زمان مطالعه: 5 دقیقه
پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر یکی از معروف ترین و بزرگ ترین پارک های غرب تهران است و راه های دسترسی مناسبی دارد.

پارک جنگلی چیتگر (chitgar park) پارک جنگلی چیتگر با مساحت تقریبی 850 هکتار از دیرباز مرکز جذب جمعیت جهت گذراندن اوقات فراغت ساکنان شهر تهران بوده است اما به دلایل مختلف از جمله عدم استقرار کاربری های تفریحی مناسب و امنیت استفاده، بهره برداری دائمی از آنها میسر نبوده است. این پارک از حیث جغرافیایی تقریباً در حد وسط فاصله تهران و کرج و قطار بین شهری تهران ـ کرج، از شمال به بزرگراه شهید همدانی و دریاچه شهدای خلیج فارس و از غرب به پیکان شهر و باغ گیاه شناسی محدود می گردد. در ادامه مطلب آسمونی شما را با امکانات پارک جنگی چیتگر، امکانات و تمامی ورودی های آن آشنا می کنیم.

پارک چیتگر، یکی از بوستان‌های جنگلی تهران است که در دوره پهلوی دوم و در سال 1342 احداث شده است. پارک جنگلی چیتگر با امتداد شرقی-غربی در ارتفاع 1225 متری از سطح دریا قرار دارد و از پستی و بلندی و تپه ماهور تشکیل شده است. این بوستان حدود 874 هکتار وسعت دارد و به‌دلیل عبور مسیل چیتگر از میان آن، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است که بخش شرقی 253 هکتار و بخش غربی 658 هتکار وسعت دارد.

نقشه پارک چیتگر
نقشه پارک چیتگر
  • دانلود نقشه پارک جنگلی چیتگر:

https://files.asemooni.com/pdf/chitgar.pdf

شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر

در مجموع منطقه ای که پارک چیتگر در آن واقع گردیده است، بسته به نقاط مختلف آن، دارای عوارض و پستی و بلندیهای بسیاری می باشد و به همین نسبت نوسانات شیب آن زیاد است و از صفر شروع و تا هشتاد درصد نیز می‌رسد. امتداد اصلی پارک در جهت شرقی ـ غربی قرار گرفته و پستی و بلندیهای عمده را تپه ماهور تشکیل می دهد. با توجه به عبور مسیل چیتگر از وسط پارک ، این محدوده به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده است . محدوده شرقی به مساحت تقریبی 253 هکتار است، محدوده غربی مساحتی معادل 658 هکتار را به خود اختصاص داده است . حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا 1225 متر و حداکثر آن 1313 متر بوده و متوسط آن 1269 متر می باشد ( اختلاف ارتفاع پارک بین پست ترین و مرتفع ترین نقطه پارک 88 متر است ).

پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر

درختان پارک جنگلی چیتگر
درختان پارک جنگلی چیتگر

پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود 734 هکتار را در بر می گیرد . حدود 53 درصد از این درختان را گونه های سوزنی برگ تشکیل می دهند که مساحت زیر پوشش آنها ، در جداول شماره 1-1 و 2-1 آمده اند . در مجموع درختان سوزنی برگ در حدود 390 هکتار ( در حدود 48% مساحت کل پارک ) را به خود اختصاص داده اند . درختان پهن برگ حدود 47 درصد درختان پارک را شامل می شوند

امکانات پارک جنگلی چیتگر

پارک چیتگر دارای امکاناتی همچون موارد زیر است:

  1. مجتمع فرهنگی-ورزشی
  2. زمین بازی
  3. باشگاه سوارکاری
  4. سالن اجتماعات و انبار
  5. ایستگاه و پیست دوچرخه سواری
  6. ایستگاه آتش نشانی
  7. باشگاه پینت بال
  8. رستوران و بوفه
  9. ساختمان اداری
  10. پارکینگ
  11. آلاچیق ها
  12. چادرهای اقامتی

و دیگر فضاهای مشابه می باشد. بیشتر این امکانات در محدوده شرقی پارک استقرار یافته و محدوده غربی دارای امکانات خدماتی کمتری است و به صورت بکر و جنگلی باقی مانده است.
طرح هایی که در مطالعات مقدماتی طرح جامع چیتگر پیشنهاد گردیده است عمدتاً طرح های باشند که حداکثر در 10 درصد از محیط طبیعی مجموعه پارک دخل و تصرف خواهند کرد که عبارتند از:

  1. پیست اسکی روی چمن
  2. سالن اجتماعات برای سمینارهای بین المللی 
  3. زمین اسکواش
  4. موزه اثرهای سبز
  5. باغ رز
  6. باغ ژاپنی
  7. باغ پرندگان 

با ایجاد این عملکردها و فضاها در محدوده پارک جنگلی چیتگر و با توجه به آمار حضور جمعیت در پارک (روزانه 10 هزار نفر، روزهای تعطیل 50 تا 100 هزار نفر و در روز 13 فروردین ماه قریب 700 هزار نفر) می توان چشم انداز مجموعه عظیم تفرجگاهی را در نظر آورد که در سطح ملی و حتی فراملی مطرح می‌گردد. قرار گیری باغ موزه معماری باقابلیت جذب مخاطب، در دل این محیط طبیعی و ارتباطش با مجموعه های ذکر شده که می‌توانند در تکمیل یکدیگر بکوشند، باعث جلب جهانگردان و توریست ها از سراسر میهن و دیگر کشورهای جهان خواهد شد.

