زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی پیا سوندهاگه

بیوگرافی پیا سوندهاگه

پیا سوندهاگه (Pia Sundhage) یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در  فوتبال زنان است.
نام و نام خانوادگی پیا سوندهاگه (Pia Sundhage)
تاریخ تولد 13 فوریه 1960
نحل تولد اولریسه هامن - سوئد
حرفه بازیکن فوتبال (بازنشسته)، مربی

 

درباره پیا سوندهاگه

پیا سوندهاگه (Pia Sundhage) یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در  فوتبال زنان است. مربی پیشین تیم ملی زنان سوئد، متولد تاریخ13 فوریه 1960 در اولریسه هامن سوئد است و پس از 19 سال حضور در میادین فوتبال به عنوان بازیکن، زندگی پرماجرایی را به عنوان مربی در سوئد، نروژ، چین و ایالات متحده آغاز کرد. اما اوضاع برای پیا سوندهاگه همیشه تا این اندازه بر وفق مراد نبوده است.

زمانی که سوندهاگه نوجوان بود و در آرزوی بازی فوتبال، فوتبال به عنوان ورزشی مردانه شناخته می‌شد؛ حتی در رده‌های پایه. به این ترتیب پیا چاره‌ای نداشت جز این که موهای خود را کوتاه کند و تا جایی که می‌تواند خود را به شکل پسرها در آورد تا با آن‌ها بازی کند. بله! در آن روزها یک دختر علاقه‌مند به فوتبال مجبور بود وانمود کند که یک پسر است؛ حتی در کشوری چون سوئد.

پیا سوندهاگه ، یک لژیونر سوئدی در فوتبال ایتالیا

پیا سرانجام فوتبال را از سال 1975 با تیم نوجوانان زادگاه خود (اولریسه هامن) آغاز کرد و در همان سال پیراهن تیم ملی زنان سوئد را نیز به تن کرد. پیراهنی که 19 سال بر تن وی باقی ماند. سوندهاگه در فصل 78-1977 در تیم بزرگسالان فالکوپینگس به میدان رفت و پس از آن نیز در تیم‌هایی چون ییتکس، اوسترس، استاتنا و هاماربی حضور یافت. او که یک هافبک و لیبرو با استانداردی جهانی بود، در سال 1985 در فوتبال ایتالیا نیز حضور پیدا کرد و در تیم زنان لاتزیو موفق شد 17 گل نیز به ثمر برساند.

pia-sundhage
پیا سوندهاگه

کارنامه ای شگفت انگیز پیا سوندهاگه

پیا طی سال‌های 1990 تا 1996 در تیم هاماربی حضور داشت و سرانجام در سال 1996 با پیراهن این تیم از فوتبال کناره گرفت. در همین سال آخرین بازی خود را برای تیم ملی سوئد انجام داد و با کارنامه شگفت‌انگیز 146 مسابقه و 71 گل در تیم ملی سوئد از فوتبال خداحافظی کرد اما دوران مربیگری او از مدتی قبل آغاز شده بود. او طی سال‌های 1992 تا 1994 در حالی که بازیکن هاماربی بود، در این تیم مربیگری هم می‌کرد. پس از وقفه‌ای پنج ساله، پیا کار خود را به شکلی جدی به عنوان دستیار در کادر فنی تیم‌های سوئدی و آمریکایی از سر گرفت؛ از جمله در تیم‌های والنتونا ( 99-1998)، آ. آی.کا ( 2000) و فیلادلفیا چارج (02-2001). او در سال 2003 سرمربی تیم بوستون بریکرز در فوتبال آمریکا شد و از آن به بعد نام خود را به عنوان یک مربی آینده دار بر سر زبان‌ها انداخت.

پیا سوندهاگه ، از چین تا آمریکا

پس از مربیگری بوستون در 21 مسابقه و کسب آمار 10 برد و 7 مساوی در این رقابت‌ها، سوندهاگه در سال 2004 سرمربی تیم کولبوتن نروژ شد و آمار 9 برد، یک تساوی و 8 شکست را در این تیم بر جای گذاشت. مقصد بعدی او باشگاه اوربرو در کشورش بود. جایی که پیا فصل 06-2005 را در آن سپری کرد و در 44 مسابقه به آمار 16 برد و 11 تساوی دست یافت. او سال 2007 دستیار سرمربی تیم ملی چین بود و در همان ایام مورد توجه مسوولان فدراسیون فوتبال ایالات متحده قرار گرفت.

