زمان مطالعه: 8 دقیقه
ورود به بازار چاپ

ورود به بازار چاپ

بسیاری از افراد علاقه دارند که وارد بازار کار چاپ شوند اما نمی دانند که آینده این شغل چگونه است و درآمد و سود...

بسیاری از افراد علاقه دارند که وارد بازار کار چاپ شوند اما نمی دانند که آینده این شغل چگونه است و درآمد و سود و هزینه آن چقدر است. به همین بهانه آسمونی در این بخش برای شما عزیزان به ویژه آن دسته از کسانی که قصد ورود به بازار چاپ را دارند، اطلاعات کاملی در مورد صنعت چاپ، رشته چاپ و ... آماده کرده است که در ادامه می خوانید.

چاپ؛ یعنی تمدن؛ یعنی پیشرفت؛ یعنی عامل رشد و شکوفایی و گسترش و حفظ علم و فرهنگ و ادب؛ صنعتی که گذشته رابه حال و حال را به آینده پیوند داده است. صنعت چاپ در طی دهه‌های اخیر با رشد و گسترش روزافزونی روبرو بوده است؛ بویژه در طول دهه 80 که انقلاب چاپ الکترونیک، موج شدیدی در دیجیتالی کردن فرآیندهای صنعت چاپ ایجاد کرد.

ورود به بازار چاپ
ورود به بازار چاپ
در واقع دیجیتالی شدن هنرهای گرافیکی، پتانسیل‌های بیشتری را در صنعت چاپ نمایان ساخته است. نوآوری‌های جدید و مهم در عرصه فن‌آوری دیجیتال، باعث کوتاه شدن مسیر انتقال و تکامل صنعت چاپ از مهارت‌های اولیه و فعلی آن به سوی فن‌آوری‌های جدید شده است.

سیستم‌های چاپ دیجیتالی، دستگاه‌های چاپ با قابلیت‌ چاپ مستقیم تصاویر، فن‌آوری چاپ غیرضربه‌ای، چاپ در زمان نیاز و ...، همگی نشان دهنده تجهیزات و امکانات جدید و بازارهای جدید صنعت چاپ است. از همین‌رو امروزه صنعت چاپ را نمی‌توان همچون گذشته به روش استاد و شاگردی فرا گرفت و لازم است مدیر یک چاپخانه یا ناظر چاپ، این صنعت مهم و حیاتی را که هم جنبه فنی و هم جنبه هنری دارد، به صورت آکادمیک بیاموزد

.وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر پایه همین نیاز، در سال گذشته، رشته چاپ را به عنوان یکی از رشته‌های گروه آزمایشی هنر در دانشگاه هنر ارائه کرد.در رشته چاپ، دانشجویان با سه مرحله پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند یک محتوای گرافیکی یا بصری را بر روی یک محصول فیزیکی پیاده سازند.

به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیل این رشته در مرحله قبل از چاپ؛ یعنی مرحله‌ای که طراح آماده چاپ می‌شود، با طراح‌ همکاری می‌کند تا طرحی مناسب برای چاپ ارائه دهد؛ زیرا برخی از اوقات یک گرافیست، طرحی را ارائه می‌دهد که روی کاغذ یا کامپیوتر بسیار جالب است، امّا پیاده‌سازی آن یا عملی نیست یا مقرون به صرفه نمی‌باشد و یا در زمان کوتاه موردنظرِ مشتری، امکان‌پذیر نیست.

دانش‌آموخته این رشته در مرحله چاپ نیز می‌داند که چگونه پارامترهای مختلف را رعایت کند تا قدم به قدم کار با کیفیت مطلوب تولید شود و ضمن رعایت کیفیت و راندمان بالا، زمان آماده‌‌سازی کاهش یافته و از ضایعات جلوگیری گردد و با کمترین هزینه به نیازهای متنوع مشتریان پاسخ داده شود.

printing-market
printing-market
موقعیت‎ شغلی رشته چاپ:

فارغ‌التحصیل این رشته در مرحله پس از چاپ نیز به مجموعه فعالیت‌های متنوع این مرحله از جمله ورنی زنی، سلفون کشی، دایکات،‌ برش، قالب‌سازی، طلاکوبی و مواد مصرفی آنها مدیریت و نظارت دارد.

