زمان مطالعه: 2 دقیقه
نحوه پروپوزال نویسی صحیح

نحوه پروپوزال نویسی صحیح

یک پروپوزال باید خلاصه ای از یک طرح تحقیقاتی باشد. خواننده باید پس از مطالعه پروپوزال بداند شما قصد انجام چه تحقیقی را دارید و با چه هدفی و با چه روشی می‌خواهید آن را به انجام برسانید.

آسمونی در این بخش شما را با نوشتن پروپوزال آشنا می کند.

خواننده می تواند یک مشتری بالقوه باشد که در نظر داریم تا نسبت به خدمات ومحصول ما آشنائی یافته ویا به ارتباط ،حمایت ویا مشارکت با شرکت ما ترغیب گردد، و یا می تواند استاد شما در دانشگاه باشد. در هر پروپوزال یک طرح و یا راهکار برای برآورده ساختن یک نیاز پیشنهاد می گردد که دریافت کننده آن،موارد زیر را در پروپوزال مد نظر گرفته و مورد ارزیابی قرار می دهد:

  • موضوع مورد تحقیق چیست؟
  • چرا انجام تحقیق درباره این موضوع لازم است؟
  • هدف از تحقیق چیست؟
  • سوالات و فرضیات ما درباره موضوع چیست؟
  • روش گردآوری اطلاعات چیست؟
  • چگونه اطلاعات گردآوری شده تفسیر و تحلیل می شوند؟
  • به چه مقدار زمان و هزینه برای انجام تحقیق نیاز است؟

در هنگام نوشتن یک پروپوزال علاوه بر موارد بالا باید اطلاعات دیگری نیز در متن پروپوزال وجود داشته باشد. اما مهمترین بخش هر پروپوزال که پیکره آن را تشکیل می‌دهند همین مواردی است که در بالا به آن اشاره شده است.

قبل از اینکه بخواهیم وارد مباحث مرتبط با پروپوزال شویم شاید بهتر باشد جایگاه پروپوزال را در یک طرح تحقیقاتی و یک پایان نامه دانشجویی بهتر بشناسیم.

یک پایان نامه به صورت استاندارد در اکثر رشته ها و در اکثر دانشگاه ها 5 فصل دارد:

فصل اول

کلیات تحقیق شامل مطالبی درباره مساله تحقیق و نحوه انجام تحقیق است. این فصل همان پروپوزالی است که به دانشگاه ارائه می دهید.

فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق

در این فصل شما باید مطالبی علمی درباره موضوع انتخابی خود بنویسید. به عنوان مثال اگر پایان نامه شما درباره مدیریت استراتژیک است، در فصل دوم علاوه بر تعاریف محدودی از مدیریت، باید مدیریت استراتژیک را از دید صاحبنظران این موضوع تعریف کرده و روشهای پیاده سازی و تعیین استراتژیها را در سازمان شرح دهید. در ادامه لازم است روش مورد استفاده خود را به شکل کامل شرح داده و در انتها نیز تحقیقات مشابه داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق خود را معرفی نمایید.

فصل سوم: روش تحقیق

مهمترین مطالبی که در این فصل به آنها پرداخته می‌شود عبارت است از: جامعه آماری، نمونه آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی آن و شیوه تجزیه تحلیل اطلاعات.

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق

در این فصل شما با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی اطلاعات گرد آوری شده را نمایش می‌ دهید. در این بخش است که فرضیات تحقیق آزمون و بررسی می شوند. بسیاری از دانشجویان کار آماری تحقیق خود را با استفاده از spss انجام می دهند.

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

در این بخش شما باید خلاصه ای از فصل چهارم خود را به عنوان جمع بندی نتایج تحقیق مورد اشاره قرار دهید. بعد از نوشتن این بخش لازم است پیشنهادات به دست آمده از نتایج، محدودیتهای تحقیق و پیشنهاد برای تحقیقات آتی را نیز به آن اضافه کنید.

نظر خود را درباره «نحوه پروپوزال نویسی صحیح» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نحوه پروپوزال نویسی صحیح فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.