در اواسط دهه شصت، تعداد انگشت شماری از علاقه مندان به پاورلیفتینگ، این رشته را به صورت غیر رسمی در شمال کشور، آغاز کردند و با استفاده از مجلات تخصصی خارجی، با قوانین و مقررات روز این رشته، پیش رفتند.
تلاش های علاقه مندان به پاورلیفتینگ در سراسر کشور، در سال 1372 نتیجه داد و در این سال، براین اولین بار رقابتهای پاورلیفتینگ با نام« توان آزمایی» توسط فدراسیون وزنه برداری برگزار شد.
هنوز پاورلیفتینگ مستقل نشده بود و حتی وقتی اولین دوره مسابقات کشور در سال 1375 در اراک برگزار شد، همچنان بخشی از رقابتهای برگزار شده زیر نظر فدراسیون وزنه برداری بود. با این حال، تب پاورلیفتینگ روز به روز بیشتر شد و یک سال بعد، رقابتهای کشور در شیراز، با استقبال و توجه بیشتری از طرف هواداران رو به رو شد.
وقتی تیم ایران در سال 2000 م. برای اولین بار راهی مسابقات جهانی شد، در میان اعضای تیم، یک لژیونر حضور داشت. فرشید سلطانی در سالهای 2000 و 2001 در بوندس لیگا آلمان مسابقه داد و با تیم موتور بالتس بوخوم، عنوان سوم بونس لیگا را به دست آورده بود.
حضور ورزشکاران ایرانی در رقابتهای جهانی، مقدمه ای شد بر شکل گیری تشکیلاتی خودجوش برای پاورلیفتینگ. بعد از برگزاری مسابقات جهانی آرژانتین، « ایران پاورلیفتینگ یونیون» کار خود را آغاز کرد؛ اساسنامه ای در شش صفحه نوشته شد. مجمع و مرامتامه ای توسط موسسین آن نوشته شد و مسابقات ملی خودش را استارت زد.
در سال 2003 م. تیم ملی ایران با چهار ورزشکار راهی مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان شد. در این رقابتها مهراب فاطمی و مانی خسروی برای ایران طلا گرفتند، فرشید سلطانی برنده مدال نقره شد و مهدی فاطمی هم مدال برنز گرفت تا تیم چهار نفره ایران، عنوان چهارم آسیا را از آن خود کند.
یک سال بعد ایران تیم کاملی راهی جمشیدپور هندوستان کرد که مسابقات پرس سینه قهرمانی آسیا در آن شهر برگزار می شد و در پایان رقابتها، عنوان نایب قهرمانی قاره کهن، از آن ورزشکاران کشورمان شد.
اما اتفاق مهمتر، آغاز به کار فدراسیون بود که در سال 1384 اتفاق افتاد. همین امر مقدمه ای شد بر عضویت نمایندگان ایران در کنفدراسیون آسیا و کسب نتایج درخشان تر ورزشکاران ایران. در سال 2006 م. ایران هم در پرس سینه و هم در پاورلیفتینگ قهرمانی آسیا که در فیلیپین برگزار می شد، عنوان قهرمانی را از آن خود ساخت.
اما توسعه فدراسیون تنها به نتایج ورزشکاران محدود نشد و به مدت یک دهه، تمرکز فراوانی روی مسائل آموزشی شد. در سال 1386 نخستین دوره مربیگری در فدراسیون برگزار شد و برگزاری دوره ها و رقابتهای مختلف در اقصی نقاط کشور باعث آشنایی هرچه بیشتر مردم با این رشته شد.
ایران در سال 2013 میزبان رقابتهای قهرمانی آسیا بود و عنوان قهرمانی آسیا در حالی در شهر اهواز، نصیب ملی پوشان کشورمان شد که سطح رقابتها به شدت بالا بود و چند رکورد جهانی در این مسابقات شکسته شد.
..
حالا و در سال 1400 رقابتهای لیگ پاورلیفتینگ، در آستانه برگزاری است. رقابتهایی که آغاز و تداوم آن می تواند نقطه عطفی برای پاورلیفتینگ ایران باشد. منتظر می مانیم و درخشش ورزشکاران را مشاهده می کنیم.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نگاهی به ورزش پاورلیفتینگ در ایران و افتخارات ورزشکاران ایرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به ورزش پاورلیفتینگ در ایران و افتخارات ورزشکاران ایرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.