توانایی‎های لازم :

در تمام کشورهای دنیا، دپارتمان‌های چاپ در دانشکده‌های هنری قرار دارد؛ زیرا آنچه دانشجویان در رشته چاپ می‌آموزند،‌ ساخت ماشین‌آلات چاپ نیست که در دانشکده‌های فنی آموزش داده ‌شود.

کارشناس چاپ می‌آموزد که چگونه فرآیند تولید یک کار چاپی از مرحله قبل از چاپ؛ یعنی مرحله‌ای که طرح مشخص می‌شود تا مرحله پایان چاپ و هنگامی که کار برای توزیع آماده می‌شود، بخوبی انجام گیرد؛ کاری که نیاز به آشنایی با طراحی و گرافیک دارد؛ یعنی مدیر یک چاپخانه هنگامی که یک طرح به او ارائه می‌شود، باید بتواند طرح را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کند.

به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیل این رشته باید با فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های هنری زبان مشترک داشته باشد. اما این به معنای آن نیست که چاپ یک رشته ‌هنری است. چاپ مجموعه‌ای از هنر و صنعت است و دانشجویان هر پنج گروه آزمایشی در صورت علاقه‌مندی به فرآیند چاپ و داشتن یک پایه هنری می‌توانند در این رشته موفق شوند.

موقعیت شغلی رشته چاپ در ایران :

فارغ‌التحصیلان رشته چاپ‌ با شناخت خصوصیات هر یک از سیستم‌های چاپی و تقدم و تأخر عملکرد هر یک از آنها،‌ تأثیر بسزایی در کیفیت محصولات چاپی و در نهایت در پیشبرد توسعه اجتماعی خواهند داشت؛ زیرا صنف چاپ به عنوان صنعت میان رشته‌ای، به نحوی با همه فرآوری‌‌های صنعتی و محصولات کشاورزی و نیز بازاریابی داخلی و خارجی و همچنین تمام جنبه‌های توسعه اجتماعی سر و کار دارد و در واقع یکی از پایه‌های مهم موفقیت در رشته‌های یاد شده و جنبه‌های مختلف حیات جامعه است.

به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیلان چاپ می‌توانند در عرصه‌های مختلف صنعتی و فرهنگی حضور فعالی داشته باشند. برای مثال در سال تحصیلی 84- 83 تعداد 797 عنوان کتاب درسی با شمارگان بیش از 167 میلیون جلد چاپ شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. بدون شک فرآیند چاپ این کتاب‌ها که اکثراً تمام رنگی بوده و هر ساله تا حدودی نیز تغییر می‌کنند، بسیار پیچیده و تخصصی است و نیاز به مدیران تولید و کارشناسان متخصص چاپ بسیار ماهر و با تجربه دارد.

ورود به بازار چاپ
ورود به بازار چاپ
چون فرآیند چاپ باید به گونه‌ای انجام گیرد که در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، کتاب‌ها بدون غلط، با کیفیت بالا و یکسان و در تیراژ میلیونی چاپ شود.همچنین می‌توان به چاپ روزنامه‌ها و نشریات کثیرالانتشار اشاره کرد که یک کار صنعتی است. ناظران چاپ این گونه رسانه‌ها و همچنین مدیران چاپخانه‌ها باید متخصص رشته چاپ باشند تا چاپخانه‌ها بهترین بازدهی را داشته باشند. نیازی که در حال حاضر نیزکاملاً احساس می‌شود.