  • امکانات موجود در فاز 1 چیتگر

 ساختمان مدیریت، استیج ورزش صبحگاهی، سرویس بهداشتی، سالن چند منظوره، آمفی تئاتر رو باز، نمازخانه، ست های ورزشی بانوان، ست های ورزشی کودک، سکو های نشیمن خانوادگی، سالن شیشه ای پینگ پونگ و فوتبال دستی، آلاچیق، باربکیو، آبنما همچنین کابریهای دیگری مانند پیست دوچرخه سواری، سالن بدنسازی، بیلیارد، خانه کودک، آتلیه، بازارچه و... در حال راه اندازی می باشند. برنامه های مستمر ورزشی، آموزش والیبال ویژه پرسنل شهرداری و ورزش صبحگاهی ویژه شهروندان همه روزه از ساعت 8 الی 10 در حال ارائه تمرینات ورزشی هستند.

  • پیست دوچرخه سواری پارک چیتگر

پیست دوچرخه سواری پارک جنگلی چیتگر
پیست دوچرخه سواری پارک جنگلی چیتگر

به منظور حفظ، نگهداری و ایجاد محیط سالم شهری و در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در جهت حفظ هرچه بیشتر محیط زیست و همچنین کمک به سلامت و فراهم نمودن اوقات مفرح و خوش برای شهروندان شهرداری منطقه 22 اقدام به راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح پارک جنگلی چیتگر نموده است که شامل پیست سرعت، پیست استقامت ویژه آفایان و پیست مخصوص بانوان است. لازم به ذکر است غرفه های کرایه دوچرخه نیز در سطح پارک ایجاد گردیده است.

بوستان بانوان ریحانه به مساحت کلی 22 هکتار با هدف رفع نیازهای ضروری فرهنگی، تفریحی و ورزشی بانوان در یک محیط امن و سالم از اردیبهشت سال 95 در ضلع شرقی پارک چیتگر افتتاح گردید است. بهره برداری از این بوستان در دو فاز تعریف گردیده است؛ فاز یک به مساحت 11 هکتار هم اکنون در حال بهره برداری می باشد.

راه های ارتباط با پارک جنگلی چیتگر

آدرس اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن
تلفن 021-96022695
وب سایت https://parkchitgar.com
ایمیل parkchitgar.com

ورودی های پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر در غرب تهران و در مسیر آزادراه کرج واقع شده است و از مسیرها و ورودی های زیر در دسترس است:  

  • مسیر رفتن به پارک چیتگر

  1.  ورودی شماره یک: بلوار کوهک (ایستگاه مترو چیتگر)
  2.  ورودی شماره دو: خروجی آزادراه تهران کرج، جنب مدیریت پارک
  3.  ورودی شماره سه: بلوار دستواره، بعد از پمپ گاز
  4.  ورودی شماره چهار: بلوار دستواره، بعد از پمپ گاز
  5.  ورودی شماره پنج: آزاد شهر (فاز غربی)
  6.  ورودی ایستگاه مترو ایران خودرو: فاز غربی
  • مسیر رفتن به پارک چیتگر با مترو

  1.  ورودی شماره یک: بلوار کوهک (ایستگاه مترو چیتگر)
  2.  ورودی ایستگاه مترو ایران خودرو: فاز غربی

پیرو سیاست کنترل مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ در سال 1342، سازمان جنگل ها و مراتع کشور احداث و کاشت جنگل کاری های 3 گانه شهر تهران را در دستور کار خود قرار می دهد و در نتیجه در غرب بوستان جنگلی چیتگر، در شمال بوستان جنگلی لویزان و در شرق بوستان جنگلی سرخه حصار برای پروژه های جنگل کاری در نظر گرفته می شود و تا سال 1348 کاشت و توسعه درختان بوستان جنگلی چیتگر به طول می انجامد.
بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1361 بوستان چیتگر طی فرآیندی به شرکتی وابسته به بنیاد شهید به نام شرکت شاهد واگذار می گردد و در سال 1367 به دلیل ضعف در نگهداری با صلاحدید مسوولین وقت، سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران بوستان جنگلی چیتگر را تحویل و در سال 1368 به شهرداری منطقه 5 تحویل می دهد. پس از آن در سال 1378 پس از شکل گیری شهرداری منطقه 22 پارک چیتگر هم جزو اراضی تحویل این منطقه شهرداری می گردد و از آن زمان تاکنون زیر نظر شهرداری منطقه 22 تهران اداره و نگهداری می شود.

نظر خود را درباره «پارک جنگلی چیتگر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پارک جنگلی چیتگر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.