زمان مطالعه: 3 دقیقه
معرفی رشته فیزیوتراپی

معرفی رشته فیزیوتراپی

مشخصات كليمقدمه: با عنايت به اينكه درصدي از جمعيت هر كشوري را بطور معمول معلولين تشكيل مي‌دهند نياز به...

physiotherapy
physiotherapy

مشخصات کلی

مقدمه: با عنایت به اینکه درصدی از جمعیت هر کشوری را بطور معمول معلولین تشکیل می‌دهند نیاز به خدمات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی مخصوصاً پس از انقلاب اسلامی و در خلال جنگ تحمیلی بعلت افزایش تعداد معلولین مشهود واضح می‌باشد، رشته فیزیوتراپی که یکی از رشته‌های توانبخشی می‌باشد در زلزله، سیل، طوفان....)، گسترش زندگی ماشینی تصادفات جنگ و... باعث ایجاد معلولیتها و افزایش آن می‌گردد. و بطور متوسط درصدی حدود 10 % از جمعیت هر کشوری را طبق آمارهای جهانی معلولین تشکیل می‌دهند که تعداد زیادی از آنها به خدمات فیزیوتراپی نیازمندند بخصوص در کشور اسلامی ما که در نتیجه جنگ تحمیلی تعداد معلولین و جانبازان افزون شده است. و همچنین جهت بالا بردن سطح آموزش و تحقیقات در دانشکده های توان بخشی وجود متخصصین در رشته‌های مختلف توان بخشی از جمله کارشناسی ارشد فیزیوتراپی از اهمیت خاصی برخوردار است.

6- شرایط ورود به دوره کارشناسی ارشد فیزیوتراپی:

الف – شرایط عمومی: شرایط عمومی و اخلاقی داوطلبین ورود به دوره را مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی درمورد گزینش استاد و دانشجو تعیین می‌کند.

ب – شرایط اختصاصی:

دارا بودن درجه کارشناسی در رشته‌های فیزیوتراپی و کار درمانی

موفقیت در آزمون ورودی که مفاد آن به شرح زیر پیشنهاد می‌گردد:

1-2- آناتومی (اندامها، مغز و اعصاب و استخوان شناسی)

2-2- کینزیولوژی (حرکت شناسی)

3-2- اعضای مصنوعی و وسایل کمکی

4-2- اصول توان بخشی و طب فیزیکی

5-2- فیزیک و مکانیک

6-2- فیزیوتراپی در بیماریهای مختلف

7-2- ارزشیابی و اندازه گیری

8-2- الکتروتراپی

9-2- اصول حرکت درمانی

پذیرفته شدگان رشته کار درمانی بایستی 6 واحد الکتروتراپی (2 واحد نظری و 3 واحد عملی) و 6 واحد حرکت درمانی (3 واحد نظری و 3 واحد عملی) و 5 واحد کارآموزی فیزیوتراپی را در سال اول بعنوان دروس پیشنهادی با نمره قبولی بگذرانند.

physiotherapy(1)
physiotherapy(1)

دکترای این رشته

مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دوره دکتری (Ph.D) رشته فیزیوتراپی

مقدمه:

باتوجه به نیازهای آموزشی، پژوهشی و درمانی در زمینه‌های مختلف فیزیوتراپی در دانشگاهها‌، مراکز درمان و مؤسسات پژوهشی و به منظور نیل به استقلال علمی، جبران کمبود استاد در دانشگاهها و ارتقاء سطح علمی مدرسین این رشته و کمک به ارزیابی و درمان بیماران طرح کلی دوره دکترای فیزیوتراپی (Ph.D) ارائه می‌گردد.

1- تعریف و هدف:

دکترای فیزیوتراپی به دوره‌ای اطلاق می‌شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی ارشد فیزیوتراپی را شامل شود و هدف از ایجاد آن تربیت افرای متخصص و مسلط به مطالب علمی و قادر به انجام پژوهش در رشته مربوطه می‌باشد تا با بکارگیری روشهای پیشرفته تحقیق و درمان در این رشته آگاهی، کارآیی و مهارت علمی و عملی بالاتری را جهت آموزش، پژوهش بدست آورند.

