معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی روسیه؛ پرتغال /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

پرتغال و تکرار خاطرات صد ساله در روسیه  -  فوتبال اقتصادی دریانوردان برای موفقیت در جام جهانی

 

پرتغال در یک نگاه

لقب: سلسائو (منتخب) Navegadores os (دریانوردان) بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسائو پورتوگویساد فوتبال (FPF) عنوان کنونی در رنکینگ فیفا : 6 بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 3(می ـ ژوئن 2010، اکتبر 2012، آوریل 2014) بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 43 (آگوست 1998) تعداد حضور در جام جهانی: 7 بهترین پیروزی: پرتغال (8 ـ 0) لیختن اشتاین (18 نوامبر 1994 در «لیسبون») پرتغال (8 ـ 0) لیختن اشتاین ( 9 ژوئن 1999 در «کویمبرا») پرتغال ( 8 ـ 0) کویت (19 نوامبر 2003 در «لیریا» پرتغال) بدترین شکست: پرتغال (0 ـ‌10) انگلستان ( 25 می 1947 در «لیسبون» پرتغال) علامت اختصاری در فیفا: POR سرمربی: فرناندو سانتوش استادیوم ملی: استادیو دالوز estadio da luz

portuguese-national-football-team
portuguese-national-football-team

پرتغال، قهرمان اروپا

به گزارش آسمونی ، دو سال قبل و زمانی که پرتغال مرحله گروهی جام ملت های اروپا را با سه تساوی مقابل ایسلند(1-1)، اتریش(0-0) و مجارستان(3-3) به پایان رساند، کمتر کسی فکر می کرد که دریانوردان در مرحله حذفی این رقابت ها دوام آورند اما شاگردان فرناندو سانتوش تیمی بودند با نتایجی فوق العاده اقتصادی. آن ها در یورو 2016، کرواسی را در وقت اضافی (1-0) بردند و لهستان را در ضربات پنالتی. تنها ولز را در پایان 90 دقیقه با دو گل شکست دادند و آن گاه فرانسه میزبان را (1-0) شکست دادند؛ یک بار دیگر در وقت اضافی و اولین قهرمانی خود را در اروپا جشن گرفتند.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

 

15 گل رونالدو در 10 بازی مقدماتی

پس از یورو هم شرایط پرتغال تغییر چندانی نکرد. در مقدماتی جام جهانی و در گروهی که سوییس، مجارستان، جزایر فارو، لاتویا و آندورا حضور داشتند، یک باخت (2-0) در خارج از خانه مقابل سوییس در همان روز نخست انتخابی جام جهانی، پرتغال را تا آستانه حذف از جام جهانی پیش برد. ولی این تیم در روز آخر مسابقات مقدماتی با برد(2-0) مقابل سوییس به صدر جدول بازگشت. 27 امتیاز، 9 برد، 32 گل زده و تنها 4 گل خورده، پرتغال را به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به سوییس راهی جام جهانی ساخت. به گزارش آسمونی ، در مسیر صعود به روسیه رونالدو به تنهایی 15 گل زد و مطابق معمول، تاثیرگذارترین بازیکن سلسائو بود.  

دیدارهای تدارکاتی؛ سه مسابقه با نمایندگان آفریقا

دریانوردان یک سال پیش در جام کنفدراسیون ها هم به میدان رفتند و عنوان سوم مسابقات را در حالی کسب کردند که باز هم در جریان بازی هیچ شکستی را متحمل نشدند و باخت آن ها در نیمه نهایی مقابل شیلی در ضربات پنالتی حاصل شد. در مقابل با مکزیک(2-2) کردند و پس از دو برد مقابل روسیه(1-0) و نیوزیلند(4-0)، در مسابقه رده بندی (2-1) مکزیک را از پیش رو برداشتند. آن گاه نوبت به صعود به جام جهانی بود و بازیهای دوستانه پس از آن. به گزارش آسمونی ، برد مقابل عربستان(3-0) و مصر(2-1)، تساوی با امریکا(1-1) و شکست(3-0) از هلند ننتایج پرتغال در این مسابقات بوده و دریانوردان پیش از شروع جام با تونس، الجزایر و بلژیک نیز مسابقه دوستانه برگزار خواهند کرد.

