زمان مطالعه: 1 دقیقه
مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی

مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی

مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی انجمن های ایالتی و ولایتی  رژیم پهلوی بعد از رحلت آیت ا... بروجردی که تصور...

مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی

انجمن های ایالتی و ولایتی
انجمن های ایالتی و ولایتی
انجمن های ایالتی و ولایتی

 رژیم پهلوی بعد از رحلت آیت ا... بروجردی که تصور می­ کرد کسی نمی­ تواند جای خالی وی را پر کند، در صدد اجرای سیاست­ ها و برنامه ­های اصلاحی ضددینی و مذهبی برآمد. در اولین گام در 16 مهر سال 1341 به تصویب لایحه اصلاحی قانون انجمن ­های ایالتی و ولایتی اقدام نمود. به موجب این لایحه، واژه اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف شده و انتخاب شوندگان نیز به جای این که مراسم تحلیف را با قرآن به جای آورند، از این پس این کار را با کتاب آسمانی خود انجام می ­دادند.

امام خمینی که تصویب لایحه مذکور را مقدمه برنامه­ های ضد قانونی و ضد اسلامی رژیم شاه می­ دانست، بلافاصله علمای طراز اول قم را دعوت کرد تا درباره این لایحه به مشورت و تصمیم ­گیری بپردازند. امام در این جلسه، اهداف دولت را برملا کرد و نسبت به تصویب چنین لایحه­ ای اعلام خطر کرد. در پایان جلسه نیز تصمیمات زیر گرفته شد؛



  1. طی تلگرافی به شاه، مخالفت مراجع و علما را با لایحه اعلام داشته و لغو فوری آن، درخواست شود.
  2. علمای تهران و شهرستان­ها را از طریق نامه و پیغام در جریان امر قرار داده و از ایشان برای آگاه کردن مردم و مقابله با دولت دعوت شود.

محمدرضا پهلوی و اسدا... علم نخست وزیر وقت با پاسخ­ های بسیار سطحی به تلگراف علما با بی ­اعتنایی از کنار این موضوع عبور کردند. اما امام خمینی ساکت ننشستند و با ارسال تلگراف مستقیم به نخست وزیر و با سخنرانی­ ها، صدور اعلامیه­ های متعدد و ارسال نامه ­ها و پیک­ های بسیاری برای شخصیت­ های سیاسی و روحانی شهرها، تحرکی گسترده انجام داد، که بسیج مردمی علیه دولت و رژیم پهلوی برپا شد. سرانجام، با تلاش ­ها و پیگیری­ های امام و مراجع قم و پشتیبانی مردم، لایحه مذکور در آذر 1341 لغو شد.

بیشتر بخوانید:

علت قیام 15 خرداد 1342
نظر خود را درباره «مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.