زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا

خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا

خرمالو سرشار از پتاسیم است و در کنترل فشار خون تأثیرگذار است.

سفره میوه‌های رنگارنگ است. در قدیم، شب یلدا را با خوراکی های مفید برای آماده شدن فصل زمستان می شناختند و به کار می بردند. البته بطور حتم، تمام خوراکی ها را نمی شود در یک شب استفاده کرد. در ادامه این پست آسمونی توصیه‌ های تغذیه‌ای مربوط به شب یلدا را بخوانید.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به خواص میوه‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا، به ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای مربوط به شب یلدا پرداخت.

دکتر غزاله اسلامیان درباره خواص میوه‌های مخصوص شب یلدا اظهار کرد: اکثر افراد یلدا را با انار بهشتی‌اش می‌شناسند.

خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا
خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا

خواص انار

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و اثرات ضدالتهابی، ضدسرطان و ضدپیری آن بر سلامتی در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. این میوه علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها، غنی از پتاسیم است که در کنترل فشار خون و همچنین محافظت از سیستم قلب و عروق نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: مصرف این میوه برای سلامت پوست کندن، دون کردن و به طور کلی لمس کردن و جویدن دانه‌های این میوه یک تمرین خوب برای ذهن افراد است تا از فکر و خیال‌ها در امان باشند و در زمان حال بر ذهن‌شان متمرکز شوند.

properties-of-fruits-and-foods-for-yalda-night
properties-of-fruits-and-foods-for-yalda-night

خواص خرمالو

این متخصص تغذیه با بیان این‌که خرمالو یکی دیگر از میوه‌های این فصل است که سرشار از «کاروتنوئیدها» است، گفت: کاروتنوئیدها، پیش‌سازهای ویتامین A هستند که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، سلامت چشم و پوست دارند؛ خرمالو سرشار از پتاسیم است و در کنترل فشار خون تأثیرگذار است؛ اثرات آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش در مطالعات نشان داده شده است.

خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا
خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا

خواص لبو

اسلامیان با بیان این‌که مصرف لبو به کنترل فشار خون کمک می‌کند، تصریح کرد: نوشیدن آب چغندر با اتساع و شل کردن رگ‌های خونی منجر به کاهش تدریجی فشار خون می‌شود. لبو سرشار از فیبر است؛ فیبر موجود در لبو، حرکات دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و در پیشگیری و کنترل یبوست تأثیرگذار است؛ لبو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است؛ اثرات ضدالتهابی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لبو، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد.

properties-of-fruits-and-foods-for-yalda-night
properties-of-fruits-and-foods-for-yalda-night

آجیل و مغز دانه‌ها

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که آجیل شب یلدا یکی از خوراکی‌های مرسوم در این شب است، خاطرنشان کرد: آجیل‌ها (مغز دانه‌ها یا مغزها) منابع خوبی از مواد مغذی مانند چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر هستند. برخی از آجیل‌ها غنی از ویتامین‌های E و B و مواد معدنی نیز هستند.

وی با اشاره به تأثیر مصرف آجیل ببر سلامتی بیان داشت: در مقایسه با چربی‌های حیوانی، آجیل‌ها کلسترول ندارند و چربی اشباع کمتری دارند. آجیل‌ها غنی از چربی‌های غیراشباع هستند بنابراین استفاده از آجیل‌ها به عنوان جایگزین چربی‌های حیوانی، به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد؛ نکته قابل توجه این است که آجیل‌ها باید به میزانی دریافت شود که منجر به افزایش وزن نشود.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای شب یلدا

وی ادامه داد: در صورتی که آجیل در مقادیر زیاد استفاده شود، باید جایگزین سایر مواد غذایی دریافتی شود تا کالری دریافتی افزایش نیابد. در هنگام خرید آجیل‌ها به کیفیت آن‌ها توجه کنید. بو دادن یا افزودن آبلیمو و ادویه‌ها به آجیل‌ها سبب از بین رفتن بوی کهنگی شده و تشخیص مرغوب بودن یا نبودن را برای مشتری سخت می‌کند؛ توصیه می‌شود از آجیل‌های خام بدون نمک در مقادیر کم (یک مشت) در کنار خانواده استفاده کنید. از آن‌جا که انواع تخمه‌ها به نسبت سایر مواد، دیر هضم هستند، مصرف آن‌ها همراه با سایر مواد غذایی می‌تواند سبب سنگین شدن دستگاه گوارش شود، بنابراین در مصرف تخمه‌ها زیاده‌روی نکنید.

اسلامیان اضافه کرد: در شب یلدا حجم وعده شام را محدود کنید چون خوراکی‌های شب یلدا به قدر کافی متنوع هستند. از مصرف بیش از حد شیرینی‌ها پرهیز کنید و این شب به‌یادماندنی را با خوراکی‌های مغذی و خوشمزه با رعایت تعادل و تنوع سپری کنید.

وی در پایان متذکر شد: انتخاب‌های غذایی ما در جشن‌ها و آیین‌های خاص در مقایسه با عادت‌های غذایی روزانه ما تأثیر چندانی بر سلامتی ندارند. بنابراین در شب یلدا مصرف همه این مواد غذایی ضرورت ندارد و ما باید در روزهای مختلف سال با رعایت مقدار، نوع و زمان مصرف از خواص آنها بهره مند شویم.

نظر خود را درباره «خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خواص میوه ‌ها و مواد غذایی مخصوص شب یلدا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.