زمان مطالعه: 2 دقیقه
10 ربیع الاول، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه

10 ربیع الاول، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه

حضرت خديجه، دختر خويلد بن اسد، پيش از ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله در آغاز با "عتيق بن عائذ" ازدواج كرد و از او داراى فرزندى به نام "جاريه" شد

پس از مرگ ابوهاله، خدیجه بنت خویلد از دارایی ‌های خویش و دارایی‌ های شوهران گذشته اش، اقدام به سرمایه‌ گذاری تجاری و اقتصادی کرد و در این راه، دارایی‌ های خود را به مضاربه داد و ثروت زیادی بدست آورد و از توانگران و ثروتمندان معروف عرب شد. آن چنان که نقل شد، تعداد هشتاد هزار شتر کالاهای بازرگانی کاروان‌ های او را جابجا می‌ کردند.

خواستگاران خدیجه (س)

آسمونی : بزرگان قریش و ثروتمندان عرب، تمایل زیادی به ازدواج با وی نمودند. از جمله، "عقبة بن الی معیط"، "ابوجهل" و "ابوسفیان" از وی خواستگاری نمودند ولی وی همه آنان را پاسخ منفی داد و دست رد به سینه‌شان زد و هیچ تمایلی به ازدواج دیگر از خود نشان نداد. اما از روزی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله با پیشنهاد عمویش حضرت ابوطالب علیه‌السلام حاضر شد که با خدیجه بنت خویلد پیمانی بسته و از مقداری از دارایی‌ های وی به شرط مضاربه تجارت کند، قضایا دگرگون شد و خدیجه برای ادامه زندگی خویش، راه دیگری برگزید.

پیمان مضاربه پیامبر اکرم(ص)با خدیجه

حضرت محمد صلی الله علیه و آله با دارایی خدیجه و به همراه دو تن از غلامان وی، اقدام به سفر بازرگانی به سرزمین شام نمود و در این سفر خرید و فروش خوبی به عمل آورد و سود فراوانی بدست آورد و همه آن‌ ها را پس از بازگشت به مکه، تحویل خدیجه نمود و تنها به سهم خویش قناعت کرد. خدیجه که از امانتداری امین قریش و صفا و صمیمیت وی به وجد آمده و خوش‌رفتاری و خوش‌اخلاقی وی را از دو غلام خویش شنیده بود، مبهوت رفتار و کردار حضرت محمد صلی الله علیه و آله گردید و عشق وی را در قلب خویش زنده کرد.

خواستگاری پیامبر(ص) از خدیجه(س)

از آن سو، حضرت محمد صلی الله علیه و آله به سنینی رسیده بود که می‌ بایست ازدواج می‌ کرد و عمویش "حضرت ابوطالب علیه‌السلام" و همسر عمویش "حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها" در پی یافتن همسری شایسته برای او بودند. خدیجه سلام الله علیها که از تصمیم آن‌ها باخبر شده بود "نفیسه دختر علیه" را به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله فرستاد و عشق و علاقه خویش نسبت به آن حضرت و آمادگی ازدواج با وی را ابراز نمود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با عمویش ابوطالب علیه‌السلام در این باره مشورت کرد و همگی از آن استقبال کردند. بدین منظور، ابوطالب علیه‌السلام به همراه تعدادی از بزرگان بنی‌هاشم به نزد "خویلد بن اسد" و به روایتی نزد "ورقة بن نوفل" عموی خدیجه رفت و خدیجه را برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواستگاری کردند.

ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه(س)

آسمونی : درخواست آنان از سوی خدیجه و عمویش پذیرفته شد و عقد نکاح آن دو جاری شد و مهریه خدیجه، چهارصد دینار تعیین گردید که خود وی، آن را ضامن شد. بدین ترتیب در دهم ربیع الاول سال 25 عام الفیل (28 سال پیش از هجرت) ازدواج آن دو بزرگوار برگزار شد. خدیجه به هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه و آله چهل ساله بود و پیامبر صلی الله علیه و آله بیست و پنج ساله.

خدیجه کبری سلام الله علیها در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله دارای شش فرزند شد که عبارتند از: قاسم، عبدالله، رقیه، زینب، ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین که تمام آن‌ها جز فاطمه زهرا سلام الله علیها پیش از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله به دنیا آمده بودند و تنها فاطمه سلام الله علیها پس از بعثت به دنیا آمد و خیر کثیری برای عالمیان شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «10 ربیع الاول، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 10 ربیع الاول، ازدواج پیامبر با حضرت خدیجه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.