زمان مطالعه: 4 دقیقه
خدمات چاپ

خدمات چاپ

چاپ عملی است که طی آن، متن خام به مطلب قابل انتشار مانند کتاب، روزنامه، کتاب و … تبدیل می‎شود. صنعت چاپ از...
خدمات چاپ
خدمات چاپ

چاپ عملی است که طی آن، متن خام به مطلب قابل انتشار مانند کتاب، روزنامه، کتاب و … تبدیل می‎شود. صنعت چاپ از گذشته تا امروز با تغییرات زیادی همراه بوده است. آسمونی در این بخش سعی کرده است که شما عزیزان را با صنعت چاپ بیشتر آشنا کند. پس از شما دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

واژهٔ چاپ و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژهٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. همچنین «چاپ» در تُرکی به معنی کوبیدن و یا حرکت مداوم همراه با کوبش است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است.

چاپ را در اصطلاح، انتقال مطالب شامل نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر رو یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثر آن به شمارگان زیاد می‌گویند.

چاپخانه نیز در لغت به‌معنای محل چاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهدهٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیاء از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرایند انبوه صنعتی در نظر گرفته می‌شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت‌های اداری و حکومتی را شامل می‌شود.

چاپ به معنی جابجائی هر شکلی از حرف، نقش و تصویر روی یک ماده یا سطح خاص، به صورتی که شکل و شمایل انتقال تغییری نداشته باشد. با این تعریف در صورتی که نگاهی به اطراف خود بیاندازید، هزاران کالا را می یابید که به طرز و روشی بر روی آنها چاپ انجام شده است. متریال مختلف و شکل های گوناگون، روش های چاپی متفاوتی دارند که از زمان گذشته کم کم متکامل شده اند و به پیشرفت های صنعتی و بزرگ حال حاضر رسیده اند.

printing-service
printing-service

در دسترس ترین و عمومی ترین ماده ای که قابلیت چاپ دارد و اکثر ما نیز حداقل یکبار با آن سر و کار داشته ایم کاغذ است. هم اکنون در همان قسمتی که که هستید به دور و بر خود نگاهی بیاندازید. گوشی که در دست شما هست سازنده ای دارد که نام آن بر روی گوشی حک شده است. وسایل صورتی و تصویری که در دید شما قرار دارد پر از نوشته های مختلف است. رایانه ای که با آن مشغول بکار هستید، ماوس پد و هزاران وسیله ی دیگر همگی از روش های مختلف چاپ استفاده نموده اند که البته هر کدام روش هاای مختلفی را برای ثبت نوشته ها و همچنین حروف بکار برده اند.

کلمه ی چاپ و شکل قدیمی‌تر آن یعنی کلمه ی چهاپ  به احتمال زیاد از کلمه ی مغولی چاو برگرفته شده است که معنی آن فشرده شدن سطحی بر سطح دیگر می باشد. در اکثر روش های چاپ نیز نیاز به فشردن وجود دارد تا مواد از طریق لمس و تماس منتقل شوند. این واژه در زبان ترکی به معنی کوبیدن و یا حرکت مستمر به همراه کوبش می باشد. اما چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان ذکر شده است و در متن های مختلف کلماتی چون طبع، باسمه، و تافت هم معنی آن به‌کار رفته است. همینطور چاپ را در اصطلاح، انتقال نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر روی یک وسیله ای که به عنوان عامل چاپ می باشد و انتقال آن بر روی یک سطح مورد چاپ و تکثیر آن به تعداد زیاد می‌گویند.

از مهمترین رخدادهای تاریخ، اختراع حروف چاپی مستقل و دستگاه چاپ بوده‌است که به تصور غالب، اولین بار، یوهانس گوتنبرگ (1468–1397) آلمانی در سال 1456 میلادی آن را اختراع کرد؛ اما در حقیقت اختراع فن چاپ به قرن‌ها پیش از گوتنبرگ برمی‌گردد.

ادوار تاریخی چاپ و تحولات آن از ابتدا تاکنون به طور کلی به 6 دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • پیش از تاریخ و آغاز دوران تاریخی

  • دوران باستان

  • دوران چینی‌ها

  • دوران هنری

  • دوران مکانیک

  • دوران فتو مکانیک

این دوران از آغاز خط نویسی و پیش از آن تا حدود قرن 20 میلادی را شامل می‌شود.

خدمات چاپ
خدمات چاپ

انواع چاپ

چاپ به روش‎ها‎ی مختلفی انجام می‎شود که مهم‌ترین این روش‌های عبارتند از:

  • چاپ افست؛ در این نوع از چاپ، دستگاه نوشته و تصاویر را بر روی سطوح لاستیکی استوانه‎ای شکل برمی‏گرداند و پس از آن مطالب را با فشار استوانه دیگر، روی کاغذ چاپ می‎کند. سرعت کار ماشین‎ها‎ی چاپ افست بالاست که در تیراژهای زیاد و عمدتاً برای انتشارات و تبلیغات استفاده می‎شود.

  • چاپ فلکسو: چاپ فلکسو نوعی چاپ برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی مستقیماً با جنس یا لفاف مورد نظر در تماس است و به دلیل منعطف بودن، فلکسو نامیده می‎شود. سرعت بالا و چاپ به شکل رول بر روی سطوح مختلفی چون نایلون و متالایز با هزینه‎ها‎ی کم و در تیراژهای بالا از جمله مزایای این نوع چاپ به شمار می‎رود. چاپ فلکسو عمدتاً برای بسته بندی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

  • چاپ هلیوگراور: این نوع چاپ شبیه به چاپ افست می‎باشد اما هزینه آماده سازی مراحل چاپ از نظر اقتصادی کمی گرانتر می‎باشد. چاپ هیلوگراو برای چاپ به شکل رول بر روی BOPP و مراکز تولیدی و با تیراژ بالا بسیار مناسب است، زیرا با سیلندر، می‎توان در تیراژ میلیونی چاپ کرد. این روش عمدتاً برای بسته بندی در کارخانه‎ها‎ استفاده می‎شود.

  • چاپ سیلک اسکرین: چاپ سیلک اسکرین از پر کاربردترین چاپ‎ها‎ به شمار می‎رود که تنوع در نوع مرکب قابل استفاده در این نوع، امکان چاپ روی مواد مختلف را ایجاد نموده است. به عبارت دیگر، تمامی اشیایی که در اطراف خود می‎بینید چه از نظر جنس و چه از نظر شکل ظاهر، قابلیت چاپ با روش سیلک را دارا هستند. این نوع چاپ عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

  • چاپ لتر پرس: این نوع چاپ یکی از روش‌های چاپ برجسته چاپی به شمار می‎رود که از قدیم الایام مرسوم بوده که کاربرد حروف سربی در آن به کار گرفته می‎شود. از جمله کارایی آن، چاپ در تیراژهای بسیار پایین همچون کارت ویزیت، سربرگ، اعلامیه و .. می‎باشد.

  • چاپ دیجیتال: این نوع چاپ جدیدترین نوع روش چاپ محسوب می‎شود که برای امور تبلیغاتی و اداری در تیراژهای پایین مورد استفاده قرار می‎گیرد. یکی از ویژگی‎ها‎ی چاپ دیجیتال امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه در هر برگ چاپی می‎باشد. به دلیل چاپ در مدت زمان بسیار کم از این نوع چاپ به عنوان چاپ فوری نیز یاد می‎شود

نظر خود را درباره «خدمات چاپ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خدمات چاپ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.