معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی روسیه /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

نسل طلایی عقاب ها آماده درخشش در روسیه

لهستان در یک نگاه

لقب: Biało-czerwoni ( سپید و سرخ ها)؛ Białe Orły ( عقاب های سپید) آخرین رتبه در فیفا: 10 بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 5 ( آگوست 2017) بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 78( نوامبر 2013) تعداد حضور در جام جهانی: 7 تعداد حضور در یورو: 3 اولین بازی: لهستان(0-1) مجارستان( 18 دسامبر 1921 در بوداپست مجارستان) بهترین پیروزی: لهستان(10-0) سن مارینو( 1 آوریل 2009 در کیلچه؛ لهستان) بدترین شکست: لهستان(0-8) دانمارک( 26 ژوئن 1948 درکپنهاگ؛ دانمارک) سرمربی: آدام ناوالکا

poland-national-football-team
poland-national-football-team

فوتبال لهستان با وجود 12 سال دوری از مسابقات جام جهانی، با امید به رقابت های جام جهانی روسیه پای می گذارد. عملکرد این تیم در طول 4 سال اخیر روز به روز بهتر شده است و حضور لهستان در جمع هشت تیم برتر یورو 2016 نشان از اقتدار این تیم در سالهای اخیر می داد. نگاهی به لیست اولیه بازیکنان این تیم برای حضور در جام جهانی نشان دهنده انبوه بازیکنان باکیفیتی است که در این تیم حضور دارند: دروازه بانان: بارتوژ بیالوفسکی (ایپسویچ)، لوکاس فابیانسکی (سوانزی)، لوکاس اسکوروپسکی (رم ایتالیا) و ووزجک شژنی (یوونتوس). مدافعان : یان بندراسک (ساوتهمپتون)، بارتوژ برزنسکی (سامپدوریا)، تیاگو سیونک (اسپال)، کامیل گلیک (موناکو)، آرتور یدریزگی (لژیا ورشو)، مارسین کامینسکی (اشتوتگارد)، توماس کدزیورا (دیناموکیف)، میشال پازدان (لژیا ورشو) و لوکاس پیزچک (بورسیادورتموند). هافبک ها: یاکوب بلاژیکوفسکی (ولفسبورگ)، پاول داویدوز (پالرمو)، پرژیمیسلاو فرانکوفسکی (بیالیستوک)، جک گورالسکی (رازگراد)، کمیل گروسیچگی (هال سیتی)، دامیان کادزیور (گرونیک)، گری گور کریچوویاک (وست برومویچ)، رافائل کورزاوا (گرونیک)، کارول لینتی (سامپدوریا)، ماسیج ماکوزوفسکی (لچ پوزنان )، ماسیج ریبوس (لوکوموتیو مسکو)، سباستین سیمانسکی (لژیا ورشو)، پیوتر زیلنسکی (ناپولی) و سیمون زورکوفسکی (گرونیک). مهاجمان: روبرت لواندوفسکی ( بایرن مونیخ)، داوید کوناتچکی (سامپدوریا)، آرکادیوژ میلیک (ناپولی)، کرژتوف پیاتک (کراکوویا)، لوکاس تئودورسکی (آندرلخت) و کمیل ویلچک (بروندبی دانمارک). به گزارش آسمونی ، با این نفرات لهستان نه تنها برای صعود از گروه خود کار دشواری ندارد بلکه حتی می تواند به حضور در جمع هشت تیم برتر جام نیز نیم نگاهی داشته باشد.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

 

اولین صعود عقاب ها به جام جهانی

لهستان از اولین تیمهایی بود که حضور در جام جهانی را تجربه کرد. این تیم در روز یکشنبه 10 اکتبر 1937 در مرحله انتخابی سومین جام جهانی در حضور 30 هزار تماشاگر استادیوم لژیا ورشو مقابل یوگسلاوی قرار گرفت. مسابقه از ساعت 12 ظهر آغاز شد و شاگردان ژوزف کالوژا در همان آغاز بازی و در دقایق 3 و 4 دو گل وارد دروازه میهمان خود کردند. هر دو گل توسط لئونارد پیاتک به ثمر رسید و تکلیف صعود به جام جهانی را تا حد زیادی مشخص کرد. در نیمه دوم یرزی ووستال(57) و ارنست ویلموفسکی(78) دو بار دیگر گلزنی کردند و عقاب ها با اندوخته 4 گله خود آماده دیدار برگشت در روز یکشنبه سوم آوریل 1938 شدند. جایی که تنها یک بار در دقیقه 65 دروازه لهستان باز شد و این تیم در مجموع دو دیدار به برتری(4-1) دست یافت و اولین صعود خود به جام جهانی را جشن گرفت تا خاطرات مقدماتی جام جهانی 1934 فراموش شود.

