زمان مطالعه: 2 دقیقه
آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید

آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید

برای کاشت سبزه هسته نارنج باید از اوایل یا اوسط ماه بهمن شروع کنید تا برای سفره عیدتان نهال‌‌های کوچک و زیبایی داشته باشید.

سبزه هسته نارنج یکی از زیباترین سبزه‌های سفره هفت‌سین است. سبزه سبز کردن یا سبزه انداختن یکی از سنت‌‌های زیبای عید نوروز است.

سین سوم سفره هفت سین، سبزه است. ایرانیان باستان سبزه را نماد طراوات و تازگی و شادابی می‌دانستند. به همین خاطر همیشه در سفره‌های هفت‌سین خود به سبزه اهمیت خاصی می‌دادند. سبزه تا روز سیزده‌به‌در در خانه نگه داشته می‌شد و دقیقاً در روز ۱۳ فروردین آن را در طبیعت رها می‌کردند تا بدی‌ها همراه آن در این روز دور انداخته شود. در ادامه مطلب آسمونی، آموزش کاشت سبزه هسته نارنج را شرح می‌دهیم.

بهترین زمان کاشت هسته نارنج برای عید نوروز از اوایل یا نهایتا اواسط ماه بهمن است. بسیاری از اولین روزهای ماه بهمن شروع به کاشت می‌کنند تا سبزه‌های پربارتری داشته باشند. معمولاً هر ساله حدود یک ماه تا ۱۵ روز قبل از عید نوروز، بسیاری از ایرانیان در سرتاسر جهان اقدام به تهیه سبزه عید می‌کنند و با استفاده از انواع حبوبات مانند عدس، گندم، ماش و ... سبزه‌های زیبایی تهیه می‌کنند تا در کنار دیگر اجزای سفره هفت‌سین، یک سفره زیبا و اصیل پهن کنند.

آموزش کاشت سبزه هسته نارنج

طرز کاشت هسته نارنج برای سبزه عید بسیار ساده و راحت است. در زیر مراحل کاشت را ببینید.

  • برای شروع کاشت سبزه هسته نارنج، ابتدا هسته‌های نارنج را به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید.
  • بعد از ۲۴ ساعت، پوست روی هسته را با دقت جدا کنید. مراقب باشید به که به مغز دانه آسیبی نرسد.
  • سپس تخم مرکبات پوست کنده را برای ۲۴ ساعت دیگر داخل آب قرار دهید.
  • بعد از ۲۴ ساعت دوم، هسته‌‌های خیسانده را درون گلدان یا ظرفی که خاک سبک باغچه در آن ریخته‌اید بکارید. گلدانی که دانه‌ها را درون آن می‌کارید باید در انتهایش سوراخی برای خارج شدن آب داشته باشد تا آبیاری باعث پوسیدگی و فساد دانه‌ها نشود.
  • دقت کنید که فاصله دانه‌ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد. روی دانه‌ها، یک لایه نازک خاک ریخته و آن را با سنگ‌‌های ریز بپوشانید.
  • با افشانه (آبپاش) خاک را مرتب خیس کنید.
  • طی دو روز اول، روی دانه‌‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید. سعی کنید گلدان را در محلی آفتابگیر قرار دهید. دانه‌ها طی ۱۴ تا ۳۰ روز شروع به جوانه‌زدن خواهند کرد.
آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید / شروع کاشت از اوایل بهمن
سبزه هسته نارنج برای عید

چند نکته درباره کاشت سبزه هسته نارنج

  • جدا کردن پوست تخم مرکبات باعث می‌شود زودتر به نتیجه برسید.
  • سعی کنید خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید.
  • مدت زمانی که طول می‌‌کشد تا هسته‌ها جوانه بزنند متفاوت است و بین دو هفته تا یک ماه ممکن است طول بکشد پس صبور باشید.
  • اگر می‌خواهید کاشت سبزه نارنج برای عید را انجام دهید، باید از اوسط ماه بهمن شروع کنید تا برای سفره عیدتان نهال‌ های کوچک و زیبایی داشته باشید.

چرا به جای گندم و انواع حبوبات، هسته نارنج بکاریم؟

سبزه با هسته نارنج و پرتقال
کاشت هسته نارنج

سبزه‌های عید معمولا تا روز سیزده‌به‌در دچار گندیدگی می‌شوند و بوی بدی در خانه منتشر می‌کنند. دقیقاً در روز سیزده‌به‌در تمام ایرانیان سبزه‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند و باعث ایجاد نمای بسیار بد و زننده‌ای می‌شود. همچنین این روزها گندم و حبوبات قیمت بالایی پیدا کرده‌اند و متاسفانه افرادی هستند که توانایی خرید آن‌ها را از دست داده‌اند. پس بهتر است از هسته نارنج یا حتی پرتقال استفاده کنیم. زیرا ماندگار است، بسیار شاداب‌تر و جذاب تر از حبوبات است. بعد از عید هم می‌توان آن را در جای مناسبی کاشت تا تبدیل به درخت‌های بزرگ شود. 

پس یادتان باشد دفعه بعد که پرتقال یا نارنج خوردید، دانه‌های آن را برای سبزه عید نگه دارید.

نظر خود را درباره «آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.