کریستیانو رونالدو _ ستاره و کاپیتان
کریستیانو رونالدو _ ستاره و کاپیتان

کریستیانو رونالدو _ ستاره و کاپیتان

متکی به مردان باتجربه

به گزارش آسمونی ، پرتغال سانتوش تیمی دفاعی است که نباید انتظار گل های زیاد از این تیم داشت. خواه در برابر مراکش، خواه اسپانیا و البته مقابل ایران. هرچند که رونالدو در خط حمله این تیم می درخشد و به تازگی گلهای ملی او از 80 نیز فراتر رفته است. در پرتغال فرناندو سانتوش، مهره های کلیدی همه باتجربه اند و همه در خط دفاعی و میانی قرار گرفته اند از جمله: روی پاتریسیو( دروازه بان 30 ساله اسپورتینگ لیسبون) برونو آلوز( مدافع 36 ساله رنجرز) رولاندو( مدافع 32 ساله مارسی) لوییز نتو( مدافع 29 ساله فنرباغچه) ژوزه فونته( مدافع 34 ساله دالیان یی فانگ) ژوآئو موتینیو( هافبک 31 ساله موناکو) مانوئل فرناندش( هافبک 32 ساله لوکوموتیو مسکو) آندره سیلوا( هافبک 29 ساله لسترسیتی) ریکاردو کوئرشما( مهاجم 34 ساله بشیکتاش) تلفیق این نفرات با نسل جدید فوتبال پرتغال می تواند از سلسائو تیمی مدعی قهرمانی بسازد. نسلی متشکل از: آندره گومز( هافبک 24 ساله بارسلونا) روبن نوز( هافبک 21 ساله ولوورهمپتون) ژوآئو کانسلو( مدافع 23 ساله اینتر) رافائل گوئیررو( مدافع 24 ساله دورتموند) ژوآئو ماریو( هافبک 25 ساله وستهام) برناردو سیلوا( هافبک 23 ساله منچسترسیتی) آندره سیلوا( مهاجم 22 ساله میلان)  

خاطرات 104 ساله از اسپانیا

اما پرتغال همواره خاطرات فراوانی از اسپانیا داشته است. سازماندهی فوتبال ملی پرتغال از سال 1914 آغاز شد. در این سال اتحادیه فوتبال این کشور با نام «یونیائو پورتوگوئزآد فوتبال» آغاز به کار کرد. به گزارش آسمونی ، هدف این اتحادیه، ورود پرتغال به عرصه رقابت‌های بین‌المللی بود. اما از همان ایام شکل‌گیری اتحادیه، جنگ جهانی اول نیز آغاز شد به مدت چهار سال ادامه یافت. چنین شد که تیم ملی پرتغال برای برگزاری نخستین بازی رسمی خود تا 18 دسامبر 1921 انتظار کشید. تا این که در چنین روزی مسابقه‌ای دوستانه در شهر مادرید برگزار شد و پرتغال در خانه همسایه خود (اسپانیا) با نتیجه (3-1) شکست خورد.

معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پرتغال و تکرار خاطرات صد ساله در روسیه
معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پرتغال و تکرار خاطرات صد ساله در روسیه

بنفیکا و تیم ملی

وقتی پرتغال در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1966 بالاتر از چکسلواکی، رومانی و ترکیه قرار گرفت و برای اولین بار به جام جهانی صعود کرد، کسی متعجب نشد در حقیقت نام پرتغال از اوایل دهه 60 و با تیم بنفیکا بر سرزبان‌ها افتاده بود. بنفیکا اولین تیمی بود که بر سلطه رئال مادرید بر فوتبال اروپا خاتمه داد و با دو پیروزی برابر بارسلونا و رئال در فینال مسابقات جام قهرمانان اروپا در سالهای 1961 و 1962 قهرمان اروپا لقب گرفت. بنفیکا در سالهای 1963 و 1965 هم نایب قهرمان اروپا شد و در حالی که بازیکنانی چون اوزه بیو (مرد سال اروپا در سال 1965)، ماریو کولونا و بسیاری دیگر از چهره‌های برتر فوتبال اروپا در این تیم توپ می‌زدند و به این ترتیب درخشش تیم ملی قابل پیش‌بینی می‌نمود.  