درس‌های این رشته در طول تحصیل

دروس پایه

ریاضیات و آمار، شیمی عمومی، طراحی پایه، فیزیی، مبانی یامپیوتر و اینترنت، مبانی هنرهای تجسمی، رسم فنی عمومی و پرسپیتیو، روش تحقیق، عیاسی پایه، آشنایی با هنر و تمدن ایران، آشنایی با هنر و تمدن جهان

دروس اصلی

یارگاه عیاسی رنگی، یارگاه گرافیی، گرافیی یامپیوتر، صفحه‌آرایی، طراحی بسته‌بندی، طراحی و چاپ اوراق بهادار، یارآموزی،

دروس تخصصی

آزمایشگاه مواد، تاریخ فناوری چاپ، استاندارد‌شناسی صنعت چاپ، مروری بر روش‌های چاپ، زبان تخصصی، تینولوژی بسته‌بندی، تینولوژی صحافی، یارگاه چاپ افست، لیتوگرافی، شناخت یاغذ و مریب، اقتصاد چاپ و بازاریابی چاپ، قوانین و مقررات چاپ، یارگاه چاپ دیجیتال، یارگاه چاپ فلیسو، یارگاه چاپ گراور، یارگاه چاپ سیلی اسیترین، طرح و رساله

معرفی شغل چاپ و تبلیغات

دنیا جاب: هومن، مدیر یک شرکت تبلیغاتی است که کار چاپ روی سطوح انجام می‌دهد. این شرکت به دو صورت حضوری و آنلاین فعالیت می‌کند و سفارش می‌گیرد. تمام مشتری‌ها هم به صورت آنلاین می‌توانند از قیمت جنس مورد نظر خود باخبر بشوند و حتی به صورت آنلاین سفارش بدهند و تحویل بگیرند. این مدیر شرکت تبلیغاتی از صفر تا صد کارش می‌گوید گرچه اطلاعات دقیقی درباره درآمدش نمی‌دهد و معتقد است در هر حرفه‌ای به شرط خوب عمل کردن می‌توان درآمد خوبی به جیب زد.

printing-market
printing-market
در این بخش متن کامل مصاحبه با وی را خواهید خواند:

چقدر پول لازم داریم؟

این حرفه را می‌توان به عنوان یک شغل کوچک خانگی در کنار کار اصلی در نظر گرفت یا به صورت جدی و حرفه‌ای وارد آن شد. هزینه اولیه آن هم بستگی به این دارد که شما بخواهید در چه بعد و زمینه‌ و در چه سطحی کار خود را شروع کنید.این کار را می‌توان با پنج یا شش میلیون تومان آغاز کرد و اگر بخواهید آن را خیلی وسعت بدهید و در حد یک کارخانه و سوله بزرگ کار کنید، تا چندین میلیارد تومان هم می‌توانید برای آن هزینه کنید. اگر کسی بخواهد در زمینه های چاپ روی تمام اقلام مثل پرچم، کاشی، پد موس، تیشرت اقدام کند، هزینه زیادی نیاز دارد.

برای کارهای تبلیغاتی از این دست ابتدا به یک سری دستگاه ها احتیاج است. اول از همه به یک دستگاه پرس تخت برای این کار نیاز است که قیمت آن حدود 1میلیون و 800 هزار تومان است. یک پرینتر پی 50 هم لازم دارد که این هم حدود یک میلیون تومان است. جوهر و ملزومات آن هم حدودا 200 الی 300 هزار تومان می‌شود و بالاخره تیشرت یا هر جنس خام دیگری که طرح را روی آن چاپ کنند.

دستگاه پرس تخت

با همین دستگاه می‌توان چاپ روی نقشه، پازل و پد موس و غیره هم انجام داد که البته این دستگاه برای تیراژهای پایین جواب می‌دهد.

چه مهارتی باید کسب کنیم؟

شما برای یک پرینت معمولی هم باید تا حدی با فتوشاپ آشنایی داشته باشید؛ پس کسانی که می‌خواهند که می‌خواهند وارد کار چاپ شوند، حتما باید با برنامه فتوشاپ آشنایی داشته باشند. اما کار کردن با خود دستگاه خیلی پیچیده نیست.

ورود به بازار چاپ
ورود به بازار چاپ
تعداد پرسنل شما در شرکت تبلیغاتی بستگی به وسعت کار شما دارد. مثل تمام شرکت‌ها شما به یک کادر اداری ازمنشی تا حسابدار نیاز دارید. از آنجایی که در این کار بازاریابی خیلی موثر است قطعا به افرادی برای روابط عمومی و بازاریابی و قبول سفارشات نیازمندید. البته باز هم مثل تمام مشاغل تعداد نیروها به وسعت کار بستگی دارد؛ اما تبلیغات و بازاریابی و طراح مهم‌ترین ارکان یک شرکت چاپ محسوب می‌شوند.