روبرت لواندوفسکی ( چپ ) و ووپجک شژنی ( راست ) ستارگان نسل طلایی لهستان
روبرت لواندوفسکی ( چپ ) و ووپجک شژنی ( راست ) ستارگان نسل طلایی لهستان

 

فدراسیون پنج ساله و حضور در المپیک

به گزارش آسمونی ، فدراسیون فوتبال لهستان در 20 دسامبر 1919 با نام Polski Związek Piłki Nożnej در ورشو کار خود را آغاز کرد. دو سال بعد اولین بازی رسمی این تیم برگزار شد اما لهستان برای چشیدن طعم اولین برد تاریخ فوتبال خود تا 28 می 1922 انتظار کشید. در این روز عقاب ها (2-1) سوئد را شکست دادند. تیم ملی لهستان اولین حضور خود در المپیک را نیز در همین سالها تجربه کرد. روز 26 می 1924 عقاب ها در حضور 3578 تماشاگر استاد برژیر شهر پاریس مقابل مجارستان ایستادند و با 5 گل شکست خوردند تا خیلی زود به خانه بازگردند.  

بدون بازی برگشت

کمتر از یک دهه بعد لهستان برای حضور در جام جهانی در ایتالیا ثبت نام کرد اما در گروه پنجم با چکسلواکی همگروه شد. در 15 اکتبر 1933 این تیم در ورشو (2-1) از حریفی شکست خورد که قرار بود نایب قهرمان جهان شود. البته هیچ خبری از دیدار برگشت نبود و دولت لهستان به دلایل سیاسی اجازه سفر تیم ملی را به چکسلواکی نداد. لهستان حذف شد اما دوران شکوفایی این تیم تازه آغاز شده بود.

معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ لهستان ; نسل طلایی عقاب ها آماده درخشش در روسیه
معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ لهستان ; نسل طلایی عقاب ها آماده درخشش در روسیه

عنوان چهارمی المپیک

در رقابت های المپیک 1936 برلین، عقاب ها برای بار دوم در مسابقات المپیک حضور پیدا کردند. یک بار دیگر آنها ناچار بودند به گزارش آسمونی ، در اولین مسابقه خود مقابل مجارستان قرار گیرند. اما روز 5 آگوست 1936 روزی متفاوت از 12 سال قبل برای لهستان بود و این تیم موفق شد(3-0) حریف خود را شکست دهد. روز 8 آگوست عقاب ها در یک چهارم نهایی مقابل بریتانیا قرار گرفتند و در دیداری که طی 45 دقیقه دوم آن 6 بار توپ از خط دروازه ها عبور کرد، (5-4) حریف خود را شکست دادند. جرارد وودارژ ستاره این بازی بود که با گلهای 43، 48 و 53 هت تریک کرد. اما سه روز بعد در حضور 82 هزار تماشاگر استادیوم المپیک برلین، لهستان(3-1) از اتریش باخت و شانس رسیدن به فینال را از دست داد. دیدار رده بندی در روز 13 آگوست برگزار شد و لهستان این بار در حضور 95 هزار تماشاگر(3-2) مقابل نروژ تن به شکست داد در حالی که طی 24 دقیقه نخست بازی هر کدام از دو تیم 2 گل زده بودند! عقاب ها به مقام چهارم المپیک بسنده کردند و برای درخشش در المپیک تا دهه 70 منتظر ماندند.  

