زمان مطالعه: 1 دقیقه
چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟

چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟

مسمومیت غذایی یکی از مشکلاتی است که هر کسی ممکن است به دلایل مختلف به آن دچار شود. آسمونی در این بخش روش های...

مسمومیت غذایی یکی از مشکلاتی است که هر کسی ممکن است به دلایل مختلف به آن دچار شود. آسمونی در این بخش روش های پیشگیری از مسمومیت غذایی را شرح می دهد.

چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟

یک متخصص بیماری های عمومی و گرمسیری با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت فردی اصلی ترین راهکار در جلوگیری از مسمومیت غذایی است، گفت:هنگام ورود به منزل و قبل از خوردن غذا باید دست ها را 15 ثانیه به صابون آغشته و سپس با آب شست تا تمام میکروب های دست به طور کامل از بین بروند. وی گفت:مسمومیت غذایی، بیماری است که به دلیل خوردن غذاهایی که حاوی ارگانیسم ها مضر هستند، بوجود می آید. همچنین با مصرف غذاهای آلوده، نپخته، انواع کنسرو و کمپوت های مشکل دار، مسمومیت ایجاد می شود.

این متخصص بیماری های عفونی خاطر نشان کرد:بیشترین مسمومیت ها در اثر عدم پخت کامل مواد گوشتی، خرابی محصولات لبنی، بیرون ماندن مواد غذایی از یخچال و تمیز نشستن انواع سالادها ایجاد می شود. وی با بیان اینکه علایم مسمومیت غذایی به طور معمول تا 24 ساعت پس از صرف غذا ظاهر می شود، افزود:نوزادان، سالمندان، مبتلایان به بیماری هایی مانند دیابت و نقص ایمنی، زنان باردار، مبتلایان به سرطان خون و پیوند مغز استخوان، کبد و کلیه و مادران شیرده باید بیش از سایرین مراقب باشند تا به مسمومیت غذایی دچار نشوند.

چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟
چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟

وی تهوع، اسهال، استفراغ و دل پیچه را از علایم اصلی مسمومیت غذایی دانست و بیان کرد:بیماران بر دو مبنای کلی که یکی شامل حال عمومی، شدت علایم مسمومیت از خفیف، متوسط و شدید و دیگری که بر حسب شدت کم آبی در بیمار که با اسهال و استفراغ همراه است، باید مایعات تزریقی دریافت کنند. وی ادامه داد:اگر بیمار اسهال یا استفراغ همراه با خون داشته و تب کرده باشد، باید از داروهای شیمیایی برای درمان آن استفاده شود. همچنین انجام آزمایش خون، آزمایش بر روی باقیمانده غذا و تجویز داروهای ضد استفراغ از اقدامات دیگر تشخیص و درمان مسمومیت غذایی است.

این متخصص بیماری های عفونی اصلاح کمبود آب بدن بیمار را مهم ترین اقدام درمان مسمومیت غذایی دانست و اظهار کرد:مصرف سرم خوراکی، مایعات زیاد مانند نوشابه سیاه که پتاسیم بیشتری در آن وجود دارد و موز می تواند املاح از دست رفته بیمار را جبران کند؛ چراکه کمبود آب بدن می تواند باعث ایست قلبی، تنفسی و نارسایی کلیه در بیمار شود. وی در پایان گفت:برای جلوگیری از بروز این بیماری و کنترل آن در سطح جامعه رعایت بهداشت فردی بسیار موثر است. شستن و پوست گرفتن میوه ها، اطمینان از سلامت سالادها در رستوران ها، می تواند کمک کننده باشد.

نظر خود را درباره «چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چکار کنیم که دچار مسمومیت غذایی نشویم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.