زمان مطالعه: 5 دقیقه
سامانه روابط کار

سامانه روابط کار

با آغاز ثبت نام از کارگران و کارفرمایان استان تهران در دفاتر پیشخوان، بیش از 30 خدمت به صورت غیرحضوری و بصورت الکترونیک به جامعه کارگری و کارفرمایی ارایه میشود

سامانه روابط کار که از مرداد ماه سال گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد، قرار است سرانجام پس از یکسال کارگران و کارفرمایان را به تدریج از خدمات خود بهره مند سازد. جهت آموزش از چگونگی استفاده از این سامانه با آسمانی همراه باشید.

سامانه روابط کار که از مرداد ماه سال گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد، قرار است سرانجام پس از یکسال کارگران و کارفرمایان را به تدریج از خدمات خود بهره مند سازد.

این سامانه با هدف حذف بروکراسی‌های اداری روابط کار بین کارگر و کارفرما، ایجاد شفافیت در قراردادهای کار، پایش وضعیت قراردادهای موقت و دائم، حذف مکاتبات کاغذی، ثبت الکترونیکی شکایات کارگران و در مجموع تسهیل روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت یکپارچه پیاده سازی شده است.

آنچه که تاکنون در حوزه روابط کارآن هم به صورت جداگانه، نه در قالب یک سامانه یکپارچه ارائه می‌شد، به صورت مقطعی و به صورت نرم افزارهای تخصصی شکایات کارگری، بیمه بیکاری و بازرسی کار بود که این نرم افزار ها صرفا به منظور رفع نیاز واحدهای مربوطه در مقاطع زمانی مختلف تهیه و ارائه شده بود.

در این راستا راه اندازی «سامانه جامع معاونت روابط کار» که به اختصار به آن «سامانه روابط کار» می‌گویند،  ضمن ایجاد تحولی در نحوه ارائه خدمات به جامعه کارگری و کارفرمایی، رویه یکسانی در ارائه کلیه خدمات حوزه روابط کار در واحدهای اجرایی کل کشور را ایجاد می کند.

این سامانه خدمات مختلفی را در حوزه روابط کار به متقاضیان (کارگر ، کارفرما)، واحدهای اجرایی (کارشناسان و مدیران ادارات روابط کار، بازرسی کار و بیمه بیکاری) ، دستگاه‌های دولتی (سازمان تامین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای و....)، بخش خصوصی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مراجع قضایی و مدیران ستادی و اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می‌دهد.

سامانه روابط کار - prkar
سامانه روابط کار - prkar

اسماعیل ظریفی آزا، مدیرکل روابط کار وزارت در این رابطه می گوید: «صرف جویی در وقت از جمله محاسن راه اندازی این سامانه است. با ثبت نام هر فرد در این سامانه و در دفاتر پیشخوان دولت اعم از کارفرما و کارگر تا پایان دوره کاری و فعالیت خود احراز هویت می شود. تنها علت تاخیر در ثبت نام تعیین تعرفه ثبت نام در دفاتر پیشخوان دولت است که هنوز در کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی مشخص مشخص نشده است.»

او راه اندازی سامانه جامع روابط کار را ابتدا از تهران اعلام کرد و گفت: «پس از راه اندازی این سامانه در تهران، استان های البرز، قزوین و اردبیل به این سامانه ملحق خواهند شد. در کنار سامانه جامع روابط کار سامانه دیگری راه اندازی می شود که وظیفه آموزش کاربران در مورد روابط کار ، ایمنی کار و بسیاری از مسائل مربوط به کار را بر عهده دارد.» او روز یکشنبه هفته بعد را روز اعلام تعرفه هزینه ثبت نام در سامانه از سوی کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی اعلام کرد و افزود: «با اعلام تعرفه سامانه ثبت نام حدود 15 میلیون نفر را آغاز می کند.»

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: «یکی از مشکلات جدی قراردادهای سفید امضا است که با اجرایی شدن این سامانه بسیاری از مشکلات از جمله مشکل این نوع قراردادها مرتفع خواهد شد. او با اعلام رضایت جامعه کارگری از این سامانه گفت: تنها نگرانی ما اجرای صحیح این طرح است.»

خدایی افزود: «وزرات گسترده ای مانند وزرات کار که در هر استان اداره دارد به یک چنین سامانه ای برای یکپارچه سازی و شفافیت در اطلاعات احتیاج داشت.»

