریدها، استفاده از بن های تخفیف، و سوابق خدمت به مشتری می توان شناخت بهتری از آنها کسب نمود که بر اساس این شناخت، فرصتی برای کسب و کارها برای پیشنهادات تبلیغاتی آینده فراهم می شود.

سنسور موقعیت: برای تعیین موقعیت دقیق مشتریان، به استفاده از حداقل 3 آتینوبیکن نیاز است.

تجزیه و تحلیل: پردازش داده های مکانی و علاقه مندی های مشتری.

پیشنهادات آماده برای ارسال: با توجه به فاکتورهای شناخت مشتری، پیشنهادات مناسب می بایست آماده گردد. بازاریابان ممکن است برای مراجعه مشتری بسته به مکانی که مشتری به آن نزدیک است، پیشنهادات مختلفی داشته باشند. یا اینکه پیشنهادات مختلف را بر اساس سن، خریدهای قبلی، یا بازگشت مشتری بعد از یک غیبت طولانی، تعیین کنند.

سیستم بازاریابی خودکار: مدیریت سیستم به نحوی که کلیه مراحل قبل را به صورت خودکار پردازش نموده و پیشنهاد مناسب را در زمان مناسب ارائه نماید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با بازاریابی مجاورتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با بازاریابی مجاورتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.