فتح المپیک

تیم لهستان در المپیک 1972 موفق شد در مرحله گروهی برابر کلمبیا(5-1)، غنا(4-0) و آلمان شرقی(2-1) به برتری دست یابد. این تیم در مرحله دوم که باز هم به صورت گروهی برگزار شد، پس از تساوی(1-1) با دانمارک، مقابل شوروی(2-1) و مراکش(5-0) پیروز شد و سرانجام به لطف دو گل کازیمیر دینا(2-1) مجارستان را شکست داد و قهرمانی المپیک مونیخ را از آن خود ساخت. دینا هم با 9 گل زده بهترین گلزن مسابقات فوتبال المپیک شد. به گزارش آسمونی ، چهار سال بعد لهستان پس از تساوی(0-0) با کوبا، ایران را(3-2) شکست داد و با دو برد مقابل کره شمالی(5-0) و برزیل(2-0) فینالیست بازی های مونترآل شد. اما این بار لهستان موفق نشد عنوان خود را تکرار کند و با شکست(3-1) در برابر آلمان شرقی به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. عنوان سومی جام جهانی 1974 نیز با همان نفرات المپیک در حد فاصل این دو فینال کسب شد.

پیراهن دوم تیم ملی لهستان
پیراهن دوم تیم ملی لهستان

پیراهن دوم تیم ملی لهستان

تیم سوم جام جهانی 1982

لهستانی ها یک بار دیگر در جام جهانی 82 درخشیدند. این تیم با مردانی چون لاتو، ژارماخ، زمودا، و کوستو از جام جهانی 1974 پای به رقابت های جام جهانی اسپانیا گذاشت و در دو دیدار خود مقابل ایتالیا و کامرون به تساوی(0-0) دست یافت. برد(5-1) مقابل پرو موجب صدرنشینی لهستان شد و تیم در دور دوم با هت تریک بونی یک(3-0) بلژیک را شکست داد. تساوی(0-0) با شوروی موجب صعود لهستان به نیمه نهایی شد و تیم پس از باخت(2-0) از ایتالیا، با برد(3-2) مقابل فرانسه یک بار دیگر عنوان سوم جام جهانی را از آن خود ساخت.  

تبانی در فوتبال دولتی

از دهه 80 مشخص شد که در بسیاری از کشورهای کمونیستی، تبانی در نتایج فوتبال امری کاملا پیش پا افتاده است. فصل 87-86 از جمله فصولی بود که در فوتبال لهستان، نتایج برخی مسابقات با تبانی مشخص شد. بعدها و در آخرین روز لیگ باشگاهی فصل 93-92 هر دو باشگاه رقیب مقام قهرمانی به دو پیروزی با اختلاف گل بالا دست یافتند که هر دو نتیجه غیر عادی بود. لژیا ورشو با نتیجه(6-1) و ال کا اس لودز با نتیجه(7-1) حریفان خود را در هم کوبیدند تا در تفاضل گل از رقیب خود پیش بیفتند. اما اتحادیه فوتبال لهستان با تحقیقات خود متوجه شد که هر دو تیم دست به تبانی زده اند و چنین شد که مقام قهرمانی به لخ پوزنان( تیم سوم) تعلق یافت.

ادام ناوالکا سرمربی لهستان
ادام ناوالکا سرمربی لهستان

ادام ناوالکا سرمربی لهستان

فاصله از روزهای اوج

به گزارش آسمونی ، لهستانی ها در جام جهانی 1986 به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی صعود کردند. پس از آن وقفه ای طولانی در راه صعود به مسابقات معتبر ایجاد شد و این تیم تا سال 2006 موفق به حضور در میادین بین المللی نشد. سرانجام در این دوره طلسم شکست اما نه در این بازی لهستان از مرحله گروهی فراتر رفت و نه طی دو دوره حضور در جام ملت های اروپا در سال های 2008 و 2012. لهستانی ها تا قبل از یورو 2016 طی دو دوره حضور در یورو 3 مساوی و 3 باخت کسب کرده بودند و در حسرت یک برد به سر می بردند. اما نسل فوق العاده کنونی همه آمارها را جابه جا کرد. این نسل می تواند این روند را در جام جهانی 2018 نیز تکرار کند. 

نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ لهستان ; نسل طلایی عقاب ها آماده درخشش در روسیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ لهستان ; نسل طلایی عقاب ها آماده درخشش در روسیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.