او با بیان اینکه جامعه کارگری همواره با وزرات کار همکاری داشته و خواهد داشت گفت: «توقع ما از این سامانه این است که با ساماندهی در قرادادهای موقت و جلوگیری از قراردادهای غیر قانونی، جامعه آماری شفاف را برای ما فراهم آورد.»

علی اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به داده های آماری بعنوان مشکل اساسی در فرایند قراردادها، گفت: «نبود شفافیت در کار باعث می شود افراد خاطی، افراد درستکار را هم زیر سوال ببرند.» او افزود: «با استفاده از این سامانه می توانیم از وقوع تخلفات جلوگیری کنیم و زمینه بهره وری را افزایش دهیم»

آهنی ها در رابطه با ثبت مشخصات اعضای صنوف گفت: «این سامانه برای کارفرمایان بخش صنعت بطور روشن و آسان اتفاق می افتد اما در صنوف امکان اجرای آن زمانبر خواهد بود.»

سامانه روابط کار از 36 نرم افزار (زیرسامانه) به شرح جدول زیر تشکیل شده است که دو زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان» در فاز نخست اجرای این سامانه پیاده سازی می شوند و سایر سامانه‌ها به تدریج قابلیت اجرایی پیدا می کنند.

عنوان خدمات (زیرسامانه)

زیرسامانه ثبت قراردادهای کار

زیرسامانه ثبت شکایات کارگری

زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید

زیرسامانه بررسی و تایید آیین نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها

زیرسامانه بررسی و تایید پیمان های جمعی کار

زیرسامانه بررسی و تایید طرح‌های طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه صدور اعتبارنامه‌های اعضای مراجع حل اختلاف

زیرسامانه دادرسی کار

زیرسامانه مدیریت و کنترل دسترسی

زیرسامانه درگاه واحد ارایه خدمات

زیرسامانه پیکربندی و مدیریت تنظیمات

زیرسامانه طراحی گزارشات و داشبورد مدیریتی

زیرسامانه مدیریت بانک اطلاعاتی اشخاص و کارگاهها

زیرسامانه شوراهای سازش

زیرسامانه صدور اعتبارنامه های اعضای مراجع حل اختلاف

زیرسامانه اعضای کمیته های طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه مشاوران روابط کار

زیرسامانه مدرسان روابط کار

زیرسامانه طراحان طبقه بندی مشاغل

زیرسامانه ملی استانداردسازی مشاغل

زیر سامانه بازرسی کار

زیر سامانه تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری

زیر سامانه تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی

زیر سامانه سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی

زیرسامانه سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور- فردی

زیرسامانه بیمه بیکاری (مقرری بگیران بیمه بیکاری)

زیرسامانه حمایت از مشاغل

زیرسامانه شناسایی واحدهای مشکل دار

زیرسامانه طرح‌های اصلاح ساختار اقتصادی کارگاه‌ها

زیرسامانه ثبت تشکل های کارگری و کارفرمایی

زیرسامانه سامانه جامع آموزش ایمنی کار

زیرسامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی

سامانه جامع روابط کار پس از پیاده سازی کامل به طور کلی دسترسی آسان و بدون تبعیض کارگران به تمامی خدمات حوزه روابط کار را بدون مراجعه حضوری در ادارات کل اجرایی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور فراهم می کند.

همچنین مدیریت و نظارت دقیق تر بر تنظیم روابط کار و فضای کسب و کار، حل مشکل وجود قراردادهای سفید امضا در بخش ثبت قراردادهای کار، امکان اطلاع از وضعیت بازرسی کارگاه ها و حوادث ناشی از کار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی فرایندهای حوزه روابط کار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الکترونیک و جمع آوری اطلاعات آماری دقیق – به روز و قابل اعتماد و اعتبار در حوزه های تخصصی روابط کار، امکان تشخیص بحران نیروی کار در مناطق جغرافیایی کشور، نظارت بر عملکرد واحدها و سازمان های ارائه دهنده خدمات حوزه روابط کار، وجود یک رویه یکسان در ارائه خدمات الکترونیکی روابط کار و افزایش سطح رضایت‌مندی جامعه کارگری و کارفرمایی از مهمترین اهداف و نتایج راه اندازی این سامانه خواهد بود.

تشکیل پرونده برای ورود به این سامانه در مرحله اول در استان تهران آغاز شده است و کارگران و کارفرمایان در این استان می توانند برای بهره مندی از خدمات این سامانه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

برای ورود به سامانه نیما از لینک زیر استفاده نمائید:

http://prkar.mcls.gov.ir/Login

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سامانه روابط کار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سامانه روابط کار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.