تیم سوم جام‌جهانی

پرتغال جام جهانی 1966 را با برد (3 ـ 1) در برابر مجارستان آغاز کرد. چهار روز بعد و در روز 16 جولای 1966، تیم سرخپوش پرتغال در حضور 26 هزارنفر (3 ـ 0) بلغارستان را در هم کوبید تا در روز پایانی با صدرنشینی در گروه، نیاز به یک تساوی مقابل برزیل داشته باشد. تیم از اولوترافورد منچستر راهی گودیسون پارک لیورپول شد که در دو دیدار قبلی برزیل نیز محل بازی این تیم بود. با این وجود در حضور 62 هزار نفر، پرونده قهرمان جهان با شکست(1 ـ 3) مقابل پرتغال پیچیده شد و به این ترتیب پرتغال در مرحله دوم مقابل کره شمالی شگفتی ساز قرار گرفت. دیدار دو تیم پس از 25 دقیقه با سه گل به سود کره شمالی شد. امّا اوزه بیو مثل همیشه پرتغال را نجات‌داد. به گزارش آسمونی ، چهار گل او تا دقیقه 59 پرتغال را پیش انداخت و سرانجام گل دقیقه 80 «ژوزه آگوستو» نتیجه مسابقه را (5 ـ 3) کرد. سه روز بعد و در مرحله نیمه نهایی اوزه‌بیو باز هم گل زد. امّا انگلستان (2 ـ 1) پیروز شد و آن چه برجای ماند، خاطره اشک‌های مرد سیه‌چرده در پایان دیدار بود. «یوزپلنگ سیاه» در دیدار رده‌بندی مقابل شوروی هم گل زد امّا آن که در دقیقه 89 پیروزی پرتغال را قطعی کرد «ژوزه آگوستو تورس» بود. به این ترتیب پرتغال در حضور 88 هزار تماشاگر استادیوم ومبلی به مقام سوم جام جهانی دست یافت.

فرناندو سانتوش - سرمربی
فرناندو سانتوش - سرمربی

فرناندو سانتوش - سرمربی

نسل طلایی دهه 80

پس از نزدیک به دو دهه غیبت از مسابقات بزرگ، پرتغال به یورو ـ 84 راه یافت و نه تنها با آلمان (0 ـ 0) و در برابر اسپانیا (1 ـ 1) مساوی کرد بلکه رومانی را (1 ـ 0) شکست داد و حریف فرانسه میزبان در مرحله نیمه نهایی شد. مسابقه مهیبی که تا دقیقه 114 به سود پرتغال بود. اما فرانسه طی پنج دقیقه از شکست (1 ـ 2) برد (3 ـ 2) باخت و داستان پرتغال 84 به همین جا ختم شد. دو سال بعد، تیم به جام جهانی رسید در حالی که برای صعود به جام‌جهانی در خانه آلمان غربی (1 ـ 0) پیروز شد و اولین باخت خانگی آسان را در یک دیدار رسمی رقم زد. با این وجود تیم پس از برد (1 ـ 0) از انگلستان مقابل لهستان (0 ـ 1) و از مراکش (1 ـ 3) باخت و از جام کنار رفت.  

نسلی که هرگز قهرمان نشد

به گزارش آسمونی ، از ابتدای دهه 90 بود که جوانان فاتح جام جهانی جوانان وارد تیم ملی پرتغال شدند و نوید آینده‌ای درخشان دادند. امّا این تیم در رسیدن به جام جهانی ناکام بود و بزرگ‌ترین افتخار این تیم رسیدن به نیمه نهایی یورو 2000 شد! سرانجام در روزهایی که آخرین بازماندگان نسل طلایی، واپسین روزهای خود در تیم ملّی را تجربه می‌کردند، تیم با مربیگری لوییز فلیپه اسکولاری برزیلی نایب قهرمان یورو 2004 و چهارمین تیم جام جهانی 2006 شد. از بین بازیکنان آن تیم «کریستیانو رونالدو» عنوان بهترین بازیکن جهان را به خود اختصاص داد و به این ترتیب دوران شوم نسل دهه 90 برای همیشه خاتمه یافت. رونالدو همچنان در پرتغال حضور دارد و نقطه اتصال نسلی درخشان و ناکام با نسلی است که با عنوان قهرمان اروپا در مسابقات جام جهانی حضور یافته اند.

portuguese-national-football-team
portuguese-national-football-team

 

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پرتغال و تکرار خاطرات صد ساله در روسیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پرتغال و تکرار خاطرات صد ساله در روسیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.