زمان مطالعه: 4 دقیقه
پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC

پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC

پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید) یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی بسیار مورداستفاده قرار می گیرد. اگر به...

پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید) یکی از مصالحی است که در ساختمان سازی بسیار مورداستفاده قرار می گیرد. اگر به طور دقیق تر می خواهید بدانید پی وی سی چیست و با انواع کاربردهای PVC آشنا شوید این بخش آسمونی را بخوانید.

پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC
پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC



پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC

پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی یکی از پلیمرهای ترموپلاستیک گسترده در جهان است.

به گزارش آسمونی به طور طبیعی بسیار سفید و شکننده است. عمر پی وی سی تقریبا طولانی تر از اکثر پلاستیک ها بود که در سال 1872 برای اولین بار سنتز شده و در سال 1920 توسط شرکت B.F.Goodrich ساخته شده است. درمقایسه با بسیاری از پلاستیک های معمولی این پلاستیک برای اولین بار سنتز و به صورت تجاری وارد صنعت شد. البته این پلیمر با طی مراحل بهداشتی و اثرات بر سلامتی انسان به عنوان یک فیبر برای تهیه لباس نیز به کار گرفته شد.

PVC در دو فرم عمومی تولید می شود، ابتدا به عنوان یک پلیمر سخت و محکم (RPVC یا uPVC) و دوم به عنوان یک پلاستیک انعطافپذیر. پی وی سی انعطاف پذیر، به علت اضافه کردن پلاستیک هایی مانند فتالات پلاستیسیته بالاتری نسبت به uPVC دارد.

پی وی سی به عنوان عایق در سیم های برق و یا در کف خانه ها، بیمارستان ها، مدارس و … که نیاز به محیط استریل است مورد استفاده قرار می گیرد. پی وی سی سخت نیز در ساخت وساز به عنوان لوله برای لوله کشی و برای سایدینگ استفاده می شود که معمولا به معنای وینیل در دیگر کشورها شناخته می شود.

لوله پی وی سی اغلب به صورت 40 و 80 بار تولید می شود. تفاوت بین این دو نوع لوله در ضخامت دیواره، درجه فشار و رنگ می باشد.

برخی از مهمترین ویژگی های پی وی سی عبارتند از:

قیمت نسبتا ارزان، مقاومت در برابر تخریب محیط زیست، سختی بالا، استحکام و کشش مناسب در نوع پی وی سی نرم می باشد. پی وی سی به طور گسترده در دسترس همگان قرار دارد و معمولا به راحتی قابل بازیافت است.

خصوصیات پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید)

برخی از ویژگی های مهم پی وی سی عبارتند از :



  • تراکم: پی وی سی نسبت به دیگر پلاستیک ها متراکم تر است.
  • اقتصادی: پی وی سی به آسانی در دسترس و ارزان می باشد.
  • سختی: پی وی سی سخت بسیار محکم است.
  • قدرت: پی وی سی سفت و سخت دارای قدرت کششی بسیار بالایی می باشد.
polyvinyl-chloride
polyvinyl-chloride

به گزارش آسمونی پلی وینیل کلرید یک ماده ترموپلاستیک است. ماده ای که همانند پلاستیک در برابر گرما از خود واکنش نشان می دهد. مواد ترموپلاستیک در نقطه ذوب خود مایع هستند. یکی از ویژگی های مهم ترموپلاستیک ها این است که آنها می توانند تا نقطه ذوب خود گرم شوند، سپس خنک شوند و دوباره بدون حرارت قابل ملاحظه ای گرم شوند.

به جای سوزاندن ترموپلاستیک هایی نظیر پلی پروپیلن، آنها را گدازش می دهند، این کار باعث می شود که به راحتی داخل قالب های مربوطه تزریق شوند و همچنین به آنها اجازه می دهد چندین بار قابل بازیافت باشند. وقتی مواد ترموپلاستیک را در درجات بالا بسوزانید باعث تولید مواد مضر می گردد.

چرا اغلب از پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید) استفاده می شود؟

به طور کلی پی وی سی سخت دارای چگالی بالاتری نسبت به پلاستیک های معمولی است که این مساله باعث می شود قویتر از دیگر پلاستیک ها باشد. این ویژگی باعث شده که برای بسیاری از موارد صنعتی از این پلیمر استفاده شود.

انواع پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید)

انواع پلی وینیل کلراید به طور گسترده ای در دو دسته سخت و انعطاف پذیر مورد استفاده قرار می گیرند.

ساخت پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید)

پی وی سی طی سه فرآیند ذیل ساخته می شود:



  • پلیمریزاسیون تعلیق
  • پلیمریزاسیون امولسیون
  • پلیمریزاسیون انباشت

پلی وینیل کلراید به عنوان مواد اولیه دستگاه های CNC، چاپگرهای 3D و دستگاه های قالبگیری تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد. دو مورد از مواردی که در استفاده از پی وی سی باید درنظر گرفت، این است که کار با این مواد موجب انتشار گازهای سمی و همچنین خوردگی هنگام ذوب ماده می شود. این امر ممکن است زمانی که از چاپ 3D یا ماشین های CNC و قالب های تزریقی استفاده می کنیم اتفاق می افتد.

پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC
پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC

آیا پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید)سمی است؟

به گزارش آسمونی هنگام سوختن پی وی سی هیدروژن کلرید آزاد می شود که سلامتی را به خطر می اندازد. توصیه می کنیم هنگام ذوب مواد و همچنین تزریق مواد در قالب نکات ایمنی را رعایت کنید. به طور کلی پی وی سی ماده ای سمی نیست و حتی در موارد بهداشتی نیز از آن استفاده می شود، اما هنگام کار با آن و هنگام ذوب آن بایستی نکات ایمنی را رعایت کرد.

مزایای پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید)

پی وی سی به راحتی در دسترس است و نسبتا ارزان است.



  • پی وی سی بسیار متراکم است و بنابراین نسبت به دیگر پلاستیک ها به خوبی شکل می گیرد.
  • پی وی سی دارای استحکام کششی بسیار خوبی است.
  • پی وی سی در برابر مواد شیمیایی و قلیایی بسیار مقاوم است.

معایب پی وی سی PVC (پلی ‌وینیل کلراید)

پی وی سی پایداری حرارتی بسیار بالایی دارد. به همین علت، مواد افزودنی که باعث ایجاد ثبات بیشتری در آن می شوند در طی فرآیند تولید به آن افزوده می شود. در دماهای پایین ممکن است شکننده باشد.

اگرچه برخی از معایت هایی برای این ماده ذکر شده است، اما ویژگی های منحصر به فرد این پلیمر باعث محبوبیت زیاد آن در صنعت ساخت و ساز گردیده است.

نظر خود را درباره «پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پی وی سی چیست (پلی ‌وینیل کلراید) + انواع کاربردهای PVC فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.