2- محور اصلی:

محور اصلی فعالیتهای دوره دکترای فیزیوتراپی پژوهش و کسب تبحر در یکی از زمینه‌های عصبی - عضلانی، عضلانی - اسکلتی، قلبی - ریوی و بیومکانیک است و آموزش وسیله برطرف کردن کاستی‌های آموزشی دانشجویان این دوره است تا راه را برای وصل به اهداف دوره هموار سازد.

3- طول دوره:

حداکثر مدت مجاز تحصیل (آموزشی پژوهشی) 5/4 سال است. درصورتیکه دانشجو در مدت مجاز تحصیل نتواند دروس خود را به پایان رسانیده و از رساله خود دفاع نماید از ادامه تحصیل در آن رشته محروم می‌شود.

مراحل دوره:

بطور کلی برطبق آیین نامه دوره دکتری مصوب شورای عالی برنامه ریزی مورخ 8/12/1372 دوره دکترا شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی است.

الف - مرحله آموزشی:

واحدهای درسی مرحله آموزشی شامل دو قسمت اجباری و انتخابی است.

واحدهای اجباری شامل 10 واحد می‌باشد و واحدهای انتخابی شامل 27 واحد می‌باشد که دانشجو با توجه به زمینه رساله و نظر استاد راهنما موظف به گذراندن 10 یا 11 واحد از واحدهای انتخابی است. طول مدت مجاز مرحله آموزشی 2 تا 5 نیمسال تحصیلی است.

ب - مرحله پژوهشی:

مرحله پژوهشی شامل 24 واحد رساله تحصیلی است و دانشجو باید حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی پس از قبولی در امتحان جامع، موضوع رساله خود را با موافقت استاد راهنما تعیین و پس از تصویب شورای تحصیلات تکمیلی مرحله پژوهشی را آغاز نماید.

4- شرایط ورود:

جهت ورود و ادامه تحصیل در دوره دکترای فیزیوتراپی داشتن دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) فیزیوتراپی از یکی از دانشگاههای داخل و یا خارج که به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسیده باشد الزامی است.

سایر شرایط ورودی طبق آیین نامه دوره دکترای (Ph.D) می‌باشد.

مواد امتحانی و ضرایب مربوطه:

1- فیزیوتراپی در انواع بیماریها مثل الکتروتراپی - تمرین درمانی - اورنر - برونر - ارزشیابی و اندازه گیری (ضریب 4).

2- الکترونوروفیزیولوژی شامل: فیزیولوژی کار - نوروفیزیولوژی عصب و عضله (ضریب 2).

3- زبان تخصصی (ضریب 3).

5- نقش و توانایی:

باتوجه به برنامه جامع و مدون دوره دکترای فیزیوتراپی فارغ‌التحصیلان این دوره در زمینه‌های آموزش تحقیق و توان بخشی توانایی‌های زیادی را کسب خواهند نمود بطوریکه با توانایی بیشتری قادر خواهند بود در علوم کلینیکی و پایه تحقیق نمایند و با فراگیری روشهای توان بخشی جدید موجب بهبود و اعتلای سطح کیفی امور آموزش و خدمات توان بخشی شوند.

6- ضرورت و اهمیت:

در عصر کنونی اکثر درمانهای ارائه شده در علم پزشکی بر مبنای تحقیقات و داده‌های علمی استوار است در این راستا علم فیزیوتراپی نیز برای ارزیابی اثر روشهای کنونی و همچنین ابداع روشهای توانبخشی جدید احتیاج به تحقیق و پرورش محققین کارآزموده شدیداً احساس می‌شود علاوه بر تحقیق، تربیت مدرسین علم آموخته که بتوانند یافته‌ها و علوم توان بخشی را به نحو مؤثر به دانشجویان بیاموزند از احتیاجات مبرم دانشکده‌های توان بخشی کشور است. تأسیس دوره دکترای فیزیوتراپی می‌تواند با پرورش افراد ماهر راه رسیدن به اهداف مزبور را همراه س

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی رشته فیزیوتراپی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی رشته فیزیوتراپی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.