روند کار چاپ روی سطوح:

روند کار شرکت‌های چاپ طرح‌های تبلیغاتی به این شکل است که مشتری مراجعه می‌کند و طرح مورد نظر خود برای چاپ را سفارش می‌دهد. معمولا عمده‌ترین مشتری‌های این شرکت‌های تبلیغاتی، ادارات و سازمان‌هایی هستند که برای چاپ لگوی خود روی اقلام اقدام می‌کنند. در عین حال، این کار به صورت شخصی هم زیاد انجام می‌شود. افراد زیادی هستند که به مناسبت‌های مختلف به این شرکت‌های تبلیغاتی مراجعه می‌کنند و سفارش می‌دهند.

با اینکه کار طراحی و چاپ از هم متفاوت است، معمولا هر شرکت چاپی یک طراح هم دارد. در چاپ شما یک طرحی را می‌گیرید و روی یک ماده‌ای چاپ می‌کنید و طراحی یک مقوله جداگانه‌ای است. وجود طراح در شرکت‌های چاپ، قدرت مانور بیشتری به شما می‌دهد و در مواقعی که مشتری برای طرح انتخابی خود تردید دارد و از شما مشاوره می‌خواهد، طراح کمک بزرگی به شما می‌کند. در ضمن مشتری هم در اینجا راضی تر است. برای آغاز فعالیت به عنوان یک شرکت چاپ روی سطوح، ابتدا یک سیستم بازاریابی و یک سیستم تبلیغات اولیه لازم دارید. این مرحله اول کار است. البته شما می‌توانید این کار را برای خود و مشتری‌‌ها با سیستم آنلاین و دسترسی به سایت راحت‌تر کنید. مشتری می‌تواند به صورت آنلاین اقلام مورد نظر خود راسفارش دهد و آن را از طریق پیک یا پست دریافت کند.

printing-market
printing-market
چقدر سود می‌بریم؟

درآمد شرکت‌های تبلیغاتی تا حد زیادی بستگی به بازاریابی و وضعیت بازار دارد و اگر بتوانید برای محصولات خود مشتری‌ و بازار خوبی فراهم کنید، می‌توانید پول خوبی به جیب بزنید. درآمد در این کار روند ثابتی دارد البته در مواقعی از سال درآمدها کم و زیاد می‌شوند. تابستان و حول و حوش عید وضعیت کار بهتر و مهر و آبان معمولا درآمد کمتر است.مهم ترین عاملی که سود شما را در این کار مشخص می‌کند، اشتیاق مردم و وضعیت بازار تقاضاست. بنابراین تیشرت، لیوان و پرچم انتخاب های مناسب تری برای تازه کارها به حساب می‌آیند.

چه کسانی به درد این کار می‌خورند؟

آدم‌های خلاق، ایده‌پرداز و با روابط عمومی بالا احتمالا در این حرفه موفق خواهند بود. کار چاپ بر تیشرت کار چندان پیچیده و مشکلی نیست و چون خلاقیت حرف اول را می‌زند، خانم‌ها می‌توانند در این حرفه موفقیت داشته باشند و حتی به نسبت مردها موفق‌تر هم باشند. کارهای تبلیغاتی متنوع و جذاب هستند و در این شغل با دنیایی از طرح‌ها و اشکال رنگارنگ و متنوع سر و کار دارید و خسته‌کننده نیست. سر و کله زدن با مشتری ها و جلب رضایت آن ها، توان رقابت در بازار و پیدا کردن موقعیت اجتماعی مناسب، نداشتن ساعت کاری مشخص از مهم‌ترین دشواری‌های این شغل است. به طور کلی اگر به طراحی و رنگ و فتوشاپ علاقه‌مندید و با بازاریابی هم آشنایی دارید، این حرفه برای شما مناسب خواهد بود.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ورود به بازار چاپ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ورود به بازار چاپ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.