زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران

زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران

پیروز حناچی متولد 21 خرداد 1342 در تهران سیاست‌مدار اصلاح طلب، مدرس دانشگاه و مدیر اجرایی ایرانی است، که هم‌اکنون بعنوان شهردار تهران، فعالیت می‌کند.
زندگی نامه پیروز حناچی - Pirouz Hanachi
زندگی نامه پیروز حناچی - Pirouz Hanachi
زندگی نامه پیروز حناچی - Pirouz Hanachi

وی پیش‌تر از 1396 تا 1397 معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران و از خرداد تا آبان 1397 نیز معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بود.

حناچی دانش‌آموخته دکتری معماری از دانشگاه تهران است. وی در طول جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او در فاصله سالهای 1372 تا 1374 بعنوان قائم‌مقام رئیس دانشکده هنرهای زیبا فعالیت می‌کرد و از 1378 تا 1379 معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران را برعهده داشت. حناچی در فاصله سالهای 1380 تا 1384 معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن و شهرسازی بود و از 1392 تا 1396 نیز بعنوان معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی فعالیت می‌کرد.



زندگی‌نامه

پیروز حناچی در سال 1343 در تهران زاده شد. وی دانش‌آموخته نخستین دوره دبیرستان مفید در تهران است. او در سال 1371 در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در سال 1378 موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی شد.

حناچی در دوران جنگ ایران و عراق در فاصلهٔ سالهای 1360 تا 1367 در عملیات مطلع الفجر، والفجر مقدماتی، خیبر و حضور در اجرای پل عظیم خیریه، جزیره مجنون و چندین عملیات مهندسی حضور داشت و طراحی و اجرای بیمارستانهای صحرایی بانی و مقاوم و ساختمان‌های اورژانس را بر عهده داشت.

زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران
زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران

سوابق اجرایی

پیروز حناچی در دو عرصه دانشگاهی و دولتی سابقه فعالیت اجرایی دارد. قائم مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبا تهران (1372–1374)، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران (1378–1379)، سمت مشاوری رئیس دانشگاه تهران (1380–1384)، ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران و همچنین مدیریت گروه مرمت ابنیه و مطالعات معماری دانشکده معماری دانشگاه تهران از سوابق اجرایی پیروز حناچی در دانشگاه بوده‌است. سایر سوابق علمی و پژوهشی حناچی دربرگیرنده سردبیر و مدیر مسئول مجله تخصصی آبادی و ریاست نهاد جهانی غیردولتی فرهنگی دکومومو در ایران است.

pirouz-hanachi
pirouz-hanachi

در فعالیت‌های دولتی پیروز حناچی مشاور وزیر مسکن و شهرسازی (1384–1388)، معاونت شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی در دولت‌های سید محمد خاتمی و حسن روحانی و سابقه ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را بر عهده داشته‌است. پیروز حناچی همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده 5 و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را در پرونده خود دارد.

حناچی در تاریخ 25 مهر ماه 1396 طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شده بود که با انتخاب سید محمدعلی افشانی به عنوان شهردار در تاریخ 22 خرداد 1397 به سمت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران منصوب شد و ایرج معزی جایگزین وی در معاونت فنی و عمرانی شد.

زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران
زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران

شهردار تهران

پیروز حناچی روز سه شنبه 22 آبان 1397 از سوی شورای شهر تهران با 11 رای به عنوان شهردار تهران برگزیده شد. انتخاب سومین شهردار تهران در پنجمین دوره شورای شهر در عین حال که با حاشیه‌های سیاسی بسیاری همراه بود، به دلیل شیوه برگزاری آن نیز انتقادهایی را برانگیخت. اختلاف رای وی با عباس آخوندی به عنوان دیگر نامزد تصدی پست شهرداری تهران، تنها یک رای بود. یک نماینده مجلس شیوه فعلی انتخاب شهردار تهران را «غیر دموکراتیک» خواند.

pirouz-hanachi
pirouz-hanachi

صدور حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران پس از جنجالی کم سابقه در تاریخ هفتم آذر 1397 از سوی وزارت کشور رسماً صادر شد. او از 27 آبان 97 به عنوان سرپرست شهرداری مشغول به کار بود. تأخیر در صدور حکم وی به دلیل تأخیر در تأیید صلاحیتش از وزارت اطلاعات اعلام شد. مرتضی الویری، یکی از اعضای شورای شهر تهران، گفته بود به صورت غیررسمی از سوی وزارت اطلاعات شنیده شده که «سی و چندی سال پیش یکی از برادران پیروز حناچی از کشور خارج و با مجاهدین خلق همکاری کرده‌است». در حالی که اخبار غیررسمی از رد صلاحیت حناچی حکایت داشتند 25 نماینده مجلس به وزیر کشور دربارهٔ تعلل در اجرای حکم شهردار تهران تذکر دادند. بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی ضرورت استعلام از وزارت اطلاعات برای کسی که توسط شورای شهر و با رای مردم انتخاب شده را نوعی سخره گرفتن آرای مردم و مردمسالاری دانستند.

زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران
زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران

پیروز حناچی سال 1360 ورودی 1363 رشته معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل 1371 از دانشکده معماری دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال 1378 است.

حناچی رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران» دفاع کرد. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.

وی دانشیار پایه 23 است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است. وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است.

حناچی در جریان صدمین جلسه شورای شهر تهران، پیروز حناچی را با کسب 11 رای از 21 رای به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند. حکم حناچی در تاریخ 7 آذر ماه 87 از سوی وزیر کشور صادر شد.

pirouz-hanachi
pirouz-hanachi

برخی از سمت‌ها و فعالیت‌های اجرایی دکتر پیروز حناچی:

  • دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور
  • عضو شورای عالی ترافیک
  • معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی
  • معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران
  • معاون شهرسازی شهرداری تهران
  • رییس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران
  • نخستین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران
  • رییس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی
  •  معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی

زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران
زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران

تالیفات و ترجمه‌ها:

  • کتاب‌های بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری در ایران و جهان با نگاهی ویژه به بافت تاریخی شهر یزد و بازآفرینی شهرها، میراثی برای آینده
  • ترجمه کتاب‌های مدیریت در محوطه‌های میراث جهانی (راهنمای مدیریت در محوطه‌های میراث فرهنگی جهان) و نظریه‌های مرمت
  • کتاب بانیان آبادی ایران: اولین بانک اطلاعات عمران وساختمان ایران

مقالات:

  • سیاست‌ها، الگوها و نمونه‌های احیاء در بافت روستای میمند(1386)
  • طراحی امروز در شهر دیروز، مطالعه موردی توس (1385)
  • بازخوان‌ی میدان صاحب آباداز روی تصاویرشاردن(1385)

تحلیل و ارزیابی معماری جمعی بر مبنای شاخصه های احساس جمعی(1389)

pirouz-hanachi
pirouz-hanachi

دیدگاه‌ها

حناچی مخالف استفاده از خودرو شخصی است و استفاده از مترو و دوچرخه و تاکسی را ترویج می‌کند او خودش هم به ایده‌اش عمل می‌کند. او دنبال این است که فضای دوچرخه‌سواری ایمن را افزایش دهد. او معتقد است شهرداری یک سازمان فعال و پویا است.



تهیه‌کنندگی

پیروز حناچی در بیست و یکمین جشن سینمای ایران برندهٔ تندیس بهترین فیلم مستند بلند برای تهیه‌کنندگی فیلم «زمستان است» شد.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی نامه پیروز حناچی ، شهردار تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.