پیا سوندهاگه ، یکی از 10 بازیکن برتر قرن بیستم

پیا به عنوان بازیکن و مربی، همواره نگرشی رو به جلو داشته است و همین دیدگاه هجومی نام او را به عنوان یکی از ده فوتبالیست برتر قرن بیستم در بخش زنان قرار داده است. او می‌گوید:

 

به نظر من مهم این است که اگر واقعا به چیزی علاقه‌مند باشید، نباید بیش از حد به گذشته فکر کنید. همچنین نباید بیش از حد در مورد آینده رویاپردازی کنید. سعی کنید از اطراف خود درس‌های باارزشی گرفته، با نهایت توان تلاش کنید و از کاری که می‌کنید لذت ببرید. علاوه بر این باید صبور هم باشید چون اگر به چیزی باور داشته باشید حتما به آن دست خواهید یافت.

 

 

پیا سوندهاگه ؛ نامهای ماندگار جام جهانی زنان
پیا سوندهاگه ؛ نامهای ماندگار جام جهانی زنان

پیا سوندهاگه و محلی برای رسیدن به ‌آرزوها

تیم‌ ملی آ‌مریکا پس از ناکامی در فینال جام جهانی که در ضربات پنالتی مقابل لندن به کار برد تا از عنوان خود در المپیک‌های 1996، 2004 و 2008 دفاع کند. سوندهاگه درباره این مسابقات می گوید: من می‌توانستم حس کنم که قهرمانی المپیک برای ‌آمریکایی‌ها ارزشی ویژه دارد. طلای المپیک برای آمریکایی‌ها ارزشی دوچندان دارد. انسان اگر به سختی کار کند و از موانعی که پیش روی خود می‌بیند عبور نماید، آنگاه المپیک برای وی به رویدادی خاص تبدیل می‌شود؛ محلی برای رسیدن به ‌آرزوها. پیا با نگاهی امیدوارانه و در عین حال عمل‌گرایانه، امیدهایی روشن و واضح به المپیک لندن داشت: انجام بهترین فوتبال ممکن و کسب مدال طلای المپیک !

پیا سوندهاگه و 91 برد در 107 مسابقه

تیم آمریکا که مدت‌ها بود در رنکینگ جهانی کوکاکولا عنوان نخست تیم‌های ملی زنان را به خود اختصاص داده بود، در المپیک انتقام شکست جام جهانی را از ژاپن گرفت و با پیروزی دو بر یک مقابل ژاپن قهرمان المپیک شد. این افتخار کافی بود تا سوندهاگه را به عنوان بهترین مربی زنان در سال 2012 معرفی نماید؛ زنی هنرمند که توانایی وی در گیتار زدن نیز کم از فوتبال و مربیگری نبود. او در تیم ملی آمریکا آماری بی‌نظیر برجای نهاد: کسب 91 برد در 107 مسابقه و تنها شش شکست در طول این سال‌ها! در سوئد هم او موفق شد طی پنج سال آمار 20 برد، هشت تساوی و 11 شکست را بر جای گذارد. آماری که در مقایسه با آمار او در آمریکا چندان چشمگیر نبود اما با همین نتایج بود که سوئد به فینال المپیک 2016 رسید و عنوان نایب‌قهرمانی مسابقات را از آن خود ساخت.

پیا سوندهاگه و خوش بینی نسبت به آینده فوتبال زنان

پیا می‌گوید: من احساس می‌کنم که در آغاز راهی فوق‌العاده و رویایی قرار داریم زیرا در حال حاضر توانسته‌ایم در دفاع کردن وضعیت خیلی خوبی پیدا کنیم. وقتی عبارت ما را به کار می‌برم، منظورم کل دنیای فوتبال زنان است. ما مدت‌ها فوتبال را به شکل تهاجمی انجام می‌دادیم اما حالا توانسته‌ایم در دفاع، تعقیب توپ و انتقال بازی به پیشرفت‌های خوبی نائل شویم. خلاصه کلام این که ما تازه در شروع کار هستیم و سرعت بازی ما بیشتر و بیشتر خواهد شد. به نظر من پنج سال آینده برای ما دوران هیجان‌انگیزی خواهد بود.

 

من به آینده فوتبال زنان بسیار خوشبین هستم و این صحبت را با جرأت می‌گویم.

نظر خود را درباره «بیوگرافی پیا سوندهاگه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی پیا سوندهاگه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.