زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمان تحویل مرسولات پستی

زمان تحویل مرسولات پستی

بسته های پستی چند روزه میرسند؟ و چگونه پیگیری کنیم؟ پست های پیشتاز، سفارشی و معمولی

پس از شیوع ویروس کرونا افراد بسیاری برای ارسال مرسولات و بسته های خود به جای مراجعه حضوری، از پست استفاده می کنند. برای ارسال بسته پست های عادی، پیشتاز و سفارشی وجود دارند که می توانید از طریق آن ها بسته های خود را در مدت زمان مشخصی ارسال کنید. همچنین در ادامه مطلب آسمونی، نحوه پیگیری مرسوله پستی قید شده است.

زمان تحویل بسته های پستی

  • پست معمولی

معمولا 6 الی 8 روزه انجام می شود و اگر پست پیشتاز باشد سریع‌تر انجام می‌شود. در روزهای تعطیل سرویس‌ دهی پست معمولی انجام نمی‌شود.

  • پست پیشتاز

بسته‌ها و نامه‌ های شما با پست پیشتاز در داخل ایران از 24 تا 72 ساعت یعنی 2 الی 3 روز بعد از ارسال به مقصد می‌رسند. ارسال با پست پیشتاز به مراکز استان تا 48 ساعت و برای شهرستان‌ها تا 72 ساعت زمان می‌برد. پست پیشتاز بعد از پست ویژه، سریع‌ترین روش ارسال پستی در ایران است. بسته‌های پیشتاز دارای بیمه عمومی هستند. البته مدت زمان تحویل پست پیشتاز بستگی به این دارد که شما در چه روزی بسته خود را ارسال کرده‌اید.

در صورتی که قبل از ساعت 12 ظهر (پنج‌شنبه‌ها ساعت 10) بسته خود را پست کرده باشید، تحویل مرسوله پستی شما در همان روز ارسال می‌شود. در روزهای تعطیل سرویس‌ دهی پست پیشتاز انجام نمی‌شود. پست پیشتاز تا ساعت  بسته تحویل میدهد

  • پست ویژه

بسته پستی از طریق خطوط هوایی یا زمینی در یک مدت زمان مشخص به گیرنده تحویل داده می شود. این زمان ممکن است ساعت 22 همان روز باشد یا فردای آن روز تا ساعت 12 به دست گیرنده خواهد رسید. این مرسولات در روزهای تعطیل نیز به گیرنده ارسال می شود.

  • پست بین الملل

در صورت ارسال به خارج از کشور نیز بسته‌ها با اولین پرواز به خارج از کشور ارسال شده و تا 72 ساعت بعد از رسیدن به کشور مقصد به دست گیرنده می‌رسد.

نکته: در نظر داشته باشید که در روزهای تعطیل سرویس‌ دهی انجام نمی‌شود. در مناسبت های خاص و با زیاد شدن مرسولات، حتی به ده روز هم می رسند.

ساعت تحویل مرسولات پستی

زمان تحویل مرسولات پستی مانند پست معمولی و پست پیشتاز در روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 14:30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 8 تا 13:30 به گیرنده تحویل داده می شوند (به غیر از روز های تعطیل). خدمات پذیرش بسته های پستی در باجه‌های پست مرکزی تهران در ساعات کاری عصر و روزهای تعطیل نیز انجام می شود. ضمناً ادارات پست در روزهای، تعطیل رسمی در تقویم فعالیت ندارند.
لازم به ذکر است زمانیکه بسته پستی شما تحویل اداره پست داده می شود، پس از آن به نقطه مبادله پستی استان ارسال می شود و در نهایت به مقصد موردنظر ارسال خواهد شد.

فعالیت پستچی (نامه رسان)

نامه رسان بسته پستی را به نشانی گیرنده می برد و اگر گیرنده در محل حضور نداشته باشد، او مجدد برای بار دوم در ساعت و روز مشخصی به آن نشانی برمی گردد و اطلاعیه زمان تعیین شده را در همان آدرس قرار می دهد، اگر در مراجعه دوم پستی باز هم گیرنده در محل حضور نداشته باشد، شخص گیرنده باید در مدت زمان تعیین شده شخصاً به اداره پست محل سکونت خود مراجعه کند و بسته پستی را تحویل بگیرد.

  • نکته1: لازم به ذکر است اگر روی مرسوله پستی، شماره موبایل گیرنده وجود داشته باشد، برخی از پستچیان با آن شماره تماس خواهند گرفت، لذا میبایست در زمانی که منتظر دریافت مرسوله پستی هستید حواستان به تلفن نیز باشد.
  • نکته 2: ساعت تحویل مرسوله طبق آنچه در بخش بالا گفته شده می باشد، اما برخی از نامه رسانان خارج از این زمان نیز بسته ها را به دست گیرنده می رسانند.

چگونه بفهمم نامه رسان من کیست؟

با داشتن شماره رهگیری پستی که دارای 20 رقم است، می توانید پس از ورود به سایت اداره پست و واردکردن شماره پیگیری مرسوله تان، به بخش مشاهده اطلاعات نامه رسان بروید و حتی تصویر پستچی و نام و نام خانوادگی او را ببینید. البته زمانی تصویر و نام پستچی برای شما نمایش داده می شود که بسته شما تحویل او داده شده باشد. اگر تا پایان روز بسته تان به دستتان نرسید فردا طی ساعات کاری، با داره پست تماس گرفته و نام نامه رسان خود را به اداره پست اعلام کنید تا کار شما پیگیری شود.

پیگیری مرسولات پستی

یکی از مهم ترین راه ها برای پیگیری مرسوله پستی، با استفاده از شماره بارکد است. شماره‌ای 20 رقمی که در زمان تحویل بسته به پست فرستنده می‌ دهند. این شماره در رسید پستی با عنوان شناسه قبض موجود و مختص مرسولاتی است که به صورت پیشتاز ارسال می‌شوند.

برای رهگیری مرسوله پستی می توانید به نزدیک ترین اداره پست مراجعه کنید و یا این کار را از طریق سامانه اداره پست کشور به نشانی https://tracking.post.ir انجام دهید. تنها اطلاعاتی که نیاز است داشتن شماره مرسوله پستی است.

تلفن مركز امور مشتريان شركت ملی پست: 193

چنانچه طی یک تاریخ طولانی مدت بسته شما در دست نامه رسان باقی ماند و تحویل شما داده نشد می توانید نسبت به ثبت شکایت به سامانه ثبت و پیگیری شکایت شرکت ملی پست مراجعه کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زمان تحویل مرسولات پستی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
نمایش نظرات بیشتر
: برای دریافت مشاوره درباره زمان تحویل مرسولات پستی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.