زمان مطالعه: 2 دقیقه
پلی استایرن

پلی استایرن

پلی استایرن اولین بار در سال 1940 توسط شرکت آلمانی صنایع فاربن تولید و به عنوان عایق در صنایع الکتریکی مصرف...

پلی استایرن اولین بار در سال 1940 توسط شرکت آلمانی صنایع فاربن تولید و به عنوان عایق در صنایع الکتریکی مصرف گردید. امروزه پلی استایرن، پنجمین بسپار پر مصرف جهان است. که در اغلب صنایع بکار می رود. شفافیت، شکل پذیری، هدایت حراراتی خوب در نوع مرغوب و قیمت مناسب این محصول باعث گردید ظرفیت جهانی این ماده  درسال 1990 از 8 میلیون تن به 18 میلیون تن در سال 2003 افزایش یابد. پلی استایرن از این نظر که بر خلاف سایر پلاستیکها شفاف است، در برابر جذب آب نیز، مقاومت خوبی داشته و عایق حرارتی و الکتریکی بسیار خوبی به شمار می رود. مقاومت خوب این محصول در برابر رطوبت به علت ساختار سلولی بسته در این بلوک ها بوده، که مقاومت خوبی را در مقابل آب به همراه داشته، و در مقابل فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید. سهم مصرف از این ماده برای مصارف اساسی حدود 7/7 درصد است. پلی استایرن در سه گرید EP ،HIPS و GPPS  تولید می گردد.

پلی استایرن
پلی استایرن

 گرید پلی استایرن معمولی (GPPS)

به دلیل خواصی مانند شفافیت، مقاومت در برابر جذب رطوبت، نداشتن بو و مزه، عایق الکتریسیته و نیز خاصیت قالب پذیری خوب با استقبال فراوانی روبرو می باشد. به همین جهت این بسپار در ساخت وسایلی نظیر لوازم بهداشتی، ورزشی، صنایع اتومبیل‌سازی، لوازم خانگی، صنایع الکتریکی، کامپیوتر، پنکه، ریش تراش و… بکار می رود.

گرید پلی استایرن مقاوم(HIPS)

ضربه پذیری پایین یکی از مزایای این گرید، نسبت به گرید معمولی می باشد. این مزیت باعث کاربرد بیشتر این پلی استایرن اصلاح شده یا مقاوم، نسبت به نوع معمولی آن شده است. از خصوصیات برجسته دیگر این گرید، علاوه بر خواص مکانیکی، قیمت مناسب آن می باشد. که کاربرد آن را در ساخت انواع وسایل و تجهیزات میسر می سازد. اصلاح پلی استایرن، موجب افزایش چقرمگی(مقاومت ماده در برابر شکست)، استحکام ضربه‌ای و افزایش کشش طول در این محصول می‌گردد. این عمل شفافیت پلی استایرن را نیز از بین می‌برد. پلاستیک‌های پلی‌استایرن اصلاح شده با لاستیک، معمولا در ساخت تلویزیون، لوازم خانگی، قسمت‌های داخلی یخچال، نظیر سینی‌ها، طبقات، پوشش‌های داخلی، ظروف نگهداری و … بکار می رود.

گرید پلی استایرن انبساطی (EPS)

پلی استایرن انبساطی یا پلاستوفوم، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت است. این ماده، اولین بار توسط آلمان در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل های شناور روی آب ساخته شد. و در سال 1334 برای اولین بار شرکت یونولیت شروع به تولید این محصول در ایران نمود. و به همین علت در ایران بنام یونولیت شناخته می شود. از این ماده برای عایق سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی، بسته بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی نظیر ساخت سردخانه، عایق‌سازی صوتی و حرارتی دیوارها، ساخت ماکت و کار دستی، دکور فضاسازی موقت، ساخت سازه‌های سبک، یخدان و … استفاده می‌گردد. این گرید بنام های تجاری دیگر مانند: “پلی فوم” و “استایروفوم” نیز شناخته می‌شود.

نظر خود را درباره «پلی استایرن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پلی استایرن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.