زمان مطالعه: 3 دقیقه
جدول شاخص روزانه آلودگی هوا

جدول شاخص روزانه آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن، ازن سطح زمین، منواکسید کربن و دی اکسید گوگرد محاسبه می شود.

شاخص کیفیت هوا (AQI) شاخصی جهت پیش‌بینی روزانه کیفیت هوا است. این شاخص، مردم را از کیفیت هوا (پاک بودن یا آلوده بودن آن) آگاه می‌سازد و میزان تاثیر هوای آلوده بر سلامت انسان را نشان داده و آن را برای عموم مردم قابل درک می‌کند. با توجه به آلودگی هوای این روزهای تهران و سایر کلان‌شهرها، آسمونی در این بخش مطالب جالبی در مورد شاخص آلودگی هوا برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

وبسایت آلودگی هوای تهران

برای رصد میزان آلودگی هوای تهران می‌توانید از طریق لینک زیر از وضعیت هوا آگاهی پیدا کنید:

https://airnow.tehran.ir

وبسایت آلودگی هوای استان ها

همچنین ساکنان سایر استان‌ها و شهرها هم می‌توانند از طریق لینک زیر از میزان آلودگی هوای محل سکونت خود اطلاع یابند:

https://aqms.doe.ir

شاخص آلودگی هوا چیست؟

شاخص آلودگی هوا (به انگلیسی: Pollutant Standards Index) یا (PSI) معیاری برای سنجش آلودگی هوا است.
کیفیت هوا بر کیفیت زندگی و تنفس انسان اثر دارد. همان گونه که وضعیت آب و هوا روز به روز و حتی ساعت به ساعت تغییر می‌کند کیفیت هوا نیز می‌تواند متغیر باشد. مدیریت پایش و نظارت بر کیفیت هوا در شهرهای بزرگ داده‌های مربوط به کیفیت هوا را به شاخص کیفیت هوا تبدیل می‌کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد. بنابراین، شاخص کیفیت هوا یک ابزار کلیدی جهت آگاهی از کیفیت هوا، نحوه اثر آلودگی هوا بر سلامت و روش های محافظتی در برابر آلودگی هوا است.

سطوح مختلف آلودگی هوا مرتبط با سلامت انسان

شاخص کیفیت هوا سطح اهمیت بهداشت رنگها
وقتی شاخص کیفیت هوا در گستره زیر است: کیفیت هوا را این گونه توصیف می کنیم: و با رنگ زیر نمایش میدهیم:
0-50 خوب سبز
51-100 متوسط زرد
101-150 ناسالم برای گروه‌های حساس نارنجی
151-200 ناسالم قرمز
201-300 خیلی ناسالم بنفش
بالاتر از 300 خطرناک خرمایی

 

شاخص کیفیت هوا AQI، کیفیت هوا را در شش دسته قرار می‌دهد که هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می‌سازد. این شش دسته به شرح زیر است:

  • خوب: میزان AQI در این حالت بین 0 و 50 است. کیفیت هوا رضایت‌بخش است و آلودگی هوا بی‌خطر یا کم‌خطر است. این حالت را با رنگ سبز نشان می‌دهند. در کشور ما معمولاً به این حالت وضعیت "پاک" اطلاق می‌شود.
  • متوسط: میزان AQI در این حالت بین 51 تا 100 است. کیفیت هوا قابل قبول است اگر چه بعضی از آلاینده‌ها ممکن است برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد. به عنوان مثال، کسانی که نسبت به اوزون حساسیت ویژه‌ای دارند ممکن است علائم تنفسی از خود بروز دهند. این حالت را با رنگ زرد نشان می‌دهند. در کشور ما معمولاً به این حالت وضعیت "سالم" اطلاق می شود.
  • ناسالم برای گروه های حساس: میزان AQI در این حالت بین 101 و 150 است. در این حالت، بعضی از افراد گروه‌های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. افرادی که جزء این دسته قرار می گیرند عبارتند از: کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار. برای مثال، افرادی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با اوزون متحمل می‌شوند و افرادی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می‌شوند. با این حال، وقتی آلودگی هوا در این سطح قرار دارد عموم مردم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. این حالت را با رنگ نارنجی نشان می دهند.
  • ناسالم: در این حالت AQI بین 151 و 200 است و در چنین شرایطی هر فردی ممکن است اثرات بهداشتی ناشی از آلودگی را تجربه کند. با این حال، اعضای گروه‌های حساس بیش از سایرین اثرات جدی را بر سلامت خود تجربه می‌کنند. این حالت را با رنگ قرمز نشان می‌دهند.
  • خیلی ناسالم: در این حالت AQI بین 201 تا 300 قرار دارد و هشداری برای سلامتی به حساب می‌آید و بدین معنی است که هر کسی ممکن است اثرات جدی‌تری را بر سلامت خود تجربه کند. این حالت را به رنگ بنفش نشان می دهند.
  • خطرناک: AQI در این وضعیت از 300 بالاتر است و اخطاری جدی برای سلامت انسان و مستلزم اعلام وضع اضطراری است. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این حالت را با رنگ خرمایی نشان می‌دهند.

شاخص کیفیت هوا، سطح اهمیت بهداشتی، دستورالعمل احتیاطی

با توجه به شرایط و میزان آلودگی هوا باید میزان فعالیت خود در خارج از منزل را تعدیل کنید. خصوصاً برای افرادی که جزو گروه‌ها حساس هستند تاکید بیشتری در این مورد وجود دارد.

  1. فعالیت طولانی: عبارت است از هر گونه فعالیت خارج از منزل که افراد به طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد. برای مثال کار کردن در باغچه در طول روز.
  2. فعالیت سنگین: عبارت است از هر گونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب می‌شود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد. برای مثال دویدن.

معمولاً در هشدارهای مربوط به آلودگی هوا، گفته می‌شود که گروه‌های خاصی از مردم با همه گروه‌ها از فعالیت طولانی یا سنگین در فضای باز خودداری کنند. در مواد شدید و خطرناک نیز خواسته می‌شود که گروه‌های خاص از منزل خارج نشوند. برای کاهش تأثیرات زیان‌آور آلودگی هوا، لازم است با توجه به وضعیت سلامت خود به عملی کردن دستور العمل‌های اعلام شده از سوی مسئولان اقدام نمایید.

نظر خود را درباره «جدول شاخص روزانه آلودگی هوا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جدول شاخص روزانه آلودگی هوا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.